Cu o foarte suspecta graba, guvernul Tariceanu pregateste aprobarea, prin ordonanta de urgenta, strategiei de privatizare a Loteriei Nationale si a Imprimeriei Nationale, doua pusculite doldora de bani, care, pare-se, ar trai mult mai bine daca ar fi in mainile unor companii private. Proiectul, realizat sub atenta indrumare a ministrului Sebastian Vladescu, are prevederi stranii, precum vanzarea prin negociere directa, fara selectie de oferte a unui pachet de actiuni in cota de 7% din capitalul social al Loteriei si Imprimeriei catre onor salariatii, pensionarii si membrii Consiliilor de Administratie ale celor doua societati.

Acelasi proiect prevede alocarea a 20% din actiunile detinute de stat la Compania Nationala "Loteria Romana" -SA si respectiv la Compania Nationala "Imprimeria Nationala" -SA pentru constituirea Fondului "Proprietatea", iar un pachet de minim 5% din actiunile emise de cele doua companii nationale se vor vinde prin oferta publica secundara.

Potrivit proiectului elaborat de Ministerul Finantelor, "metodele de privatizare, precum si cotele de capital care vor fi dobandite de persoanele fizice sau juridice la Loteria Romana si Imprimeria Nationala sunt urmatoarele:

a) 20% din actiunile de stat se aloca pentru constituirea Fondului "Proprietatea", conform prevederilor Titlul VII "Regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile ulterioare;

b) indeplinirea procedurilor necesare pentru initierea, derularea si incheierea de oferte publice secundare de vanzare pentru un pachet de actiuni de 5% din capitalul social al Loteriei Romane si Imprimeriei Nationale, precum si pentru admiterea acestora la tranzactionare pe piata operata de Bursa de Valori Bucuresti, conform prevederilor Titlul VII "Regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile ulterioare;

Citeste si:

c) vanzarea prin negociere directa, fara selectie de oferte, a unui pachet de actiuni in cota de 7% din capitalul social al Loteriei Romane catre salariati, membrii Consiliului de Administratie in exercitiu si pensionari cu ultimul loc de munca la Loteria Romana prin asociatia ce se va constitui in acest scop de catre acestia, in conditiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Pretul pe actiune nu va putea fi mai mic decat valoarea nominala a unei actiuni, respectiv 5 lei in cazul Loteriei si 10 lei in cazul Imprimerei Nationale". Vom reveni cu amanunte.

Termenul de 31 martie 2004 a fost depasit, fara a fi insotit, din partea reprezentantilor companiei, de o justificare sau de propunerea unui alt termen pana la care ar fi putut elabora si transmite aceasta documentatie. Astfel, incepand cu 15 septembrie 2004, ANRC a sanctionat compania cu amenda administrativa in valoare de 15.000.000 lei (ROL) pe zi de intarziere.

Ca urmare a contestarii in instanta a acestei sanctiuni, Curtea de Apel Bucuresti s-a pronuntat printr-o sentinta definitiva in favoarea ANRC", au precizat reprezentantii Autoritatii. In cele 15 zile de la comunicarea sentintei, Orange Romania se poate hotari sa faca apel la aceasta sentinta.

Avand in vedere faptul ca amenda se aplica incepand cu data de 15 septembrie 2004 "pana la data executarii obligatiei de a transmite in mod complet si corect documentatia aferenta modelului de calculatie a tarifelor de interconectare", compania ar avea de platit ANRC, pana la aceasta data, o suma de aproximativ sapte miliarde de lei vechi. Daca ANRC va obtine castig de cauza si in cazul unui eventual recurs, Orange Romania va fi obligata sa plateasca cele 15 milioane de lei vechi pe zi pana la data la care va furniza ANRC documentatia ceruta.

ANRC are in acest moment un proces similar si cu operatorul Connex Vodafone, care se judeca insa separat intrucat avocatii companiei au invocat alte motive pentru a contesta deciziile Autoritatii.