Anul 2005 a fost unul exceptional pentru piata auto, dar rezultatele inregistrate nu se vor mai repeta prea curind. Pentru 2006, APIA preconizeaza o crestere a pietei de doar 10%, fata de 50% cit a fost anul acesta.

Datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), pentru luna noiembrie anul curent, arata ca s-au vindut 197.967 de autoturisme noi de la inceputul lui 2005. In 2004, in primele 11 luni s-au vindut aproape 129.000 de autoturisme. Diferenta reprezinta o crestere de peste 50% in 2005 fata de 2004. Astfel, se poate spune ca anul acesta pe piata auto s-a inregistrat o explozie a vinzarilor. Vestea proasta este ca acest ritm de crestere nu va mai fi intilnit in urmatorii ani, considera reprezentantii APIA.

An exceptional

"2005 a fost un an exceptional pentru vinzarile de autovehicule in general si de autoturisme in special. Nu ne asteptam la o astfel de crestere a pietei. Prin prisma procentajelor de crestere, nu cred ca vom mai intilni asa ceva", a declarat vicepresedintele APIA, Nicolas Ianculescu.

Reprezentantul APIA a dat ca exemplu in acest sens evolutia pietei in Polonia, Cehia, Ungaria, Slovenia, adaugind si exemplul Turciei, tara care are in prezent aceleasi proportii ca si Romania intre populatie si numarul masinilor vindute.

Campionii vinzarilor

Cel mai bine la noi se vind modelele apartinind Dacia si Renault. In primele 11 luni ale anului, s-au vindut nu mai putin de 86.451 de Dacii si putin peste 20.000 de Renault-uri. Pe locul trei in clasamentul vinzarilor regasim Daewoo, care a vindut aproape 19.000 de masini.

Pe locurile patru si cinci urmeaza Skoda si respectiv Volkswagen, Skoda vinzind 13.608 masini, iar VW 10.408 masini.

Citeste si:

Cauzele cresterii

In opinia vicepresedintelui APIA, cresterea spectaculoasa a pietei auto din tara noastra a fost determinata de cinci factori majori, care s-au manifestat incepind cu sfirsitul anului 2004.

Primul, si cel mai important factor, a fost aprecierea leului fata de euro. "In citeva luni, s-a ajuns la o apreciere de 15%. Pentru cine a cumparat o masina cu pretul in euro, platibil in lei, a insemnat foarte mult", considera Ianculescu.

"Alti factori care au determinat cresterea pietei auto au fost introducerea cotei unice, creditele mai accesibile si discounturile importante, de pina la 25%", a declarat directorul APIA, Marius Carp. "In plus, sa nu uitam ca anul acesta multi au beneficiat de prima de casare oferita de guvern", a adaugat Carp. "Multi dintre acesti factori nu se vor mai repeta, ceea ce va face ca cresterea pietei in 2006 sa fie de doar 5-10 procente fata de anul 2005".

Previziuni pesimiste

Vicepresedintele APIA afirma ca finantarile il fac insa in acest moment cel mai sceptic, nu din cauza ca ar lipsi ofertele, ci pentru ca populatia unei tari are o anumita capacitate de a se indatora.

"Unde este astazi aceasta capacitate in cazul Romaniei? Specialistii stiu, dar nu o spun. Cind se va atinge aceasta limita, degeaba mai vii cu oferta de finantare, deoarece persoana respectiva nu o va accepta pentru ca nu poate rambursa ratele. Eu am trait aceasta situatie in Occident, cu multi ani in urma, cind, din cauza legislatiei tolerante, unele persoane ajungeau sa se indatoreze 70-80% din salariu, ceea ce nu este normal", a aratat Ianculescu.