"2005 este anul in care criminalitatea informatica a adus mai multe venituri decat traficul de droguri". Acest gen de statistica neconventionala demonstreaza cresterea ponderii comertului electronic in volumul de schimburi comerciale mondiale.

Tendintele se resimt chiar si in Romania.
Articolul de astazi a pornit de la o discutie cu dl Madalin Matica, Director of European Operations al DotCommerce, primul "payment gateway" (serviciu de procesare a cartilor de credit/debit) deschis in Romania, in februarie 2004 (www.procesor.ro). O discutie in care ne referim mai putin la cifre ori statistici. In schimb, sunt analizate plusurile si minusurile comertului electronic din Romania, la inceputul anului 2006, din perspectiva concurentei straine si a tendintelor de orientare a pietei.

Imaginea Romaniei, ca brand, in industria comertului electronic mondial nu este una de invidiat. Ultimele studii realizate de FBI arata ca ocupam locul 9 in randul tarilor care au generat in 2005 criminalitate informatica.

Totusi, e un loc mai bun decat in anii trecuti, iar romanii nu mai sunt chiar asa de temuti. Procentul cu care contribuim la criminalitatea informatica mondiala este de 0,9%. In clasament, Statele Unite ale Americii conduc detasat, cu peste 76% din totalul fraudelor informatice mondiale. Inaintea Romaniei se mai afla tari precum Marea Britanie, Grecia sau Franta.

De ce magazinele online straine refuza carduri romanesti

Chiar daca Romania nu mai face parte din marii generatori de frauda, cardurile romanesti sunt inca interzise la plati in multe magazine online vest-europene si americane. O situatie care are la baza analiza pragmatica a potentialului pietei online din Romania. Cifrele oficiale vorbesc despre un numar de 7 milioane de carduri emise in tara noastra. Pentru fiecare dintre aceste carduri, in fiecare luna se realizeaza, in medie, trei tranzactionari. "Pentru a se ajunge la aceasta medie, trebuie sa existe un numar imens de carduri cu care se fac maximum doua tranzactii lunare (corespondente avansului si lichidarii salariale), precum si un numar mic de carduri care realizeaza mai mult de trei tranzactii", este de parere Madalin Matica. Potrivit estimarilor DotCommerce, in Romania ar exista 400.000 de potentiali cumparatori, cu un salariu mediu lunar de aproape 500 de euro si 100.000 de potentiali cumparatori cu un salariu mediu lunar de 1.500 de euro.

In momentul in care stabilesc si mentin interdictia aplicata cardurilor romanesti, comerciantii din strainatate se raporteaza la aceste cifre. De obicei, se pun in balanta numarul mediu de fraude lunare inregistrate ca urmare a acceptarii cardurilor romanesti si comisionul mediu (in jurul a 1-2% din valoarea tranzactiilor) castigat de magazinul respectiv, ca urmare a comenzilor plasate de cardurile romanesti. In cele mai multe situatii, eventualul castig este "ingropat" foarte usor de costul de reparare a fraudei.

In tot raul e si un bine

Pe de alta parte, absenta localizarii in Romania a gigantilor e-commerce din strainatate are si o parte buna. Magazinele noastre au sansa unica de a invata inaintea tuturor celorlalte afaceri din Europa Centrala si de Est. Pot invata rapid in Romania si se pot extinde in celelalte tari. Unul dintre exemple este firma Neogen, care s-a extins deja la scara regionala, dovada fiind diviziile Neogen Bulgaria ori Neogen Serbia.

Concediu postnatal

Privit in ansamblu, comertul electronic de la noi este inca in faza postnatala. Majoritatea utilizatorilor prefera sa cumpere online, optand pentru varianta de plata in ramburs. Asa se explica ponderea extrem de mica (sub 5%) pe care platile cu card o ocupa in volumul tranzactiilor. Cu toate acestea, perspectivele sunt interesante. Magazinele virtuale inregistreaza o rata de crestere lunara foarte mare, de 17-20%. Asa ca, daca va ganditi sa va dezvoltati propria afacere de comert electronic, acum este un moment inca prielnic.

