Romania este, fara indoiala, una dintre pietele hoteliere cu cei mai mari indici de crestere din Europa, atat in planul investitiilor hoteliere noi livrate pietei, cat si in planul gradului mediu de ocupare si tarifului mediu obtinut cu precadere in Capitala, apreciaza specialistii in domeniu. Evaluarile Peacock Hotels arata ca in Romania, in 2005, segmentul proprietatilor hoteliere a fost "capul de afis", acoperind peste 68% din volumul investitiilor in ospitalitate. Alte circa 15 procente se regasesc in solutii alternative de cazare (pensiuni, vile, bungalouri etc.), iar 11% in mijloace de transport (autocare, microbuze, nave etc.) si numai 6% in agrement, cu precadere in amenajari de areale schiabile, inclusiv transport pe cablu.

Potrivit cercetarilor, totalul investitiilor in domeniul hotelier pana la sfarsitul anului 2005 tindea catre valoarea de 400 milioane de euro, apropiindu-se de previziunea de 420 milioane euro. De precizat ca, in marea lor majoritate, investitiile acestui an sunt facute din resurse locale private sau bancare. In raport cu dezvoltarea infrastructurii hoteliere in tara, in 2005 au fost puse in functiune peste 1.500 de camere in structuri hoteliere clasificate, capacitati care in proportie de peste 78% se refera la constructii noi, diferenta reprezentand modernizari ale unor proprietati hoteliere existente.

Clasificarea acestor noi hoteluri se situeaza - in cote relativ egale - pe gradul de confort de 3 si de 4 stele, cu un usor avantaj pentru cele de 3 stele. In acest moment, sunt cel putin 58 de proiecte hoteliere initiate sau in curs de initiere in Romania in 2006, fiecare avand nivelul sau de inedit sau spectaculozitate.

Analiza sus-amintita privind tendintele de piata pentru anul in curs releva ca, in timp ce investitiile de 3 stele continua, dar cu o tendinta de stagnare, se constata un "apetit" mai accentuat pentru dezvoltarea unor proprietati de 4 stele, in acord cu exigentele in crestere ale pietei, si intra pe agenda investitorilor preocuparea pentru realizarea unor hoteluri de 2 stele in standarde internationale, a caror lipsa acuta se resimte in numeroase regiuni.

Investitiile in industria ospitalitatii in urmatorii 3 ani - 1,2 miliarde de euro

"Suntem de parere ca in intervalul 2006-2009 vom avea investitii cumulate in industria ospitalitatii de peste 1,2 miliarde de euro, crescand considerabil ponderea investitiilor straine, dar si a programelor de finantare comunitare", a declarat Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels Romania. Acesta apreciaza ca sporirea si diversificarea zonala a capacitatilor de cazare si functiunilor turistice vor contribui pe termen mai lung si la reglarea tarifelor hoteliere, eliminand cresterile lor artificiale in varfuri de sezon in baza caracterului limitat al alternativelor prezente.

Cu o capacitate nationala de cazare putin peste 1% din populatia Romaniei, valoare dramatic inferioara nevoilor si intentiilor de calatorie ale turistilor interni si straini, optiunile limitate au efectele similare monopolismului, nu doar in privinta tarifelor, ci si a unei limitari fortate a dimensiunii cererii.

Citeste si:

Romania ar putea deveni destinatie-vedeta

In mod clar, piata romaneasca incepe sa fie interesanta pentru marii tour-operatori internationali, cat si pentru companii consacrate. In planul evolutiilor de piata, asa cum se estima inca de acum doi ani, capacitatea hoteliera a crescut in termenii evaluati, ramanand componenta cu cea mai mare dinamica a pietei. Totodata, Marasoiu este de parere ca tara noastra are mari sanse sa devina in scurt timp cel mai important stat din punct de vedere al "safe country-urilor". "Mutatiile politico-sociale privind circulatia mondiala dau Romaniei sansa de a ajunge destinatia-vedeta a investitorilor si turistilor din Europa si in special din Europa de Est. Este insa esential ca mediul de afaceri si autoritatile sa ia in calcul serios fructificarea unei sanse actuale reale - dupa atatea alte oportunitati pierdute".

Reprezentantii Peacock Hotels sunt de parere ca pe termen scurt putem miza in atingerea acestui obiectiv pe turismul de afaceri, de reuniuni si motivational care, conform evaluarilor, este principalul pilon de performanta a ospitalitatii romanesti. Acest segment a inregistrat si in 2005 o crestere valorica importanta (in Bucuresti cu peste 36%) si a generat un volum suplimentar de servicii specifice necesare, cerere absorbita de noile capacitati hoteliere inaugurate in 2004 si 2005 in Capitala.

Criza de resurse umane, in turism

Romania se confrunta in continuare cu o lipsa acuta a resurselor umane cu competente profesionale reale in specializarile industriei ospitalitatii, conform cu practicile mondiale. "Sa pornim de la simpla premisa ca cele 948 de structuri de primire turistica ce figurau ca licentiate la 31.12.2005 si cele circa 2.470 de agentii de turism din Romania trebuie sa fie conduse, potrivit legislatiei in vigoare, de un manager brevetat. In absenta unui sistem actualizat si performant de instruire si formare profesionala in ocupatiile moderne ale ospitalitatii, pe toate nivelurile de pregatire (preuniversitar, universitar vocational, formare continua etc.) ramane o intrebare deschisa unde vom gasi, in urmatorii ani, peste 3.400 de manageri profesionisti si, alaturi de ei, suficiente resurse umane in echipe competitive care sa aplice proceduri de operare corespunzatoare standardelor mondiale", a adaugat Paul Marasoiu.

Un motor important al evolutiei in domeniul hotelier a fost cel al turismului de afaceri si motivational, care in 2005 a avut o crestere valorica importanta, numai in Bucuresti, cu peste 36%, acest lucru generand un volum suplimentar de servicii specifice necesare, cerere absorbita de noile capacitati hoteliere inaugurate in 2004 si 2005. Gradul mediu de ocupare al intregii capacitati de cazare din Bucuresti a crescut in 2005 fata de anul precedent cu peste 5%, tinzand catre 69%, si depasind astfel media europeana cu aproape 2%, cu 4% peste media vest-europeana si relativ la acelasi nivel cu media central-sud-est europeana.