Pentru romani, pretul unei masini este principalul criteriu dupa care se orienteaza cind vor sa faca astfel de achizitii. Spre deosebire de noi, occidentalii apreciaza mai mult siguranta autovehiculelor pe care le cumpara. Aceasta siguranta este cel mai bine ilustrata de numarul de stele obtinute in cadrul testelor Euro NCAP.

Trebuie spus de la inceput ca testele Euro NCAP (New Car Assesment Program) sint relevante pentru siguranta pasiva oferita de masini. Testele NCAP masoara siguranta oferita pasagerilor si pietonilor in cazul unei coliziuni frontale sau laterale.

Cum functioneaza

Testele NCAP masoara, prin intermediul unor parametri prestabiliti, ce rani ar putea suferi o persoana ce trece printr-un accident. Pentru asta se folosesc manechini, pe corpul carora se amplaseaza senzori.

Primul test este cel de impact frontal. La acest test, o masina loveste o bariera deformabila, la o viteza de 64 de km/h. Zona de impact este de 40% din partea frontala a masinii.

Pentru masurarea sigurantei pasagerilor in cazul unui impact lateral se realizeaza doua teste. Primul consta in simularea unui impact cu un alt vehicul in miscare. Acest test se desfasoara la 50 de km/h. Cel de-al doilea test simuleaza lovirea, la 29 de km/h, a unui stilp.

In final, mai exista un test, care masoara ranile pe care le poate suferi un pieton in cazul in care este lovit de partea frontala a unei masini.

Rezultatul tuturor testelor se masoara in puncte, numarul acestor puncte determinind cite stele primeste fiecare masina. Pentru siguranta pasagerilor, o masina poate lua maximum cinci stele. Trebuie spus ca exista un capitol separat de testare, si anume siguranta copiilor. In acest caz, o masina poate lua tot maximum cinci stele. Insa, pentru siguranta pietonilor, maximumul este de patru stele.

Logan de trei stele

Cu cele peste 73.000 de exemplare, Dacia Logan este cea mai vinduta masina pe piata autohtona. Insa, cu cele trei stele pentru protectia pasagerilor, si doar una pentru protectia pietonilor, obtinute la testele Euro NCAP, Logan este sub medie. Chiar daca se poate spune ca si Land Rover Freelander a obtinut tot atit, trebuie tinut cont ca Freelander a aparut pe piata in 1997, pe cind Logan in 2004. Pe de alta parte, Logan obtine un rezultat meritoriu la protectia copiilor: trei stele.

In clasamentul vinzarilor de masini autohtone urmeaza, in ordine, Daewoo Matiz si Cielo.

Daewoo Matiz s-a vindut in 11.800 de exemplare si se gaseste pe locul doi in topul vinzarilor. Acest model a obtinut trei stele pentru siguranta pasagerilor si doua la testul pentru pietoni.

Despre siguranta oferita de Cielo nu se poate spune mare lucru (decit poate ca lipseste), intrucit nu a fost supus testelor NCAP, fiind, probabil, prea vechi.

Urmatoarele doua modele autohtone in topul vinzarilor pe 2005 sint Dacia Solenza, cu 4.809 unitati vindute, si Daewoo Nubira, vinduta in 825 de exemplare. Nici una dintre aceste masini nu a fost supusa testelor NCAP.

Citeste si:

Stele mai multe din import

Despre modelele din import, cele mai vindute la noi se poate spune ca sint printre cele mai sigure din clasa lor. Insa, nu acest fapt ii face pe romani sa le cumpere, ci pretul. Clio Symbol este exemplul perfect in acest sens.

Cele mai vindute autoturisme din import apartin producatorului francez Renault. Astfel, pe primele doua pozitii in acest clasament se afla Renault Clio si Megane. Cu 10.129, si respectiv 6.585 de unitati vindute in Romania in primele zece luni din acest an, cele doua modele nu au practic rival. Trebuie spus ca cea mai mare parte dintre modelele Clio sint Symbol, in trei volume, produse in Turcia. Renault Clio, versiunea hatchback, a obtinut patru stele la testele NCAP pentru protectia pasagerilor si doua stele pentru protectia pietonilor.

Megane este unul dintre primele modele testate care au obtinut cinci stele pentru protectia pasagerilor. Insa, cu doar doua stele pentru protectia pietonilor, Megane se claseaza la mijlocul plutonului, la acest capitol.

Cehii fac treaba buna cu nemtii

Urmeaza, in ordine, noua Skoda Octavia, vinduta in aproape 4.200 de exemplare in primele 10 luni ale lui 2005, si vechea Octavia, cumparata de 3.927 de romani, dupa cum arata statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Ambele masini au obtinut patru stele pentru protectia pasagerilor.

Pe locul cinci in clasamentul vinzarilor de masini de import se afla o alta Skoda, si anume Fabia. Masina, vinduta in peste 3.600 de exemplare, a obtinut de asemenea patru stele la protectia pasagerilor.

In topul vinzarilor din Romania, Peugeot ocupa locurile sapte si opt cu modelele 206, respectiv 307. Micutul 206, pe care francezii il produc de cinci ani, a obtinut patru stele pentru protectia pasagerilor adulti si doua stele pentru protectia pietonilor in cazul unui accident, potrivit informatiilor publicate pe site-ul oficial al NCAP. Peste 2.700 de romani cu cumparat acest model in primele zece luni ale anului 2005. Tot atitia clienti au cumparat fratele mai mare, 307, care a obtinut acelasi numar de stele.

Volkswagen se lauda cu Passat

Pe piata automobilistica romaneasca, modelul Bora s-a vindut in 2.691 de unitati, in timp ce Passat a fost cumparat de 2.106 clienti. Daca pentru modelul Bora nu au fost disponibile informatii despre siguranta autovehiculului, pentru Passat testele Euro NCAP i-au conferit un maximum de 5 stele pentru protectia pasagerilor si patru stele pentru protectia copiilor. La capitolul protectia pietonilor in cazul unei accidentari, modelul german si-a adjudecat doua stele.

Masinile mici devin mai sigure

Cele mai noi teste Euro NCAP arata ca masinile de clasa mica devin din ce in ce mai sigure. "Constructorii auto au constientizat ca ocupantii vehiculelor mai mici trebuie sa se bucure de standardele de siguranta. Nu mai este doar un drept al posesorilor de autovehicule de lux", a spus Claes Tingvall, presedintele Euro NCAP. Pentru masinile din clasa mini, Renaul Modus a fost primul automobil care a reusit sa obtina cinci stele in ceea ce priveste protectia pasagerilor adulti, patru stele pentru protectia copiilor si o stea in cazul unui impact care implica pietoni. La capitolul siguranta pietonilor in caz de accident, modelul C4 al francezilor de la CitroŽn si Altea spaniolilor de la Seat au adunat cele mai multe stele: trei.

David Jamieson, ministrul britanic al Transporturilor, a salutat eforturile producatorilor auto de a veni pe piata cu modele care se apropie tot mai mult de standardul maxim de cinci stele si care au in considerare si siguranta celor care nu se afla la volan.

"Este incurajant ca doua modele au reusit sa obtina trei stele in ceea ce priveste siguranta pietonilor in conditiile in care majoritatea autovehiculelor primesc doar o stea la acest capitol", a declarat Jamieson.