In timp ce AVAS a raportat pentru 2004 venituri rezultate din privatizare de ordinul milioanelor de euro, tari ca Polonia, Bulgaria sau Slovacia vorbesc de cifre de ordinul miliardelor. Chiar si adunate cu sumele incasate de Ministerul Economiei din vanzarea gigantilor Petrom, Electrica si Distrigaz, incasarile din privatizare raman mici, cu atat mai mult cu cat termenul-limita al integrarii tarii noastre in Uniunea Europeana se apropie cu pasi repezi, iar venituri notabile din acest domeniu este greu de crezut ca se vor mai inregistra pana in 2007. Asta si pentru ca au mai ramas de vandut doar circa 120 de societati mari si alte 607, la care statul, prin AVAS, detine pachete minoritare de actiuni.

Vanzari multe, bani putini

Bilantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului intocmit la finele anului trecut estimeaza ca insitutia va inregistra venituri totale de 17.077 miliarde de lei, circa 416.5 milioane de euro, suma din care cea mai mare parte - circa 11.465 miliarde de lei (295 milioane de euro) - va fi atrasa din procesele de privatizare. Cu cele 958 de milioane de euro incasate din privatizarea marilor companii Petrom, Electrica si Distrigaz, rezulta incasari totale de 1,2 miliarde de euro. La prima vedere, bilantul pare unul serios si chiar cu performante notabile. Raportat insa la bilanturile altor tari si la suma pe care acestea au obtinut-o din procesele de trecere in proprietate privata a intreprinderilor de stat, performatele AVAS sunt cu mult inferioare.

Si la acest capitol, Bulgaria este inaintea Romaniei

Bulgaria, "rivala" tarii noatre atunci cand vine vorba de integrarea in Uniunea Europeana, a incasat de la 1 ianuarie si pana la data de 30 noiembrie 2004 nici mai mult nici mai putin decat 1. 428 milioane de euro. Suma, chiar daca pare putin veridica in comparatie cu cea a tarii noastre, este foarte reala, ea figurand pe site-ul oficial al Agentiei de Privatizari din Bulgaria. Lucrul nu ar trebui insa sa ne mire, mai ales ca si oficialitatile europene au vorbit intotdeauna de diferente majore intre cele doua tari. Astfel, Raportul de tara al Romaniei din acest an, realizat de expertii Comisiei Europene, constata ca, desi "procesul de privatizare al societatilor comerciale a fost accelerat in mod considerabil, agenda de activitati a autoritatilor nu a fost indeplinita in totalitate".

Citeste si:

Pe de alta parte, pe 17 noiembrie 2004, economistul-sef al BERD pentru regiune, Peter Sanefy, declara ca Bulgaria este pe primul loc in Europa de Sud-Est din punct de vedere al reformelor economice. "Dintr-o tara aflata in criza in urma cu sapte ani, Bulgaria s-a transformat acum in vedeta din punct de vedere al tranzitiei, in comparatie cu vecinii sai", afirma oficialul european. Asta si pentru ca vecinii nostri au stiut sa-si fructifice fiecare companie din portofoliul de stat, in scopul intaririi economiei nationale. La noi insa, lucrurile stau cu totul altfel. Nu a primat pretul care poate fi obtinut, multe dintre societati fiind vandute la preturi de nimic, lucru demonstrat si de suma infima raportata la sfarsit de an, ca venituri din privatizari. Am putea adauga ca privatizarea a fost cu mult ingreunata la noi si de rezilieri peste rezilieri a contractelor de vanzare-cumparare, ca urmare a neindeplinirii de catre cumparatori a clauzelor asumate.

Privatizarea in Polonia a adus la buget 2,55 miliarde euro

Comparatia poate fi extinsa. In Polonia, sumele intrate la bugetul de stat numai din privatizarile efetuate anul trecut s-au cifrat la 2,55 miliarde de euro, peste nivelul anticipat initial. Declaratia apartine purtatorului de cuvant al Ministerului Finantelor, Agnieszka Dluska. Ministrul polonez al finantelor, Jacek Socha, a previzionat, pentru anul in curs, depasirea nivelului estimat anterior pentru veniturile din privatizare.

Romania este devansata si de Slovacia, care a obtinut anul trecut numai din vanzarea unui pachet majoritar de actiuni la compania de electricitate Slovenske Elektrarne 840 milioane de euro. Date fiind aceste cifre, este foarte clar ca la noi privatizarea a fost facuta "pe un picior", in mod superficial si adesea in graba, societatile fiind trecute in propritate privata la preturi foarte mici si, de multe ori, in functie de interesele clientelei politice. Pe de alta parte, ne-am jucat tot anul cu rezilieri de contracte, ceea ce a dus in mod inevitabil la revenirea unor societati importante in custodia statului roman. In aceste conditii, putem vorbi de "performantele" Romaniei doar daca facem abstractie de evolutia altor tari. Pentru ca, mai ales in aceasta perioada premergatoare integrarii europene, nu ne putem raporta doar la noi, ci trebuie sa invatam si din experienta altora.