Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare este interesata de CFR Marfa, una dintre ultimele companii importante care vor fi vandute de statul roman

BERD vrea sa acorde companiei un credit pe termen lung, care sa fie convertit in actiuni la data privatizarii. Ministerul Transporturilor a confirmat ieri ca se afla in discutii cu banca pentru a finaliza acest proiect

CFR Marfa este una dintre putinele societati importante din portofoliul statului care mai sunt de privatizat. Ieri, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a anuntat ca va acorda asistenta Ministerului Transportului pentru privatizarea operatorului feroviar si, mai mult, ca intentioneaza sa acorde un credit pe termen lung care, la momentul privatizarii, sa se transforme in actiuni.

Dupa cel mai recent exemplu al BCR-ului, implicarea institutiei financiare in privatizarea CFRM este un semnal bun, pentru ca va duce la cresterea cotei de piata a marelui operator feroviar romanesc.
Ministrul Transportului, Constructiilor si Turismului (MTCT), Gheorghe Dobre, a anuntat ieri, intr-o conferinta de presa, ca in domeniul infrastructurii rutiere si feroviare va dezvolta, in colaborare cu BERD, proiecte in valoare totala de 800 de milioane de euro.

El a precizat, de asemenea, ca BERD va acorda asistenta MTCT pentru privatizarea CFR Marfa (CFRM) si pentru dezvoltarea de proiecte din sectorul infrastructurii rutiere in parteneriat public-privat. "Vrem sa luam in discutii cu BERD si privatizarea CFR Marfa si suntem in discutii sa gasim solutia cea mai buna pentru privatizarea acestui mare operator feroviar", a declarat Gheorghe Dobre.

"Interesul BERD in ceea ce priveste CFRM este sa dezvolte compania, astfel incat valoarea ei comerciala sa atinga cea mai mare cota posibila. Compania trebuie sa fie eficienta pe viitor, pentru ca, dupa aderare, in conformitate cu regulile UE, accesul va fi liber pe caile ferate ale altor tari, deci CFRM va avea competitie libera, directa", a declarat Riccardo Puliti, directorul Departamentului Transporturi din cadrul BERD.

Intrebat asupra unui pret al CFRM, in eventualitatea privatizarii, oficialul european a apreciat ca este inca prea devreme pentru a avansa o valoare. "Nu putem spune un pret, pentru ca suntem inca la inceputul evaluarii", a declarat oficialul european.

Actiuni la CFRM

Directorul Departamentului Transporturi din cadrul BERD, Riccardo Puliti, a adaugat ca institutia pe care o reprezinta intentioneaza sa acorde CFRM "un credit pe termen lung pe care, la momentul privatizarii, daca va avea loc o privatizare, sa il convertim in actiuni".

Citeste si:

Daca e sa ne luam dupa alte doua mari privatizari "de succes", asa cum au fost cotate de presa internationala, cele ale Bancii Romane pentru Dezvoltare (BRD) si Bancii Comerciale Romane, unde a fost implicata si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, participarea BERD la privatizarea CFR Marfa pare a fi un semn ca si de aceasta data statul va obtine un pret bun.

Cel mai graitor exemplu este cel al BCR, pentru care, la prima incercare de privatizare, s-a oferit suma de 800 de milioane de euro. Intrarea BERD, alaturi de International Finance Corporation in actionariatul BCR a permis restructurarea institutiei de credit si cresterea performantelor, dupa cum afirmase chiar premierul Tariceanu, ceea ce a dus la majorarea pretului de vanzare la 3,75 miliarde de euro. Si la BRD a cumparat, in 1999, un pachet de 4,99% din actiuni.

Recent, BERD a incheiat cu CEC, o alta institutie importanta aflata pe lista de privatizare, un acord de imprumut in valoare de 10 milioane de euro, pentru constituirea unei linii de creditare a intreprinderilor mici si mijlocii din tara.

Vanzarea CFR Marfa intarzie prea mult

Operatorul feroviar este una dintre putinele companii semnificative care a mai ramas in portofoliul statului. Despre privatizarea acesteia se tot vorbeste de cel putin un an de zile, fara a se fi avansat pana acum vreun termen. Analistii spun ca sunt slabe sanse ca privatizarea sa se finalizeze pana la sfarsitul anului.

O eventuala privatizare a societatii in conditiile actuale de piata ar permite obtinerea unui pret de vanzare foarte bun si ar atrage investitori straini importanti, in timp ce amanarea dupa integrare va pune societatea in fata unei concurente foarte puternice, care poate conduce la scaderea ponderii sale pe piata si, implicit, a valorii de vanzare. In viziunea autoritatilor, privatizarea CFR Marfa trebuie realizata cu un investitor sau grup de investitori cu "experienta anterioara semnificativa" in gestionarea unui operator feroviar privat, care sa fie interesat sa formeze in Romania un puternic operator feroviar si care sa nu transforme societatea in filiala unui alt operator european.

CFR Marfa ocupa circa 90% din piata de transport feroviar si 35-40% din segmentul general de transport din Romania. Societatea a obtinut profit in 2004 de 150 miliarde de lei vechi, la vremea aceea circa 3,75 milioane de euro. CFR Marfa detine un parc de 927 locomotive (electrice, diesel-electrice si diesel-hidraulice), aproximativ 60.000 de vagoane si opereaza doua ferryboat-uri.

Societatea, monitorizata de stat conform acordurilor cu institutiile financiare internationale, este inclusa pe lista companiilor la care o parte dintre active vor fi transferate la Fondul "Proprietatea", destinat despagubirii proprietarilor ale caror locuinte nationalizate nu pot fi retrocedate in natura.