Un roman maninca de pina la zece ori mai putina ciocolata decit un vest-european, iar tendinta este de scadere a consumului, in paralel cu rafinarea gusturilor. Doar sarbatorile si tinerii ii salveaza pe producatorii care se bat pe fiecare procent de cota de piata.

Romanii maninca din ce in ce mai putina ciocolata, in ciuda eforturilor firmelor din domeniu de a diversifica produsele oferite si a campaniilor publicitare agresive. Desi incontestabil foarte apreciata, ciocolata ramine un produs greu de vindut. Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, daca in 2003 consumul mediu al unei persoane era de 1,6 kg, in ultimii doi ani, fiecare roman nu a mincat in medie mai mult de 1,4 kg anual. Aceasta in comparatie cu francezii sau elvetienii, care consuma 10-12 kg/an, sau cu polonezii, care maninca 5 kg/an. Specialistii sint insa de acord: gusturile romanilor in materie de ciocolata au devenit mai rafinate in ultimii ani. Tocmai de aceea, companiile producatoare incearca sa aduca pe piata diverse tipuri de ciocolata, de la tablete la batoane, praline sau prajituri preambalate.

Tabletele ca energizante

Cele mai cautate de consumatori sint tabletele de ciocolata care reprezinta 70% din piata. Comparativ cu alte dulciuri, tabletele de ciocolata sint considerate a fi energizante de cei mai multi consumatori, spun specialistii. Astfel, acestea sint vazute ca fiind potrivite dupa un efort fizic sau psihic sau pentru a reface nivelul de energie. Pe de alta parte, aceste produse sint mai potrivite decit altele pentru cei care doresc sa se rasfete sau sa manince ceva fin, rafinat.

De asemenea, tabletele de ciocolata sint consumate la cafea sau chiar in loc de cafea. Pe de alta parte, batoanele si pralinele se multumesc cu cote de piata mai mici, de 20%, respectiv 10%. Daca batoanele sint asociate cu posibilitatea de a fi consumate pe strada, bomboanele de ciocolata sint considerate cele mai potrivite pentru a fi oferite cadou. Dintre toate dulciurile, bomboanele sint de obicei cele servite musafirilor sau consumate la petreceri.

Tinerii, principalii consumatori

Citeste si:

Romanii consuma in medie trei tipuri de ciocolata, de doua-trei ori pe saptamina. Potrivit unui studiu Daedalus, cei mai mari consumatori de dulciuri sint tinerii cu virsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani, ei preferind in special tabletele si batoanele. Dintre acestia, femeile sint mari consumatoare mai ales de tablete si bomboane. Celelalte categorii de persoane nu prea se inghesuie sa cumpere ciocolata, mai ales persoanele in virsta (55-65 de ani), care consuma foarte rar.

Avind in vedere aceasta situatie, firmele scot pe piata produse cu destinatie. Astfel, Kraft Foods Romania a lansat ciocolatele M-joy, iar Nestle, batoanele de napolitana cu ciocolata Joe Crunch, ambele destinate special tinerilor. Companiile Kandia-Excelent si Supreme Chocolat au iesit pe piata cu diverse sortimente de tablete menite a atrage acelasi gen de clienti. Firma Primola a lansat si ea produse destinate copiilor din gama Primola Zoo.

Sf. Valentin dubleaza vinzarile

Daca in timpul anului romanii nu prea se inghesuie sa manince ciocolata, in perioada Pastelui si mai ales a Craciunului, spun reprezentantii Kraft Foods, consumul creste de doua-trei ori. Nici sarbatorile de import, gen Sf. Valentin, nu trec fara ca vinzarile de ciocolata sa creasca. Specialistii Heidi Chocolats se asteapta ca in aceste zile sa vinda la nivel comparabil cu cel din perioada Pastelui.

Patru firme domina piata

Piata romaneasca de ciocolata este dominata de patru mari jucatori care concentreaza peste 90% din sector. Producatorul autohton Kandia-Excelent detine intre 30% si 40%, iar Kraft Foods Romania, intre 30% si 35%. Companiei Supreme Chocolat ii revin aproximativ 25%, iar firmei Heidi Chocolats Suisse, aproximativ 7%.