Austria, care la 1 ianuarie 2006 va prelua Presedintia Uniunii Europene a reusit sa-si construiasca un imperiu de afaceri in estul continentului, atat prin dinamismul companiilor, cat si prin legaturile istorice care dateaza de pe vremea Austro-Ungariei, se arata intr-un material al cotidianului francez Le Figaro. Extinderea catre Est a companiilor austriece nu a fost nicicand mai infloritoare, comenteaza Le Figaro, fie prin constructia unui tronson de autostrada in Ungaria, controlarea unei mari parti din sectorul bancar ucrainean, investitiile de la Bursa din Budapesta, fie prin achizitiile din sectorul petrolier roman, a unor benzinarii in Cehia sau a unor companii de telefonie mobila in Bulgaria si Slovenia.

Intr-un numar din aceste tari, investitiile austriece sunt egale sau mai mari decat cele germane, italiene, franceze ori americane. Investitorii austrieci au o prezenta importanta si in Croatia, Slovenia, Bosnia si Serbia-Muntenegru, in 2004 investitiile lor in regiunea balcanica consemnand un avans de 18%. In Romania, investitiile austriece facute dupa 1990 se ridica la peste trei miliarde de euro, in Bulgaria la 1,3 miliarde de euro, iar in Croatia la 2,5 miliarde de euro.

Fenomenul cel mai frapant este in sectorul bancar, unde 30% din piata est-europeana este controlata de austrieci, urmati de investitorii italieni si belgieni. Cea mai mare surpriza a avut loc in Ucraina, unde Raiffeisen International a achizitionat 93% din banca Aval, pentru 858 de milioane de euro, devenind cea mai importanta institutie de credit din tara.
Expansiunea insa are loc dupa reguli bine stabilite, metodice, observa Le Figaro.

Citeste si:

In anii '90, efortul companiilor austriece s-a concentrat asupra statelor vecine, care doreau sa se alature cat mai curand Uniunii Europene - Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Slovenia. Ulterior, raza de actiune a investitorilor s-a marit pentru a cuprinde al doilea si al treilea val de aderare: Romania, Bulgaria, Croatia si chiar un al patrulea, partea de vest a regiunii balcanice. Secretul reusitei austriece are o explicatie simpla: intreprinderile patrund pe un teren cunoscut. In schimb, companiile franceze sunt, potrivit Le Figaro, marile absente din Balcani.

Spre deosebire de investitorii austrieci care au realizat deja investitii notabile in Balcani, companiile franceze au fost extrem de discrete, desi au urmarit cu atentie piata, scrie publicatia franceza.