Petrica Grama este un nume total necunoscut pentru opinia publica. Un om in varsta, foarte slab, care de 13 ani vine in fiecare zi cu autobuzul la Ministerul Finantelor, inainte de ora opt dimineata. Pleaca acasa dupa 12 ore de munca in spatele unui birou masiv, din lemn sculptat, mobila de patrimoniu. Fumeaza trei pachete de tigari pe zi. De 13 ani, Petrica Grama, directorul Directiei de Evaluare a Venitului Bugetului General Consolidat, calculeaza cat poate cheltui Romania intr-un an. Tot el negociaza, cu Fondul Monetar, veniturile statului.

Nu-i place lumina reflectoarelor si a avut pana acum o singura aparitie in presa. Accepta cu greu sa-i facem poze. Doar doua, ne roaga, si cel mai bine ar fi daca nici macar nu ar fi publicate. Nu crede ca are vreun drept sa-si aroge merite, considerand ca toate succesele inregistrate se datoreaza celor 24 de finantisti pe care ii conduce. Cel mai dificil buget la care a lucrat a fost cel din 2005, din cauza deselor schimbari legislative. Au fost elaborate nu mai putin de 21 de variante. Deocamdata.

De ce se spune ca sunteti omul care face si desface bugetul?

In primul rand, eu sunt directia care elaboreaza numai veniturile bugetului general consolidat. In principiu, in momentul cand se elaboreaza un buget, se pleaca de la venituri. Trebuie sa stii neaparat veniturile, apoi poti sa stabilesti politic deficitul si apoi cheltuielile. Ai un deficit mai mare, si cheltuielile sunt mai mari. Nu stiu daca se spune chiar ca fac si desfac bugetul... la noi se elaboreaza toate bugetele de venit. Treaba este destul de complexa. In general, plecam de la programul de guvernare, care da liniile mari. De aici, Comisia Nationala de Prognoza elaboreaza programul economic. De exemplu, acum, pentru perioada 2006-2009, la ora actuala, putem sa spunem ca avem bugete pana in 2009, si pe cheltuieli, si pe venituri, la toate cele patru bugete.

Care este "chimia" bugetului? Se porneste de la programul politic sau de la banii disponibili?

Ca sa poti sa elaborezi un venit, trebuie sa ai un program politic, care inglobeaza concepte economice: de exemplu, se reduce CAS cu 10 puncte procentuale pana in 2009. Atunci stii ca, in momentul asta, politicul trebuie sa ia decizia si sa stabileasca un calendar pe fiecare an. Dupa care se stabileste legislatia. Eu nu am voie sa bag in buget toate fanteziile care ii trec lui Grama prin cap. Trebuie sa am o lege. In al doilea rand, trebuie neaparat sa am un program economic, pe care mi-l face Comisia Nationala de Prognoza, si imi spune dezvoltarea pentru fiecare, cresterea economica, sau PIB-ul, cum il stie toata lumea.

Bugetul de Craciun

Cum a fost in 2004, cand v-ati trezit ca trebuie sa refaceti calculele la buget? V-a prins exact de Sarbatori... Ati mai avut Craciun, Revelion?

La acel moment aveam deja un buget aprobat in parlament, a mers destul de repede atunci, si a trebui sa-l refacem imediat cu cota unica pentru profit si venit. Aceste doua modificari de cote trebuiau evaluate intai, sa vedem exact cat pierdem. Dar s-a muncit bine, cand a trebuit, si s-a putut face. A fost o colaborare foarte buna atunci, imediat dupa numirea guvernului. Din intamplare, am fost invitat sa particip la discutii pe aceste modificari legislative. Eu aflam masura care se prefigura si atunci veneam acasa la mine, la birou, si puneam imediat oamenii la treaba sa calculeze infuentele, pentru ca o pierdere prea mare de venituri nu ar fi fost convenabila pentru buget. Dupa care le rediscutam. Am lucrat foarte bine, au inteles fenomenul si au cuplat la ce am zis si atunci s-au putut lua masurile si echilibra bugetul.
Ce s-a intamplat de fapt. In momentul in care s-a facut bugetul pentru 2005, el s-a bazat pe un PIB de 5,3. La inceputul anului 2005, cand faceam deja niste socoteli si vedeam cum echilibram bugetul, anul 2004 s-a terminat cu o crestere economica de 8,3%. Din cresterea PIB-ului a rezultat o crestere mare de venituri. Si atunci au acoperit pierderile... pentru ca cele mai mari pierderi fata de programul initial pe 2005 le-am avut intr-adevar la profit si la impozitul pe salarii.

