La sfarsitul anului 2003, piata auto din Europa Centrala si de Est (ECE) avea ca lider detasat marca Skoda, iar cehii se considerau deja un etalon al intregii zone. Din nefericire pentru ei, bucuria obtinerii unei pozitii dominante in aceasta zona a fost de scurta durata. Mai exact, un an.

In 2004, in ciuda unei game de vehicule extrem de atractive, partea lor din piata zonala a inceput sa se micsoreze vizibil. Cauza? Aparitia unui competitor neasteptat cu un singur model suficient de evoluat pentru a atrage cumparatorii: Dacia Logan. Daca in urma cu doi ani Skoda detinea 15,69% din totalul vanzarilor din Europa Orientala, in 2005 cota de piata a companiei cehe a scazut la 15,1%. In acelasi timp, producatorul roman Dacia si-a majorat vanzarile cu 66,9% gratie unei piete autohtone aflate intr-un varf de forma, ajungand la o cota din piata ECE de 10,6%.

Cinci marci, jumatate de piata

Spre deosebire de partea vestica a continentului european, unde cotele de piata ale marcilor sunt mult mai mici, in ECE, primele cinci marci din clasamentul vanzarilor au acaparat 47,7% din totalul autoturismelor comercializate. Pe primul loc se afla in continuare Skoda cu 15,1% din piata, pe locul secund Dacia, cu 10,6%, iar pe trei, Renault, cu 8,4%. In top 5 urmeaza Opel (7,1%) si Volkswagen (6,5%). In ansamblu, piata auto din zona estica a Europei a scazut in 2005 cu 0,7%, influentata puternic de scaderea vanzarilor din Polonia.

Citeste si:

In acest stat au fost comercializate numai 235.689 de autoturisme, fata de 318.111 in 2004. Acest recul important este efectul direct al intrarilor necontrolate de masini second-hand din Europa Occidentala. Clasata pe pozitia a doua in top, Romania a avut un final de an excelent, in trimestrul patru vanzarile de masini fiind chiar mai mari decat cele din Polonia. Pentru tot anul, numarul total de autoturisme comercializate a atins, conform companiei de consultanta JATO Dynamics, 215.554 de unitati. Ultima pozitie a podiumului vanzarilor din zona este ocupata de Ungaria, tara in care clientii au achizitionat 202.210 vehicule.

Logan, un lider cu potential

Aflat intr-o continua ascensiune, modelul produs la Mioveni a reusit inca din trimestrul patru al anului trecut sa depaseasca fostul best-seller al regiunii, Skoda Fabia. La finalul lui 2005, Logan se poate lauda cu nu mai putin de 98.012 unitati vandute, fata de numai 86.734 ale concurentului ceh. Analistii europeni estimeaza chiar ca, in urmatorii ani, daca Skoda va mentine preturile modelelor sale la peste 10.000 de euro, iar Dacia va lansa si alte variante Logan (break, furgon) pastrand obiectivul de a nu depasi preturile concurentei, modelul autohton va deveni lider autoritar al pietei din ECE.