Vinzarile de autoturisme second-hand au atins, dupa primele noua luni ale acestui an, un nou nivel-record de 50.824 de unitati. In aceeasi perioada, peste 157.000 de masini noi au fost vindute in Romania, potrivit statisticilor publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).

Este pentru prima data cind autovehiculele la mina a doua au depasit pragul de 50.000 de unitati. Cea mai importanta ascensiune a vinzarilor de masini rulate a fost inregistrata in 2001, cind au fost comercializate 46.400 de unitati. Tot in 2001, s-a consemnat cea mai mica diferenta dintre masinile second-hand si cele noi, care au ajuns la 72.154 de unitati.

Acelasi lucru s-a intimplat si pe segmentul vehiculelor comerciale. La sfirsitul primelor noua luni din 2005, s-au vindut 30.571 de unitati noi, in comparatie cu 9.146 de unitati second-hand. In urma cu patru ani, s-au comercializat 7.300 de vehicule comerciale la mina a doua si 19.366 de unitati noi.

De doua ori mai multe vechituri

Numarul autoturismelor si vehiculelor usoare uzate s-a dublat in acest an in comparatie cu 2004. Anul trecut, producatorii locali si importatorii de autoturisme au comercializat peste 145.000 de autovehicule noi, in timp ce masinile rulate au depasit 23.700 de unitati, de doua ori mai putin decit anul acesta. Mai mult de 5.100 de autovehicule usoare rulate au fost vindute in intregul an 2004, cu aproape jumatate mai putin decit dupa primele noua luni din acest an.

Cine a vindut cel mai mult

Pe segmentul masinilor noi, Dacia a ocupat primul loc la capitolul vinzari, sustinuta aproape exclusiv de modelul Logan. Peste 73.000 de Loganuri au fost comercializate in primele noua luni din acest an. De la lansarea acestui model si pina in prezent, producatorul de la Pitesti a vindut peste 154.000 de unitati, dintre care o treime dintre ele au luat drumul exportului. In ceea ce priveste importatorii, modelele Renault si Skoda si-au adjudecat autoritar primele cinci locuri. Modelul Clio de la Renault s-a vindut in 10.129 de exemplare, in timp ce 6.585 de cumparatori au optat pentru Megane. Modelul Octavia de la Skoda s-a vindut in 4.200 de unitati, Octavia Tour (n.r.: varianta break) -3.927 de unitati, Fabia - 3.620 de unitati. Chevrolet, Peugeot si Volkswagen au ocupat urmatoarele locuri.

Diesel e la putere

Citeste si:

La capitolul constructori, nemtii de la Volkswagen si Opel au facut legea pe piata second-hand din Romania. Aproximativ 15.800 de autoturisme Volkswagen la mina a doua au fost comercializate in Romania in primele noua luni ale acestui an, 88% dintre ele fiind echipate cu motoare diesel. Mai mult de 12.300 de clienti au optat pentru modelele marcii Opel, 78% dintre masini fiind propulsate de motoare diesel.

Locul trei in topul masinilor second-hand importate a fost ocupat de constructorul Ford cu 6.384 de unitati. Modelele pe motorina de la Audi, ocupantul locului patru, s-au bucurat de cel mai mare succes, 93% dintre acestea avind un propulsor diesel. La polul opus, doar o treime dintre autoturismele Fiat au avut motorizare pe motorina.

SH-ul se pregateste sa accelereze dupa 2007

Jean Michel Sicre, director comercial al Automobile Dacia, a declarat recent ca, dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, importurile de masini second-hand vor creste semnificativ. Reversul acestei medalii, a spus Sicre, va face ca o proportie covirsitoare din autoturismele importate la mina a doua sa fie rable.

Oficialul Dacia s-a aratat ingrijorat ca, dupa acest interval de timp, vinzarile Dacia s-ar putea injumatati.

Crestere moderata

Pe plan intern, piata autovehiculelor noi a atins anul acesta un nou record: 188.000 de unitati vindute in perioada ianuarie-octombrie 2005. Cifra ar putea urca pina la 210.000 de unitati la sfirsitul lui 2005. Presedintele APIA, Brent Valmar, spune ca se asteapta pentru urmatorii ani la o crestere moderata a pietei auto in Romania. Daca, dupa primele noua luni din acest an, vinzarile de autoturisme au urcat cu 60%, pentru 2006 APIA estimeaza o majorare de numai cinci puncte procentuale.