Anul care tocmai a inceput i-a prins pe marii retaileri intr-un moment de mare sinceritate. Obligatoriu, de data aceasta. Noile norme de aplicare a Legii referitoare la creditele de consum introduc obligativitatea ca retailerii care comercializeaza produse in rate sa afiseze toate costurile unui credit. Dobinda reala, dobinda la sold si toate comisioanele si taxele aferente administrarii contului, cumulate sub denumirea "dobinda anuala efectiva" (DAE), vor fi de acum incolo la vedere. Noile norme cumulate cu tendintele ce se preconizeaza pentru anul acesta ii vor determina pe actorii de pe piata de retail sa recurga la modificari ale strategiilor de marketing.

Efectele transparentei

La o prima analiza, marii retaileri sint de parere ca noile norme ale Legii creditului de consum nu le vor influenta in nici un fel vinzarile. „Este o masura ce va completa transparenta, dar in rest nu se schimba absolut nimic. Nu va avea nici un impact, nici pozitiv, nici negativ. Decizia de a cumpara se bazeaza pe alte lucruri, iar cel mai important pentru client il reprezinta ratele", ne-a spus Dan Ostahie, director general la Altex. Parerea managerului Altex este impartasita si de Departamentul de marketing de la Credisson, companie de creditare prezenta in cadrul retelelor de magazine Flanco. „Din punctul nostru de vedere, noile norme aduc o consistenta in transparenta. Noi am fost transparenti si pina acum, afisind dobinzile si comisioanele, si vom fi transparenti in continuare. Masura nu ne va afecta in nici un fel", apreciaza Violeta Sirbu, director de marketing la Credisson. Adrian Barbu, director de vinzari la Flanco, sustine ca transparenta impusa prin norme legislative ar putea avea efect asupra alegerii bancii de catre consumator. „Aceasta transparenta va determina bancile sa revizuiasca in forma sau continut unele dintre produsele de credit de consum din oferta lor curenta", apreciaza Barbu.

Piata de retail in 2005

Retailerii estimeaza ca anul acesta va fi unul al stabilizarii pietei de profil. De asemenea, sint asteptate cresteri cu 5-10%. „2005 va fi un an in care se va stabiliza piata, un an ce apartine inca tranzitiei. Estimez ca in 2005 piata de retail va continua cresterea din anul trecut, dar intr-un ritm mai temperat, intre 5 si 10%", a mai spus Ostahie. Potrivit acestuia, cresteri semnificative ale pietei se vor inregistra abia in 2006 si 2007. Bazindu-se in primul rind pe gradul de penetrare inca redus al produselor electrocasnice pe piata din Romania si pe cresterea estimata a puterii de cumparare a populatiei, Flanco mizeaza anul acesta pe o crestere a pietei de retail pentru electronice si electrocasnice cu 10% fata de 2004.

Produsele anului

Citeste si:

Pe segmente de produse, asteptarile cele mai mari graviteaza in jurul zonei IT&C. Astfel, Flanco preconizeaza ca, din punct de vedere al volumului, vor continua sa predomine produsele „albe" si televizoarele la preturi mici. De asemenea, se intrevad cresteri semnificative si pe segmentul produselor digitale, in special camere foto, camere video, televizoare cu LCD. Nu in ultimul rind, se vor vinde tot mai multe telefoane mobile cu caracteristici tehnice sofisticate. La Altex se prevad vinzari ale produselor albe similare cu cele inregistrate in 2004, in timp ce pe zona IT&C cresterile vor fi mai evidente. „Anul trecut, pe zona IT&C cresterile au fost cu 30-50%. In 2005, evolutia va fi mai temperata, cu cresteri probabil de 20-30%", a mai afirmat directorul Altex.

Campanii de marketing

Schimbarile vizibile ce se intrevad pentru anul in curs ii obliga pe marii retaileri sa se gindeasca la diferite strategii de marketing pentru a atrage noi clienti, pastrindu-i in acelasi timp pe cei vechi. Este greu de crezut insa ca inovatiile de anul acesta vor fi la fel de spectaculoase ca cele de anul trecut, tinind cont de faptul ca 2004 a fost anul in care s-a nascut creditul cu buletinul. Strategia de marketing a Altex va fi orientata in special catre piata de replacement. Altfel spus, campaniile Altex vor incerca sa ii convinga pe romani ca le trebuie aparatura electrica si electrocasnica noua. In primul rind, managerii companiei mizeaza pe nevoia oamenilor de a tine pasul cu cele mai moderne tehnologii. De asemenea, strategia are in vedere faptul ca majoritatea romanilor au in casa produse imbatrinite, cu perioade de viata depasite. Se va continua politica de promotii si diferite oferte avantajoase. Mai reticenti in dezvaluirea planurilor, managerii de la Credisson sustin ca au elaborat mai multe puncte strategice, fara a le mentiona. „Vizam sa atingem si produse simple, si ieftine. Ne vom mentine publicul-tinta", ne-a spus Violeta Sirbu.

In 2005, creditul de consum va creste substantial

Cu toate ca afisarea la vedere a dobinzii anuale efective va avea impact asupra vinzarilor in rate, este previzibila cresterea in continuare a creditului de consum. Potrivit presedintelui Asociatiei Romane a Bancilor, cresterea va fi substantiala: „Parerea mea foarte clara este ca in perioada imediat urmatoare se va inregistra o crestere substantiala a creditului de consum. In primul rind, pentru ca dobinzile sint in continua scadere. Al doilea factor ce va impulsiona creditarea este reducerea fiscalitatii. Nu vor fi miscari substantiale in strategia bancilor comerciale ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 289".