Taxe si impozite mult marite, facilitati fiscale eliminate, restrangeri de personal si de cheltuieli in sectorul bugetar si o serie de multe alte masuri restrictive - toate prevazute in Programul Economic de Preaderare intocmit de guvern si care urmeaza sa fie trimis la Bruxelles - duc la o singura concluzie: pe romani, fie ca sunt simpli cetateni, fie oameni de afaceri, ii va astepta un an mult mai greu decat cel care este pe sfarsite.

O parte dintre masurile pe care guvernul urmeaza sa le ia, incepand cu 2006, sunt deja facute publice, altele sunt anuntate in premiera in acest document ce vizeaza strategia economica a executivului pentru anul viitor, an esential pentru atingerea obiectivelor economice prevazute in programul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana. Potrivit proiectului intocmit de executiv, baza de impozitare va fi extinsa in 2006 in general prin eliminarea unor facilitati fiscale. Guvernul urmareste, de asemenea, sa restranga categoriile de rezerve deductibile la calcul profitului impozabil pentru societatile comerciale bancare, de credit ipotecar sau de asigurare.

Potrivit proiectului PEP, anul viitor vor fi sterse mai multe facilitati fiscale care sunt considerate neconforme cu principiile Uniunii Europene. Unele dintre acestea se refera la facilitatile acordate pentru cooperatia agricola, iar daca luam in calcul actuala varianta de Cod fiscal, propusa pentru 2006, am putea adauga pe lista facilitatilor fiscale ce urmeaza sa fie eliminate de anul viitor si cele acordate programatorilor IT. Asupra acestora Consiliul Concurentei deja s-a pronuntat, precizand ca nu mai pot fi pastrate, pentru ca ar putea fi considerate ajutor de stat.

Vor fi abrogate, totodata, facilitatile legate de scutirea de la plata taxelor vamale pentru importul de echipament sportiv si materiale sportive, precum si de instalatii si aparatura specifice. Vor mai fi eliminate din 2006 si facilitatile legate de scutirea de la plata taxelor vamale pentru utilajele si echipamentele importate, ca rezultat al unor investitii directe, cu o valoare care depaseste echivalentul a un milion de dolari. Totodata, se va renunta si la facilitatea de neimpozitare a castigurilor obtinute din transferul proprietatilor imobiliare dobandite prin mostenire sau schimb.

Citeste si:

Daca eliminarea facilitatilor fiscale amintite mai sus nu vor afecta o mare parte a populatiei, majorarea unor impozite ce se are in vedere de anul viitor va "subtia" buzunarele multor romani. Spre exemplu, in domeniul taxelor locale, vor fi majorate atat impozitul pe locuinte, cat si taxa asupra mijloacelor de transport - ca urmare a modificarii modului de calcul al impozitului, in paralel cu cresterea taxei datorate pentru iahturi.

Se va renunta la scutirea de la plata taxei asupra succesiunii, daca procedura succesorala a fost incheiata in termen de un an de la data decesului proprietarilor bunurilor. Cel mai "dureros" aspect este insa majorarea impozitelor percepute in cazul terenurilor. Din 1 ianuarie 2006, actualele niveluri ale impozitului pe teren pentru suprafetele situate in extravilanul localitatilor vor fi majorate de la 1,1 lei/hectar la 9-40 lei/hectar, in functie de categoriile de folosinta si calitate ale terenurilor.

Toate aceste masuri pe care guvernul urmeaza sa le puna in aplicare, incepand de anul viitor, au un singur scop: cresterea veniturilor la punga tarii, saracita in mare parte ca urmare a introducerii cotei unice de impozitare. Astfel, PEP estimeaza un volum al veniturilor bugetare - in raport cu nivelul de la acel moment al produsului intern brut, care va creste, in medie, cu 6,3% in perioada 2006-2008 - de 32,9% in 2006, 32,2% in 2007 si 31,9% in 2008. Comparativ, pentru acest an este prognozat un volum al veniturilor bugetare de 33,5% din PIB.

Documentul in care sunt trecute toate aceste masuri pe care guvernul urmeaza sa le ia anul viitor trebuie sa ia drumul Bruxelles-ului pana la sfarsitul acestui an.