Daca un strain va intra in curte neinvitat si se apuca sa fotografieze, sunteti indreptatit sa-l dati afara si sa-i cereti daune. Dar daca acelasi strain inchiriaza un elicopter si face poze casei dumneavoastra de la inaltime cu un aparat dotat cu zoom puternic? In principiu, e vorba tot de violarea intimitatii.
Practic, aceasta poate fi dovedita numai daca poza este publicata. Din fericire, nu sunt multi cei care isi pot permite un asemenea "arsenal" tehnic. Din nefericire, acum nu mai e nevoie de investitii serioase pentru spionarea secretelor. Doar exista Google Maps. Un proiect care va pozeaza casa. Si arata imaginile, gratuit, pe Internet.

Hartile in format digital, combinate cu imagini ale zonelor cartografiate, reprezinta ultima moda in materie de serviciu online de localizare a persoanelor sau companiilor. Google, Yahoo!, Microsoft si Amazon alearga cot la cot, incercand sa ocupe o felie cat mai mare din tortul care poarta numele de "harta online".

Cum a scazut productivitatea muncii in SUA

Cei de la Yahoo! au fost primii, oferind, inca de acum cativa ani, un set de harti care pot fi consultate online. Nu foarte detaliate si menite mai degraba sa fie un suport necesar informatiilor din turism gazduite de portalul american, hartile de la Yahoo! au ramas aproape necunoscute pentru marele public.

In 2005, Google a lansat serviciul gratuit Google Maps. Exemplul a fost urmat imediat de cei de la Microsoft (MSN Maps) si Amazon (Amazon Maps). In cazul Google, imagini preluate prin intermediul satelitilor erau mixate cu harti digitale, oferindu-se astfel utilizatorului de Internet o privire de ansamblu a globului pamantesc. Amazon.com foloseste imagini preluate prin intermediul unor masini care se plimba prin orasele-tinta, iar msn.com - imagini preluate prin intermediul avioanelor. Americanii au fost atat de fascinati de subiect, incat, timp de mai multe zile, productivitatea muncii a scazut simtitor. Angajatii erau ocupati sa studieze Playboy Mansion-ul lui Hugh Heffner si sa le compare cu propriile case sau cu proprietatile vecinilor.

Aceasta este partea amuzanta a lansarii. Dupa efervescenta inceputului, au aparut insa si primele semne de ingrijorare. Acuratetea hartilor oferite de Google era atat de mare, incat lideri militari ai unor state precum Italia ori Israel au cerut excluderea unor imagini cu baze militare. La fel, Amazon a decis sa retraga imagini ale unor locuinte cu risc social, cum ar fi adaposturile destinate victimelor violentei domestice. Microsoft a inlaturat anumite imagini cu Casa Alba.

Carne proaspata pentru advertiseri

Deocamdata, ofertantii de servicii de localizare online sunt cautati din simpla curiozitate. De obicei, la prima vizita, omul tasteaza in campul de cautare propria adresa si incearca sa-si vada casa din satelit. Explorarea continua cu cladirile foarte cunoscute din lume - e un alt fel de a calatori.

Perspectivele sunt insa extraordinare. Daca mergeti la maps.google.com (serviciul acopera deocamdata doar anumite state) si cautati "restaurant" in "new york", veti gasi sute de rezultate ale cautarii, care va mentioneaza sute de restaurante in orasul cu pricina. Sunt precizate, pentru fiecare rezultat, rute de trafic auto, orare de functionare, adrese web, precum si comentarii ale altor utilizatori.

Din ce in ce mai multi mici intreprinzatori din SUA isi deseneaza propriul logo ori propriul mesaj publicitar pe acoperisul cladirii unde functioneaza. E simplu de inteles ca, atunci cand Google arata poza strazii tale pe Internet, ai nevoie sa te poti identifica mai usor. Astfel, mogulii publicitatii mondiale si-au intors fata catre un alt public: intreprinzatorul local, magazinul de la coltul strazii, bacania de la parterul unui imobil. Toate aceste afaceri, prea mici pentru a-si permite bugete publicitare importante, prea localizate pentru a-si dori o campanie publicitara nationala sau chiar la nivelul intregii localitati, au devenit brusc interesante, gratie hartilor online.

Daca-i digitala, musai e si mobila

Aceste servicii ne pot ajuta sa vedem daca destinatia de vacanta pe care am ales-o este intr-adevar un hotel pe plaja sau un hotel aflat langa o autostrada. Cei care doresc sa-si cumpere un teren sau o casa pot vedea mult mai usor pozitia viitoarei investitii, precum si punctele forte ori punctele slabe ale acesteia. Uneori, serviciul poate fi util pentru a localiza mecanicul auto sau magazinul de computere aflat cel mai aproape de casa.

Si aceste beneficii nu sunt totul. Imaginati-va ca serviciile in cauza ar fi transferate pe un telefon mobil. Unii spun ca aceasta tehnologie ar putea pune mari probleme in viitor sistemelor de GPS. Google a demarat deja discutiile cu Research in Motion Ltd., producatorul dispozitivelor Black Berry. Pe viitor, aparatele BlackBerry vor fi echipate cu software precum Google Talk (serviciu de mesagerie instanta) si Google Local (serviciu de localizare pe harta).
In acelasi timp, toata lumea alearga dupa acei parteneri care ar putea oferi serviciilor de localizare online date despre cat mai multi comercianti locali.

Logic, cele mai ravnite colaborari sunt cu asa-numitele servicii de tipul "pagini aurii". Recent, Yahoo! si Pagini Aurii au anuntat un plan prin care comerciantii inclusi in Pagini Aurii vor fi plasati pe hartile oferite de serviciul de localizare al Yahoo!. MSN.com si Verizon au, la randul lor, o intelegere asemanatoare privind pozitionarea pe hartile MSN.com a comerciantilor listati in website-ul Verizon, superpages.com.

Varianta beta pentru omul-cobai

In materie de software, s-au cam dus vremurile in care comerciantii isi testau produsele cu oameni destinati a gasi toate erorile care ar fi putut fi strecurate in procesul de creatie, pentru a avea o imagine a modului in care vor evolua lucrurile dupa lansarea pe piata. Astazi, procesul de testare a fost inlocuit de un alt concept: "varianta beta". Adica se ofera gratuit produsul nefinisat, cei interesati fiind pe post de cobai. Deodata, publicul s-a vazut pus in fata unui paradox: nu-si poate adapta propriul comportament la avalansa tot mai mare a ofertelor gratuite. De multe ori, utilizatorul modern nu poate spune cu siguranta ca utilizeaza un produs software pentru ca este cel mai bun de pe piata. Admite doar ca s-a obisnuit cu acesta si, din lipsa de timp, n-a fost interesat sa testeze si alte produse.

Acest fapt explica oarecum atitudinea celor patru mari competitori ai Internetului modern. Se investeste puternic in creativitate, pentru ca migratiile masive de clienti se produc doar la aparitia unui serviciu nou. Totodata, se urmareste atent concurenta si se lanseaza cat mai rapid servicii echivalente celor ofertate de competitori, cu scopul de a nu pierde din propriul public.

Pentru dezvoltatorii de servicii si produse online, timpul este crucial. Succesul sau insuccesul unei initiative online se masoara in abilitatea sa de a gasi si acapara bugete de publicitate din ce in ce mai mari. Iar serviciul de localizare online poate aduce multi bani de la o piata inca neacoperita pana acum.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.