Dupa cinci ani in care a ramas in urma constructorului european de avioane Airbus, Boeing a dat lovitura in 2005, pe ultima suta de metri. Americanii au anuntat comenzi-record de peste 1.000 de aeronave la sfirsitul anului trecut, ceea ce propulseaza compania din Chicago pe primul loc in razboiul transatlantic pentru suprematia pe spatiul aerian.

Gigantul american Boeing intentioneaza sa-si recistige pozitia de lider pe piata companiilor constructoare de avioane civile, dupa ce consortiul european Airbus i-a suflat locul in 2000.

Oficialii companiei din Chicago au anuntat ieri un an-record de comenzi pentru 2005. Cu o saptamina inainte de sfirsitul lui 2005, Boeing raportase comenzi ferme pentru 895 de aeronave. In ceasul al doisprezecelea, ordinele de cumparare venite din partea unor operatori de transport aerian au propulsat numarul comenzilor la 1.002. Numai Air India a comandat, in ultima saptamina din anul trecut, 18 avioane Boeing 737, 23 de modele 777 si 27 de modele 787. Pe baza pretului mediu de vinzare a diferitelor modele produse de Boeing, suma incasata de americani se ridica la 112 miliarde de dolari. Cel putin 40% din totalul comenzilor au provenit din Asia si Orientul Mijlociu.

Contactati telefonic, reprezentatii Airbus au declarat, pentru ,,Cotidianul", ca vor furniza datele complete pentru 2005 pe 17 ianuarie. Consortiul european a raportat 687 de comenzi la sfirsitul lunii noiembrie a anului trecut.

Record doborit

Boeing a inregistrat anul trecut un nou record de vinzari, dupa ce obtinuse in 1989 un nivel maxim al comenzilor de 879 de aeronave, al doilea an consecutiv de crestere masiva dupa recordul anterior, din 1988, de 592 de avioane. Compania americana a vindut 272 de aeronave in 2004. Alan Mulally, directorul executiv al diviziei de aeronave comerciale a Boeing, a declarat ca numarul de contracte incheiate de Boeing se plaseaza cu 55% peste comenzile totale obtinute in 2005 de compania americana si grupul european Airbus, controlat de EADS.

Razboiul cifrelor

In cursa pentru cistigarea si mentinerea clientilor, cele doua companii constructoare de avioane civile s-au intrecut in lansarea celui mai mare avion din lume. Principala arma pe care Boeing o arunca in lupta cu rivalul european este modelul 787 Dreamliner. Costul acestei curse s-a ridicat la 13 miliarde de dolari, din care jumatate au fost acordate de statul american sub diferite forme, in special ca ajutoare pentru cercetare stiintifica. Pentru a face fata concurentei, Airbus a scos la rampa uriasul model A350, care poate transporta 550 de pasageri. Inspirat din predecesorul A330, costurile de realizare au fost de patru ori mai mici decit cele ale americanilor: aproximativ 3-4 miliarde de euro.

Romanii au mizat cind pe europeni, cind pe americani

In 1992, operatorul national de transporturi aeriene Tarom a demarat un proces de modernizare a flotei prin achizitionarea a doua aeronave Airbus A310. Doua aeronave Boeing 737 au fost cumparate in 1993, iar alte trei in 1994. Incepind cu 1998, flota Tarom a mai cuprins sapte aeronave ATR 42-500 pentru curse interne si regionale, precum si alte patru modele 737. In total, operatorul roman a cheltuit peste 350 de milioane de dolari pentru reinnoirea flotei.

In prezent, Tarom opereaza pe zborurile externe si interne cu o flota compusa din 16 aeronave: noua Boeinguri 737-300 si sapte ATR-uri 42-500.

Potrivit reprezentantilor companiei, cele doua Airbus-uri nu mai sunt folosite "din motive de rentabilitate". Cu toate acestea, odata cu integrarea in Uniunea Europeana, Tarom intentioneaza sa achizitioneze patru aeronave de capacitate mai mica si care vor fi livrate de consortiul european Airbus. Tarom si-a stabilit pentru 2005 o tinta de profit de 7 milioane de dolari.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.