Curtati femeile!

Citeste si:

Madalin Matica are cateva sfaturi pentru comerciantii care doresc sa se implice in e-commerce.

1. Vindeti produsele altora. Un magazin online nou-deschis nu trebuie sa cunoasca de la inceput grija unor stocuri, nu trebuie sa-si impuna sa cumpere marfa inca din primele momente ale existentei sale. Altfel, creste riscul si se diminueaza cu mult explozia de inceputul afacerii.

2. Orientati-va spre produse care lipsesc de pe piata romaneasca. La noi, piata produselor oferite spre vanzare online este destul de omogena. De regula, se ofera computere, telefoane mobile, carti etc. Foarte putine sunt initiativele care incearca sa ofere publicului si un alt gen de produse. Unul dintre cele mai potrivite exemple este segmentul de produse dedicate femeilor. Madalin Matica considera acest pont drept una dintre viitoarele idei de succes din comertul electronic romanesc: "Ar trebui vandute in principal produse dedicate femeilor. Din pacate, comertul electronic sufera in acest moment de misoginism. Femeile, spre deosebire de barbati, sunt segmentul de piata extrem de fidel. Parfumuri, haine, lenjerie intima, toate aceste produse pot fi vandute foarte usor. Femeile sunt, in general, mult mai bune cumparatoare decat barbatii."

3. Bucurati-va doar la a treia vanzare catre acelasi client. Construiti un sistem competitiv al managementului clientilor.

O alta decizie importanta este alegerea furnizorului de procesare a platilor online. In prezent, piata romaneasca este impartita de doi mari procesatori: DotCommerce, companie subsidiara a DotCommerce LTD - Boston, USA, si ePayment International, companie membra a grupului GeCAD. De asemenea, cel putin patru banci ofera servicii proprii de procesare a platilor pentru comert electronic.

Spre deosebire de ofertele procesatorilor independenti, bancile sunt descurajate de valorile infime ale comisioanelor pe care le castiga in urma furnizarii acestor servicii. Un comision de 2 sau 3% din tranzactii ce rareori depasesc milioane de dolari lunar nu este deloc interesant in comparatie cu ofertele de creditare, unde comisioanele sar des de pragul celor 10% din volumul imens al pietei creditelor.

Vorbiti cu toata lumea

In privinta alegerii unei solutii de plata online pentru propriul magazin, sfaturile devin foarte importante.
1. Incepeti intotdeauna prin a avea o discutie cu toti ofertantii, indiferent de marimea acestora. E o modalitate prin care comerciantul isi poate face cu adevarat o idee despre ofertele din piata.

2. Identificati toate costurile pe care le impune inrolarea intr-un astfel de sistem. Sunt situatii in care se percep taxe pentru notificarea in timp real a comenzilor efectuate de utilizatori. De asemenea, in piata se percep uneori taxe de mentenanta, care se platesc lunar, precum si taxe de inrolare in sistem, ce urmeaza a fi platite la inceputul colaborarii. Comerciantul trebuie sa fie atent mai ales la costurile ascunse, percepute de procesator.

3. Observati politica in caz de frauda pe care o impune ofertantul. Este garantata protectia comerciantului? Respecta procesatorul standardele de securitate internationale? Care este credibilitatea comerciantului? Cat la suta detine procesatorul respectiv din piata? Care sunt clientii cu care lucreaza procesatorul respectiv?

O legenda spulberata

Asadar, viitorul suna bine, dar prezentul ne pune bariere: "Uneori ne punem piedica singuri. S-au facut afirmatii, anul trecut, potrivit carora e-commerce-ul romanesc are performante doar din cauza industriei pornografiei si a jocurilor de noroc. In ultima jumatate a anului 2005, au sosit in Romania reprezentanti ai Visa si MasterCard, care sa faca o analiza a acestei situatii. Niciun procesator de la noi nu raportase ca ar intermedia astfel de tranzactii. Raportul oficial a stabilit clar ca in Romania nu s-au procesat si nu se proceseaza pornografie si jocuri de noroc", comenteaza Madalin Matica razboiul surd din e-commerce-ul romanesc.