Incasarile din 2005, care sunt foarte bune, au demonstrat ca evaluarea noastra a fost corecta. Cresterea economica este reala si in 2005, asa cum a fost prognozata, dar s-a mai intamplat un fenomen: schimbandu-se echipa care se ocupa de colectarea veniturilor, s-a colectat mult mai bine, a existat si o colectare din creante mult mai buna. Acestea sunt cauzele pentru care veniturile sunt foarte, foarte bune.

Nu am inca ultimele date statistice, pentru ca o luna am fost in parlament cu bugetul, dar, daca imi aduc bine aminte de o cifra, la opt luni Statistica daduse o crestere de vreo 18% a vanzarilor, ceea ce inseamna fantastic de mult. Asta inseamna fie ca au fost bani, fie ca au crescut foarte mult vanzarile pe credit de consum. Una din doua.

Care este diferenta intre cifra politica si cea economica?

Nu exista cifra politica. Eu, de cand sunt in ministerul acesta, nu am avut o ingerinta politica asupra veniturilor mele, ca sunt prea mici, fiindca in momentul acela trebuie neaparat sa mi se argumenteze si sa mi se demonstreze. Eu iau veniturile, le pun in retea si le spun: "Tati, astea sunt". Exista si discutii pentru majorarea lor, dar cel care imi cere asta trebuie sa vina cu argumente.
Hai sa-ti mai spun o chestie: de vreo 12 ani negociez cu FMI-ul, pe venituri. Numai eu negociez cu FMI-ul veniturile, si acolo nu merge. Daca vreti sa stiti, ei imi verifica si inmultirile facute. Si intotdeauna ei sunt cu veniturile sub veniturile mele. Ei sunt mult mai pesimisti decat mine. Eu ma consider rational, nici optimist, nici pesimist, desi cateodata ar trebui sa fiu optimist.

Cate bugeturi de venituri ati facut pana acum?

Nu stiu, am facut multe (se uita la dulapurile din incapere)... daca deschizi usile de acolo, sunt anii pusi la rand. La elaborarea unui buget, spre exemplu pe 2006, sunt la varianta 10. La 2005, am ajuns la varianta 21. Pentru 2006, dupa ce s-a aprobat prin parlament, eu mai lucrez la el. Imi apare o lege, imediat fac modificarea daca imi ataca un venit.

Politica si tutun

Oamenii politici, conducerea ministerului, va consulta inainte de a adopta o lege?

In general, mi se trimite legislatia inainte, si atunci sunt obligat sa fac o evaluare, chiar daca pot, chiar daca nu pot. Sunt cazuri in care nu poti sa faci o evaluare. S-a bagat in 2005 un impozit pentru vanzarile imobiliare de specula, efectuate inainte de trei ani. Or, nu exista nicaieri vreo statistica, informatii, un istoric care sa dea o cifra exacta. Daca am o cifra a vanzarilor, iau pretul mediu, aplic procentul si am o estimare, cu riscul unor abateri, dar cand nu ai nici o cifra, cand datele sunt detinute doar de notari, si notarul nu are nici un interes sa-ti dea... Fumezi?

Da. Fumati in birou?

Cand este si adjunctul meu, nu, dar in rest da.

Cat fumati pe zi?

Trei pachete. De asta am si trecut la ultra-lights.

