In 2005, romanii au consumat pe cap de locuitor 280 de grame de cereale, ceea ce ne situeaza in fata vecinilor nostri bulgari si sirbi, dar cu mult in urma irlandezilor, care sint campioni mondiali, cu un consum anual de aproape 9 kg pe cap de locuitor. Reticenta romanilor fata de aceste produse pare sa se fi spart anul trecut, cind piata a inregistrat o crestere de 50%, ajungind la 25 de milioane de euro. "Anul acesta se estimeaza o crestere de 40% a acestui segment, bazata in primul rind pe o mai buna informare a consumatorului", a declarat Romeo Cazanescu, Country Business Manager - Breakfast Cereals Nestle.

Aceasta crestere mobilizeaza din ce in ce mai mult jucatorii de pe aceasta piata, dominata nu cu mult timp in urma de banalele pufarine. Lider de piata in 2005 a fost Nestle, cu o cota de 35%. Prezenta pe piata romaneasca inca din 1995, compania elvetiana a venit anul acesta cu mai multe schimbari menite sa atraga consumatorul roman. Toate cerealele Nestle pentru mic-dejun contin acum cereale integrale - cereale care contin bobul intreg, nu doar membrana interioara.

"Oferim astfel intregii familii o modalitate accesibila de a-si imbunatati aportul de substante nutritive la micul dejun, pastrind totodata neschimbat gustul fulgilor de cereale", a spus Cazanescu. Pentru reducerea costurilor, compania a ales sa inlocuiasca ambalajele cutie cu altele noi de tip punga.

Concurenta romaneasca

Citeste si:

Insa nici firmele romanesti nu stau degeaba. Cu o cota de 25% se prezinta Loulis Group prin marca lor de cereale "Forza". Aceasta include doua categorii de produse: fulgii de porumb la pachete de 150 de grame si cerealele pentru micul dejun la cutii de 250 de grame. Exista trei sortimente de corn flakes Fortza la 150 grame destinate intregii familii: fulgi cu multivitamine si fier si fulgii nou-lansati in luna februarie, Fortza cu ciocolata si Fortza cu miere. Cerealele pentru micul dejun in cutii de 250 grame se adreseaza, in principal, copiilor din mediul urban. "Productia de cereale pentru micul dejun este indreptata spre satisfacerea pietei interne, dar si spre export (in tarile vecine), intr-o mica masura", a precizat Andreea Lazaridis, PR manager Loulis.

Constantenii de la Dobrogea Group au in portofoliu cinci marci de cereale: Atina, Captain Crantz, Diet, Funky Mix si Funky Choco. In vestul tarii se regaseste firma fratilor Micula, European Food, care, printre numeroasele sortimente de napolitane, sticksuri, pernite si alunite, produc si cerealele Viva. Rommal Trade SRL produce aprope 700 de tone din totalul de 6.200 de tone cit consuma piata romaneasca.

Copiii maninca cel mai mult

O distorsiune specific romaneasca o reprezinta categoriile de consumatori. Spre deosebire de piata din vest, unde copiii au o pondere de 40%, in Romania reprezinta aproape 60% din total. Adultii prefera in special cerealele fitness, iar copiii se orienteaza spre marcile care le sint destinate, cum ar fi Chocapic si Nesquik de la Nestle sau Captain Cruntz de la Dobrogea Group. Acestea le ofera de obicei si o jucarie-surpriza pe linga continutul propriu-zis. Specific acestei piete este modalitatea de promovare. Pe linga clasicele spoturi radio si TV, un rol important il are promovarea "in-store". "80% din bugetul nostru de promovare se duce pe promotii in magazin", a precizat Dorel Oprisan, director comercial la Rommal Trade SRL.