Blog-urile si micile comunitati ale Internetului, care pareau pana nu de mult o varianta de exprimare rudimentara si de petrecere a timpului liber, se dovedesc veritabile amenintari pentru veteranii mediilor de publicitate.

Este foarte probabil ca piata publicitatii online sa se dubleze pana spre aproximativ 5 milioane de euro net, nu ratecard, spune Radu Ionescu, Managing Director Kinecto Permission Marketing. Potrivit acestuia, 2006 va fi anul publisherilor: "Vom asista la foarte multe lansari de site-uri de continut, care vor creste rapid, pe fondul 'crizei>> de proprietati de calitate si al aglomerarii majoritatii advertiserilor pe cateva site-uri. Anul acesta vom vedea mii sau chiar zeci de mii de blog-uri lansate in Romania, si o parte din trafic (si deci bani din publicitate) se va indrepta spre acestea. Programele de afiliere si noile modele de business vor schimba ponderea fluxurilor de bani ale publisherilor online, care vor castiga si din altceva decat din publicitate".

Ca anticipare optimista, Google va lansa in Romania programul de publicitate contextual in format text (AdSense), cu un sef local, ceea ce inseamna ca o parte din portaluri vor iesi din contractele de exclusivitate pe care le au cu agentiile locale si vor aborda un mix de publicitate prin bannere si text. Este posibil sa mai asistam la aparitia unei agentii de media online noi si pu-ternice, si probabil la disparitia celor mici, a adaugat Radu Ionescu.

Game si mobile advertising

Cu noile generatii de console pentru jocurile pe Internet, game advertising-ul va lua amploare. Jucatorii reprezinta o audienta foarte valoroasa si mai ales foarte angajata.

Daca in 2005 multe companii au experimentat publicitatea pe telefonul mobil, in 2006 o mare parte a advertiserilor vor integra acest canal media in mixul de marketing. Expertii anticipeaza ca vor incepe sa apara reclame video pe telefoanele mobile, SMS-urile fiind utilizate in principal pentru CRM (customer relationship marketing), in vederea continuarii dialogului cu consumatorii existenti, cam in acelasi mod in care este folosit in prezent e-mail-ul.

O alta tendinta va fi mixarea publicitatii online prin bannere cu aceea din cautari/contextuala, care consta in conectarea advertiserului cu potentialii clienti in momentul in care acestia cauta informatii comerciale.

Marketingul direct spera sa scape de monopolul Postei

Citeste si:

Piata de marketing direct din Romania va continua sa creasca in ritm accelerat, cu 20-30%, si in 2006. Potrivit lui Mihai Petroff, Managing Director la Mailers, agentie full-service de marketing direct, noi clienti vor intra pe piata, iar cei intrati in 2005 - Quelle, Raabe si Forum Publishing - isi vor consolida operatiunile. 2006 poate fi anul in care Posta Romana isi va ajusta comportamentul monopolist actual. Este de asteptat sa se finalizeze investigatia Consiliului Concurentei cu privire la majorarile exagerate de tarife pe care Posta le-a facut in ultimul an. "In acest context, speram sa se faca pasi in directia privatizarii Postei Romane", spune Petroff.

Proiecte interactive pentru promotii

Intrucat piata romaneasca este inca in dezvoltare si cota de piata este principala busola a tuturor jucatorilor, promotiile de vanzari vor continua sa joace un rol important in mixul instrumentelor de marketing.
In egala masura insa, datorita ma-turizarii anumitor piete, apare in mod natural si tendinta de dezvoltare a unei strategii de crestere a volumului de business la clientii existenti. In acest context, sunt asteptate din ce in ce mai multe programe care au drept scop fidelizarea clientilor, considera Bogdan Ioan, director executiv la Proximity Bucharest.

Potrivit acestuia, intrucat dezvoltarea extensiva poate deveni mai lenta, tendinta principala, mai ales in sectorul serviciilor si al bunurilor de valoare mare, se va indrepta catre dezvoltarea programelor de marketing relational, in care interactiunea si dialogul cu clientul vor avea un rol important. 2005 a confirmat tendinta utilizarii din ce in ce mai extinse a SMS-ului drept canal de comunicare sau de participare la promotii. 2006 va continua aceeasi tendinta: pentru sanse mai mari in reusita promotiilor vor fi folosite din ce in ce mai des SMS-urile. Daca pana acum Internetul era mai mult un mediu in care, paradoxal, tocmai interactivitatea era mai putin prezenta, 2006 va marca dezvoltarea acestei importante caracteristici.

Cu toate acestea, si in 2006 televiziunea va continua sa atraga masiv bugetele de publicitate, considera Alexandru Dumitrescu, Associate Creative Di-rector McCann/Creative Services. Acesta spune ca noile trenduri vor creste importanta ideilor creative de media: "Cred ca publicitarii romani, cel putin in agentiile care se respecta si se informeaza, vor propune abordari integrate de comunicare, care urmaresc aceeasi idee, pornind de la spotul TV si terminand cu web banner-ul sau leaflet-ul. Mai cred ca agentiile mici, care fac mai mult design, o sa continue s-o duca destul de bine. Am in vedere cresterea pietei si faptul ca advertiserii constientizeaza din ce in ce mai mult importanta packaging-ului si POS-urilor. De asemenea, brandingul va continua sa fie un cuvant pe buzele tuturor. Sa vedem insa in ce masura 2006 ne va aduce branduri construite - sau reconstruite - coerent. Anul trecut n-au fost foarte multe. In fine, cred ca in 2006 Romania va face inca un pas in fata la festivalurile internationale de creatie si eficienta publicitara" .

PR-ul se muta la agentiile specializate

Relatiile publice vor trece la un stadiu mai avansat de profesionalizare. In 2006, tot mai multe companii vor alege sa-si realizeze programele de re-latii publice cu agentii specializate de PR, si nu prin agentiile lor de publicitate/BTL. "Aceasta preferinta pentru servicii specializate s-a observat inca de anul trecut si sunt convinsa ca va continua cu si mai mare forta, pe masura ce tot mai multi clienti se vor convinge de valoarea adaugata pe care specialistii in relatii publice o pot aduce proiectelor", considera Gabriela Lungu, Managing Director Ogilvy Public Relations Worldwide/ Bucharest.