Cei care isi achizitioneaza in leasing masini cu motor de peste 1.601 cm cubi in aceasta perioada vor afla, la finele contractului, daca acciza se va aplica la valoarea de intrare a bunului in tara sau la valoarea reziduala. Aceasta, deoarece, la o luna de la anuntul Ministerului Finantelor privind faptul ca la legea leasingului va fi amendata, modificarile intarzie sa apara, iar prevederile actuale permit "incarcarea" facturii finale pe care cumparatorul trebuie sa o onoreze cu toate taxele si impozitele aparute in timpul derularii contractului.

La contractele incheiate dupa data de 18 noiembrie 2004, acciza este calculata la valoarea de intrare in tara a masinilor, in pofida promisiunilor fostilor oficiali ai MFP ca noua regula sa se aplice la contractele incheiate incepand cu luna februarie a.c. Asa cum se stie, valoarea accizei este inclusa in ultima rata, dupa achitarea careia utilizatorul bunului poate deveni proprietar. Conform contractelor-tip ale societatilor de leasing, toate drepturile si obligatiile sunt transmise utilizatorului. Cu alte cuvinte, toate taxele si impozitele care ar putea "rasari" in timpul derularii contractului - ca de exemplu rovinieta-, vor fi incluse in ultima rata a contractului de leasing.

Intarziere cu final neasteptat

Pe 10 decembrie 2004, reprezentantii Ministerului Finantelor si cei ai Asociatiilor firmelor de leasing anuntau ca noile prevederi privind accizarea autoturismelor achizitionate in leasing, care majoreaza de cinci ori nivelul acestei taxe, vor fi suspendate pana in luna februarie. De asemenea, celor care apucasera deja sa plateasca accize de cinci ori mai mari li s-a promis atunci ca vor primi banii inapoi, oferindu-li-se posibilitatea regularizarii acestor sume cu eventualele obligatii restante. La aproape o luna de la aceste anunturi, actul normativ care trebuia sa clarifice legislatia nu a aparut inca in "Monitorul Oficial", pentru simplul motiv ca el a fost oprit de la publicare pentru corelarea lui cu alte prevederi din Codul Fiscal. "Actul normativ nu a fost aprobat de Consiliul Legislativ, dar urmeaza sa fie adoptat saptamana viitoare. In acelasi pachet legislativ vor fi cuprinse si alte prevederi referitoare la Codul Fiscal si detalii legate de introducerea cotei unice", ne-au explicat surse autorizate motivele intarzierii legii.

Citeste si:

Vama accizeaza dupa noua legislatie

Reprezentantii Autoritatii Nationale a Vamilor spun ca pana la modificarile legislatiei anuntate, institutia este obligata sa respecte legea in vigoare si ca urmare calculeaza accizele potrivit dispozitiilor HG 1840/2004, adica dupa noua legislatie. Aceasta hotarare, care completeaza normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, prevede ca accizele pentru autoturismele cumparate in leasing se vor aplica la valoarea de intrare in vama, la care se adauga, dupa caz, cuantumul taxelor vamale si alte taxe speciale.

Pana la data intrarii in vigoare a actului normativ amintit, baza de aplicare a cotei de acciza era valoarea reziduala in urma leasingului, de regula 20% din valoarea autoturismului. Urmeaza sa fie modificata si Ordonanta 51/1997 privind operatiunile de leasing, cu scopul de a clarifica unele prevederi privind regimul fiscal al operatiunilor de leasing si de a armoniza termenii de specialitate cu cei existenti in Codul Fiscal si Codul Vamal.