Cand faceti bugetul, cate pachete fumati?

Tot trei. Incerc sa ma mai abtin, pentru ca si cu fumatul asta e o problema... M-am apucat destul de tarziu fata de altii, prin facultate...

Poezia arhitecturii financiare

Ati facut ASE-ul. Ce visati sa faceti atunci, ce visati sa deveniti?

In primul rand, eu nu am vrut sa fac ASE-ul. Am vrut sa fac arhitectura, dar era un sistem cu burse, te trimiteau unde aveau ei chef. Pe mine ma trimisesera la mecanizarea agriculturii, la Craiova, si atunci am refuzat. Am facut ASE-ul, si nu regret, pentru ca am facut intr-adevar ce mi-a placut mie. Sa-ti spun o chestie: evaluarea asta suna destul de rece si oricine se gandeste la contabilitati, la o meserie imbacsita, de adunari... Dar sa stii ca, daca nu ai un gram, nitel de poezie in tine, nu poti, fiindca esti pus cateodata in situatia de a face evaluari din ce nu ai, si le faci. Sunt anumite venituri pe care trebuie sa le faci, unde am reguli foarte precise, modele create pentru fiecare venit, facute aici, la noi. Le baga pe calculator si ies tabele, tabele, tabelase.

Preferati hartia si creionul sau calculatorul?

Prefer sa lucrez cu calculatorul, dar cand particip la diverse intalniri nu merg cu laptop-ul (am si laptop), ci lucrez imediat cu creionasul si hartiuta pentru ca, avand experienta, am si dimensiunile unui venit in minte, imi dau seama destul de repede de cifre.

Citeste si:

Ati avut momente in care ati vrut sa va dati demisia?

Nu. Nu sunt fandosit. S-au mai intamplat lucruri, ca intr-o familie, te mai cearta, se intampla...

Cu care ministru ati lucrat cel mai bine?

Cu toti am lucrat bine. Nu am avut probleme.

"Nea Petrica" si "dom’ director"

Cum vi se adreseaza ministrii?

Depinde de ministru. Remes imi spunea "nea Petrica". Era un ministru pe care nu prea puteai sa-l pacalesti. El a lucrat inainte in sectorul privat, a trecut la parlament, a fost deputat, a invatat foarte mult cand era seful bugetului in parlament si cand a venit aici stia foarte multe. Punea mana pe creion. Nici pe ceilalti nu puteai sa-i pacalesti..., dar Remes, cand ii aratai ceva, imediat statea, se gandea nitel, isi facea niste socoteli in cap si imi zicea: "Bai, nea Grama, te mai gandesti si tu, ma mai gandesc si eu"... Si atunci ma mai gandeam...

Dar Stolojan, care e considerat... hai sa spunem... mai distant?

Nu prea aveam relatii... Domnul Tanasescu imi spunea "domnul Grama". Au fost perioade cand am lucrat direct la nivel de ministri, premieri adjuncti, am lucrat cu Videanu foarte bine, cu Pogea, acum, colaborez foarte bine, am lucrat foarte bine cu Isarescu. Isarescu imi spunea "domnul director". El, stii, e mai sobru, mai bancher... are gandirea aia rece, are o gandire sanatoasa, si de asta multa lume il judeca atunci cand atrage atentia asupra incalzirii economiei, dar are dreptate, vedem dupa cum incasam la venituri.

Toti v-au mentinut pe post. V-ati gandit, daca ati pleca, ce s-ar intampla?

Nu s-ar intampla nimic. Ceasul trebuie sa mearga. Daca e bun, merge bine, daca nu, se poate gripa. Depinde cine va veni in locul meu.

Paradox: nu-i plac banii!

Ati avut oferte sa plecati in alta parte? In politica? In sectorul privat?

Au fost oferte, unele tentante, m-am gandit imediat ce as putea sa fac, si sa fac bine, am cumpanit, dar nu eram convins ca pot sa fac foarte bine lucrul pentru care probabil ma plateau foarte bine.

