Intre oficiali ai Wizz Air si SkyEurope si cei ai Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului au inceput deja discutii pentru ca avioanele celor doua companii sa zboare spre Romania. In vreme ce Wizz Air intentioneaza sa opereze pe rutele Budapesta-Bucuresti si Budapesta-Tirgu-Mures, cei de la SkyEurope vizeaza ruta Bucuresti-Bratislava.

Pe site-ul celor din urma deja sint disponibile informatii despre cursele dintre cele doua orase, care apar ca disponibile din data de 12 decembrie. In ceea ce priveste cealalta companie, aceasta va deschide cele doua destinatii la inceputul anului viitor. Astfel, numarul companiilor low-cost care opereaza in Romania va fi de patru. Deja pe piata sint Blue Air, prima companie low-cost romaneasca, si MyAir.

Curse noi

Negocierile au inceput cu putin timp in urma. "Din ceea ce am discutat, Wizz Air ar vrea sa opereze pe Budapesta-Tirgu-Mures si Budapesta-Bucuresti, in vreme ce SkyEurope vizeaza ruta Bratislava-Bucuresti", spune Dan Andrei, directorul Directiei Aviatie Civila din MTCT. Acesta spune ca nu au fost depuse solicitari si pentru alte rute. Cele doua companii nu pot opera din Romania catre alte destinatii, deoarece, conform legislatiei in vigoare, inca nu au baze in tara noastra.

Ele pot sa organizeze insa zboruri de la bazele lor spre Bucuresti. Astfel, avioanele Wizz Air ar putea sa zboare spre Bucuresti nu numai de la baza companiei din Budapesta, ci si de la cele din Katowice, Gdansk sau Varsovia. In ceea ce priveste SkyEurope, aceasta mai are baze in Budapesta, Cracovia si Varsovia. De aceea, in conditiile in care una dintre aceste destinatii s-ar dovedi viabila, nu este exclusa introducerea unor zboruri pe aceste rute.

Tot pe Baneasa

Ca si in cazul celorlalte doua companii low-cost care opereaza in Romania, si cele doua nou-intrate vor ateriza probabil tot pe Baneasa. "Cu cei de la Sky Europe sintem in discutii. Ei ar dori sa inceapa activitatea in Romania din luna decembrie", spune Stefan Mladin, ofiterul de relatii publice pentru Aeroportul International "Aurel Vlaicu" Bucuresti-Baneasa. Cei de la Wizz Air nu au contactat inca oficialii de la Bucuresti-Baneasa. Se asteapta ca avioanele companiei sa ajunga in Romania la inceputul anului viitor. Oricum, avioanele companiei SkyEurope vor ateriza pe aeroportul din Bucuresti, cel mai probabil de la jumatatea acestei luni.

Tinta pe amatorii de shopping

Cele doua destinatii sugereaza ca cele doua companii au ca public-tinta amatorii de cumparaturi. "Budapesta si Viena sint doua dintre destinatiile de shopping preferate ale romanilor. Merg atit individual, cit si prin agentiile de turism. In perioada sarbatorilor, sint mai ales destinatii de shopping, dar inainte de Craciun si intre Craciun si Anul Nou", spune Traian Badulescu, PR Manager al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

"Am inclus si Viena, deoarece capitala Austriei se afla la mica distanta de Bratislava." Apropierea celor doua perioade favorabile shopping-ului poate explica graba celor de la SkyEurope de a incepe activitatea pe ruta Bucuresti-Bratislava din data de 12 decembrie. Astfel, conform unui simplu calcul pe site-ul companiei, un drum dus-intors, cu plecare pe 21 decembrie si intoarcere pe 23 decembrie, costa 154,58 euro, fara taxe.

Concurenta mica

Citeste si:

Intrarea celor doua companii pe piata romaneasca nu provoaca prea multa ingrijorare. "Avind in vedere relatia pe care opereaza, nu vad o concurenta mare pentru noi", spune Gheorghe Racaru, directorul Blue Air. Planurile operatorului low-cost roman au fost insa afectate de intrarea pe piata a SkyEurope, deoarece si Blue Air intentiona sa introduca o cursa spre Bratislava.

Anuntul celor de la SkyEurope a determinat aminarea inaugurarii noii rute. Totusi, in afara de acest aspect, nu se poate spune ca nou-intratii reprezinta concurenti directi pentru Blue Air si My Air. Astfel, Blue Air are curse spre Milano-Bergamo, Roma, Lyon, Barcelona-Reus, Maastricht (cu transfer la Dusseldorf si Bruxelles), Istanbul, Paris si Madrid, iar My Air opereaza spre Milano si Venetia.

Cistig pentru aeroport

Noii operatori vor spori veniturile Aeroportului Bucuresti-Baneasa, de pe care decoleaza in prezent zboruri low-cost. Atragerea companiilor ieftine a adus o crestere spectaculoasa a numarului de calatori care au trecut prin aeroportul situat chiar in oras. "In anul 2001 am inregistrat 28.000 de pasageri, iar in acest an vom ajunge la aproximativ 400.000", spune Stefan Mladin. Conform acestuia, in 2005 se asteapta o crestere de 200-250% fata de 2004. Intrarea in Uniunea Europeana ar putea aduce modificari importante pe aceasta piata, deoarece atunci companiile nou-intrate in Romania vor putea sa-si stabileasca o baza si in Romania. De asemenea, se asteapta ca si alte companii low-cost sa se orienteze spre Romania.

Slovacii dau din aripi cu planuri mari

Compania slovaca SkyEurope Airlines a fost infiintata in 2001 si in prezent opereaza o retea de 28 de destinatii in 16 tari europene, de la bazele sale din Bratislava, Budapesta, Varsovia si Cracovia. Conform Rompres, conducerea companiei a anuntat recent ca intentioneaza sa lanseze o operatiune de cotare publica initiala (IPO), prin care spera sa stringa aproximativ 100 de milioane de euro pentru finantarea comenzii de 1,76 miliarde de dolari pe care a lansat-o constructorului american Boeing, pentru un numar de 32 de noi avioane Boeing 737. In prezent, compania opereaza cu 15 aeronave, astfel ca in citiva ani flota companiei va numara nu mai putin de 47 de aeronave. De altfel, potrivit oficialilor companiei, intr-un an au zburat cu aceasta companie peste 1,4 milioane de clienti.

Wizz Air priveste spre est

Compania Wizz Air priveste cu insistenta piata est-europeana. Astfel, din luna septembrie a operat pe ruta Budapesta-Sofia. Acum urmeaza Bucuresti si Tirgu-Mures. Conform Rompres, Wizz Air a lansat in vara acestui an curse catre Atena, Barcelona, Londra, Paris, Praga si Roma si realizeaza si zboruri spre Polonia, propunindu-si sa transporte circa un milion de pasageri pe an.

Conform aceleiasi surse, recent, Wizz Air si-a majorat capitalul cu sapte milioane de euro, printr-o injectie de capital provenind de la investitori privati, si intentioneaza o alta majorare de capital de 40 de milioane de euro. Wizz Air detine sase avioane noi Airbus A320, cu 180 de locuri, iar pentru urmatorii 3-5 ani conducerea companiei anunta suplimentarea flotei cu inca 25-30 de avioane.