In studiul sus-mentionat se arata ca vanzarile in Romania cresc, in timp ce pe piata din regiune s-a inregistrat o scadere in primele noua luni ale acestui an, fata de perioada similara a anului trecut. Potrivit datelor firmei Jato Dynamics, piata totala a vanzarilor din regiune, pe primele 9 luni ale anului, a fost de 725.776 de autoturisme, in scadere cu 0,85% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

In Romania, vanzarile au crescut cu 60% fata de anul trecut. S-au cumparat cu 59.067 mai multe masini, inregistrandu-se vanzari totale de 157.389 de autoturisme. Cresterea spectaculoasa pe care a inregistrat-o Romania la vanzarile de masini noi a incetinit putin in trimestrul al treilea, desi vanzarile au fost impresionante, de 13.549 de masini, cu 38,9% mai mari decat in trimestrul al treilea din 2004.

Polonezii cumpara din ce in ce mai putine masini noi, preferandu-le pe cele vechi, importate din Uniunea Europeana. Aceasta deoarece, Polonia a liberalizat dupa intrarea in Uniunea Europeana, la 1 mai 2004, piata autoturismelor second-hand. In Polonia s-au cumparat cu 71.358 de masini (27,9%) mai putin fata de anul 2004.

Citeste si:

Vanzarile masinilor noi in Polonia sunt doar cu putin mai mari decat in Romania si decat in Ungaria (populatie de patru ori mai mica dect a Poloniei), unde s-au cumparat 144.887 de masini noi. Din punct de vedere statistic, si cehii cumpara mai multe masini noi decat polonezii.

Prabusirea pietei in Polonia si cresterea brusca a celei din Romania au provocat modificari ale pozitiilor celor mai mari concerne din regiune. Astfel, Dacia a urcat pe pozitia a doua in vanzari, dupa Skoda. In primele trei trimestre ale acestui an, Dacia a vandut in Europa Centrala 76.359 autoturisme noi, cu 97,1% mai multe decat anul trecut. Prabusirea pietei poloneze a afectat cel mai mult grupul Fiat. Pana la sfarsitul lui septembrie, concernul italian a vandut in Europa Centrala 31.686 de masini, cu 45% mai putine decat cu un an in urma. Drept rezultat, Fiat a cazut de pe locul al treilea pe al zecelea, in randul celor mai mari firme de pe piata auto din aceasta zona a Europei. Pana la jumatatea anilor ’90, datorita pozitiei bune din Polonia, Fiat era cel mai puternic jucator de pe piata auto din regiune.

Succesul Dacia este succesul unei singure masini - modelul Logan, proiectat de Renault, care este cel mai popular model de autoturism din Europa Centrala, declasand vizibil liderul de pana acum, Skoda Fabia, proiectata cu sprijinul Volkswagen.