Cand Rompetrol a cumparat, la finele lui 2005, reteaua franceza de benzinarii Dyneff, pentru care ar fi platit 100 de milioane de euro, a vuit toata presa. Dar tot atunci, Grup Servicii Petroliere batea palma cu Petrom pentru sase platforme de foraj marin. Tranzactia, apropiata ca valoare, a trecut aproape neobservata. Cine e, de fapt, cumparatorul?

Probabil ca nici unul dintre cei care locuiesc pe strada Pictor Barbu Iscovescu din Bucuresti, langa Televiziunea Romana, nu stie ca vecinul lor din blocul de doua etaje de la numarul 13 jongleaza cu zecile de milioane de dolari. La acea adresa (deloc cu ghinion) isi are sediul compania Upetrom Group Management, care, pe langa alte participatii, detine si 90% din actiunile Grup Servicii Petroliere (GSP) din Constanta. In decembrie, aceasta punea cu dezinvoltura pe masa austriecilor de la Petrom nu mai putin de 100 de milioane de dolari pentru sase unitati mobile de foraj marin. De unde a avut atatia bani o companie romaneasca cu o cifra de afaceri de 31 de milioane de dolari in 2004 si infiintata in urma cu mai putin de doi ani? "Banii necesari contractului de cumparare a platformelor au fost obtinuti printr-un contract de co-finantare incheiat cu Banca Comerciala Romana si Anglo-Romanian Bank Ltd", a declarat pentru Capital Gabriel Comanescu, presedintele Upetrom Group Management. La cei 38 de ani ai sai, Comanescu detine peste 85% din actiunile firmei.


"Pentru o banca, acordarea unei astfel de sume nu este nimic deosebit. Cu toate acestea, nu cred ca sunt mai mult de 50-60 de firme romanesti care pot accesa un imprumut de 100 de milioane de dolari. Nu este la indemana oricui sa ia un asemenea credit", crede consultantul financiar Bogdan Baltazar.

Contractul cu BCR s-a negociat din vara anului trecut, iar tot ce inseamna analiza financiara, expertiza contabila etc. a inceput prin august-septembrie. Pentru imprumut s-au adus garantii financiare si materiale (ipoteci si gajuri).

De fapt, relatia dintre GSP si cele sase platforme de foraj ale Petrom este ceva mai veche. La infiintare, in 2004, compania a inchiriat de la Petrom respectivele platforme, iar ulterior a investit in modernizarea lor peste 40 de milioane de dolari. "Daca nu le modernizam, nu aveam cum sa obtinem contractele", afirma Radu Petrescu, director de comunicare la Upetrom. Asa ca, anul trecut, cand Petrom a hotarat sa le vanda, GSP a avut intaietate.