Mai intai sa vedem ce se intelege prin avantaje in natura. Daca punem cap la cap reglementarile in domeniu, putem spune ca avantajele in natura sunt definite ca acele cheltuieli efectuate de catre angajator, materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau partial de catre acesta pentru nevoile personale ale salariatului. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii, in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate.

Avantajele acordate salariatilor se evalueaza si se impoziteaza in luna in care au fost primite de angajatii respectivi. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata. Veniturile in natura se considera platite la ultima plata a drepturilor salariale pentru luna respectiva. Impozitul aferent avantajelor in natura se retine din salariul primit de angajat in numerar pentru aceeasi luna. Avantajele in bani si echivalentul in lei a avantajelor in natura sunt impozabile la nivelul salariatului, indiferent de forma organizatorica a angajatorului care le acorda.

Sunt multe societati comerciale care, la finele lui 2005, au acordat tichete cadou. Trebuie sa stiti ca acestea se impoziteaza prin cumularea cu veniturile salariale ale lunii in care au fost acordate (decembrie). Pentru a fi evitata impozitarea, tichetele pot fi distribuite de o societate salariatilor altei societati sau se poate utiliza procedura acordarii tichetelor sub forma unei campanii publicitare, in contractul de publicitate sau in decizia conducerii societatii inserandu-se ca distribuirea se face aleator, fara o lista cu beneficiari. In caz contrar, tichetele se impoziteaza. De asemenea, este bine de stiut ca tichetele ar putea reprezenta venituri neimpozabile daca sunt acordate sub forma de cadouri oferite de angajatori copiilor angajatilor, sau de 8 martie angajatelor, daca nu se depaseste suma de 1.500.000 lei vechi.

Citeste si:

Avantajele in natura cel mai des folosite sunt telefoanele si autoturismele de serviciu. In cazul telefoanelor, evaluarea se face astfel: angajatorul stabileste partea corespunzatoare din convorbirile telefonice reprezentand folosinta in scop personal, care reprezinta avantaj impozabil. In acest scop, angajatorul stabileste limita convorbirilor telefonice aferente sarcinilor de serviciu pentru fiecare post telefonic, urmand ca ceea ce depaseste aceasta limita sa fie considerat avantaj in natura, in situatia in care salariatului in cauza nu i s-a imputat costul convorbirilor respective. Avantajul sub forma telefoanelor (a aparatului in sine) acordate salariatilor, reprezentate de partea care depaseste limita stabilita de angajator pentru convorbirile telefonice reprezentand folosinta in scopul afacerii, se va impozita prin cumulare cu veniturile salariale ale lunii in care salariatul primeste acest avantaj.

"Avantajele in natura fac parte din pachetul de motivare a angajatilor merituosi. si la noi, oamenii au primit masini de serviciu si telefoane si am stabilit limite de folosinta."
Mihai Miron, patron Bioterra