Dupa ce se plictisesc de mers la discoteca si jucat Counter-Strike, unii studenti se imprumuta de cateva sute de euro de la rude si isi deschid o microintreprindere. Aceasta specie, a studentilor cu idei de afaceri si cu intentia de a se ocupa serios de ele, este extrem de rara. Putini sunt cei care au chef sa se lege la cap cu un business "pe bune". E drept, nici mediul de afaceri din Romania nu este cel mai prietenos.

Vazand atata lipsa de entuziasm, fostul guvern PSD s-a gandit, in stilul sau caracteristic, sa le acorde studentilor niste facilitati. Astfel, in 2003, a fost publicata celebra Hotarare de Guvern 166, care scutea studentii de la plata oricaror taxe la infiintarea unei firme. Raportat la cele cateva sute de mii de studenti din Romania, rezultatele sunt aproape jenante: conform unei statistici din luna septembrie a Registrului Comertului, numai 7.000 de firme s-au inregistrat in baza hotararii amintite, in doi ani si jumatate.

Cu toate acestea, in afara de studentii beneficiari de facilitati, exista in Romania o categorie de tineri care salveaza onoarea intreprinzatorilor cu varste sub 30 de ani. De regula, este vorba despre cei care au lucrat o perioada, macar cateva luni, intr-o companie mai mare si au decis, la un moment dat, sa se descurce pe cont propriu.

De asemenea, ei sunt tineri care au avut activitate intensa de voluntariat in timpul facultatii si, eventual, au studiat in strainatate. Domeniile preferate de acestia, in 2004-2005, au fost consultanta pentru afaceri, activitati conexe domeniului IT, publicitate. Orientarea s-a schimbat putin fata de acum doi-trei ani. Conform unei statistici realizate de coordonatorii programului "Chiar Poti", sustinut de Centrul de Dezvoltare Economica (CDE), internet-cafe-ul era pe primul loc la sectoarele favorite ale tinerilor intreprinzatori din mediul urban. Apoi abia urmau web-designul si comertul online.

"Chiar Poti" este un program care a beneficiat, timp de doi ani, de finantare din partea unei companii private, acum fiind sustinut numai de CDE. In total, potrivit coordonatorului de program, Remus Nica, circa 650 de tineri au praticipat la sesiuni de instruire si consultanta pentru business-start. Cati dintre acestia au demarat efectiv o afacere este greu de spus. Pe tinerii prezentati mai jos, desi abia la inceput de drum, i-am descoperit prin intermediul unor organizatii sau grupuri electronice precum Junior Chamber International Romania sau "Antreprenor". Cel mai tanar dintre ei are 22 de ani si venituri anuale de 10.000 de euro, ceea ce nu este rau deloc, potentialul afacerii fiind extrem de promitator. Deci, se poate.

Francizele, o manie banoasa

"Am semnat contractul cu Sheriff’s si am "vandut" deja Broaster Chicken si multe alte branduri. Lucram numai cu marci foarte cunoscute", se mandreste Adrian Gheorghe, directorul companiei ThinkBig. El are 23 de ani, este specializat in economia si dreptul afacerilor si pasionat de francize. "Am inceput sa ma documentez despre acest domeniu cand mi-a venit ideea sa-mi deschid o patiserie Fornetti", isi aminteste tanarul intreprinzator.

Citeste si:

A abandonat ideea, in schimb a devenit intermediar si consultant pentru companii cu marci celebre, care vand in sistem de franciza. "Ne pregatim sa vindem in sistem de franciza cel mai cunoscut lant de cafenele din Statele Unite, Gloria Jeans", spune Adrian Gheorghe. In acelasi timp, el cauta oameni de afaceri care ar fi interesati sa investeasca in acest tip de business. "ThinkBig se ocupa de manuale de proceduri, contracte si alte aspecte cu care intreprinzatorii se confrunta cand doresc sa cumpere o franciza", adauga acesta. Firma lui Adrian Gheorghe este al doilea actor, ca dimensiune si vechime, pe piata intermedierilor de francize. Practic, este vorba de o nisa ingusta, iar firmele care au prins ideea la timp se pot dezvolta rapid si sigur. ThinkBig s-a infiintat anul trecut si, in aceasta perioada, a intermediat contracte in valoare de aproximativ 45.000 de euro. Pentru anul 2006, Adrian Gheorghe isi propune sa lucreze in parteneriat cu mari centre comerciale si sa aduca mai multe branduri celebre din domeniul fast-food si al serviciilor.
Investitie amortizata In cateva luni

Afacerea in cifre (euro):
Anul infiintarii 2004
Investitie initiala 2.000
Cifra de afaceri (2005) 20.000
Numar de angajati 5

Arta vanzarilor in lift

Tudor Maxim, in varsta de 25 de ani, s-a gandit sa vanda timpul petrecut in lift. Cele cateva minute pe care oricine le pierde zilnic in ascensor au fost considerate o foarte buna ocazie pentru a studia un panou publicitar. "Este o nisa foarte buna pentru publicitate si, pana in prezent, nevalorificata", explica tanarul. Acesta afirma ca ideea i-a venit, pur si simplu, in timp ce mergea cu liftul.

"Cand am pus pe hartie proiectul, nici macar nu stiam statutul juridic al acestor spatii. Cui apartin lifturile? Cu cine ar trebui sa negociem?" povesteste Tudor. Practic, lucrurile sunt destul de complicate. Pentru lifturile din blocuri, compania Elevate Media a discutat cu administratorii. "Le platim o suma lunar. Trebuie sa mearga mereu cineva sa plateasca. Pierdem mult timp si efort, plus ca, uneori, avem dificultati in a obtine chitante", spune intreprinzatorul. El se straduie, in prezent, sa realizeze un mecanism mai eficient pentru incheierea contractelor si plata proprietarilor de lifturi, fie ca sunt companii, fie asociatii de locatari. Compania lui Tudor Maxim, Elevate Media, a fost infiintata anul acesta si are in prezent peste 200 de contracte de vanzare a spatiului publicitar din ascensoare.

"Ne-am orientat, pentru inceput, spre zona centrala a Bucurestiului", explica el. Pentru anul 2006, Tudor isi propune inzecirea retelei de spatii publicitare, pana la circa 2.000 de locatii. De asemenea, sunt vizate blocurie din proximitatea supermarketurilor.
10.000 de euro In patru luni

Afacerea in cifre (euro):
Anul infiintarii 2005
Investitia initiala 2.000
Cifra afaceri (patru luni) 10.000 euro
Numar angajati 5 + doi colaboratori