Nu v-au tentat nicidata banii?

Nu. Am un defect, si acesta este defectul meu, pe care probabil sotiile noastre ni-l reproseaza multora. Discutia asta cu sotia am terminat-o cand eram mai tanar. I-am spus ca fac ce imi place si nu merg sa fac ce nu imi place.

Negociatorul

Prin minister se spune ca, daca plecati din Finante, nu mai are cine negocia cu FMI.

Nu stiu... vom vedea. Eu sunt adeptul teoriei ca nimeni nu este de neinlocuit. Am avut niste sefi la care imi puneam problema ce se va intampla cand vor pleca. Si au plecat oamenii linistiti, unii nici nu mai sunt in viata, si nu s-a intamplat nimic, au venit altii... Ca va fi mai greu la inceput pentru cine va veni in locul meu, e adevarat, mai ales daca oamenii nu il ajuta... pentru ca cel mai important lucru, dupa mine, este sa ai o echipa buna. Daca nu ti-ai facut o echipa ca lumea, s-a terminat.

Toata lumea spune ca negocierile cu FMI sunt foarte dure. In anumite domenii, in care nu am negociat eu, e posibil. La mine insa sunt niste negocieri serioase. FMI vine cu argumentele lui, are alt sistem de evaluare, mult mai simplu. Se si mira cand vad evaluarile noastre, la amanunt, ei cred ca nu suntem prea zdraveni la cap... Au metode mult mai simple si, daca eu reusesc sa-i conving pe ei, intotdeauna iau cifrele mele. Daca nu reusesc, atunci e vina mea, atunci trebuie sa cedez eu. Nu mi s-au intamplat prea multe de-astea, doar asa, de amorul artei, pentru ca si el trebuie sa-i raporteze sefului lui direct ca a castigat doi trei-lei. In general, cand a fost vorba de veniturile din executia bugetara, eu am fost mult mai aproape de realizari decat ei.

Sunteti considerat un sef bun sau un zbir? Va puneti subalternii sa stea peste program?

Depinde de om. Cei care ma considera in sinea lor rau nu mi-au spus-o niciodata. Toti mi-au spus ca sunt un sef bun. Nu am conceptia ca oamenii trebuie sa stea peste program, dar daca au de lucru si-am spus ca la opt seara vreau lucrarea, atunci o vreau. Pentru buget, acum, au stat foarte mult la serviciu, pentru ca daca aparea vreo problema legata de venituri trebuia sa sun aici, sa le spun ce sa faca. Daca cei de la parlament m-au dat afara la 6 seara, la 6.30 eram aici, si am stat pana la 8 seara, ca in fiecare zi.

Ati vrut sa fiti arhitect. Mai pastrati legatura cu arta?

Am rupt aceasta legatura, nici timp nu mai am... Cand eram mai tanar, nu imi scapa nici o expozitie, le stiam pe toate. Acum stau chiar si ma gandesc ca nu mai stiu exact unde e galeria Orizont. Prin centru nu trec decat atunci cand plec de la minister si merg spre guvern. Nu prea ies in oras...

Care este cel mai dificil buget la care ati lucrat?

Bugetele nu sunt dificile. Cel mai complicat a fost anul 2005, cand am avut niste schimbari legislative foarte radicale. Si nu au fost doar trei-patru miscari legislative, au fost mai multe... A fost dificil si cu FMI, pentru ca a trebuit sa demonstrez ce influenta a adus bugetului fiecare miscare legislativa.

Cum ati simtit, personal, retragerea FMI de la negocieri?

Stiti care a fost treaba? Ca eu, culmea, care am negociat veniturile cu FMI-ul, ma intelesesem cu ei. Au fost si alte probleme, de privatizare, de reducere de personal, de salarii, probleme complexe care nu intra in atributiile mele. Pe venituri, doua zile am discutat si-l lamurisem pe om despre ce este vorba, acceptase veniturile mele.