Orice utilizator de Internet stie ce este Google sau Yahoo!. Adica stie ce e un motor de cautare si care este principiul de utilizare. Americanii au inventat chiar si o expresie noua, folosita ori de cate ori un utilizator de Internet doreste sa afle ceva: "google it". Ce facem insa atunci cand vrem sa fim noi cei "gasiti" pe Internet?.

Multi webmasteri au inceput sa afle cat de mult ii pot ajuta motoarele de cautare atunci cand este vorba de cresterea traficului inregistrat de site. Consecinta optimizarii prezentei paginilor unui website in rezultate-le motoarelor de cautare se masoara de multe ori in bani. Chiar si in Romania, multe dintre website-urile profitabile se bazeaza pe minimum 40% din utilizatorii zilnici proveniti din traficul directionat de catre motoarele de cautare. Dintre acestea, Google.com este responsabil de cea mai mare parte a traficului website-urilor romanesti, urmat de search.yahoo.com, search.msn.com si altele.

Sunt aici!

Tocmai ati deschis o afacere online si doriti sa fie remarcata de clientii potriviti? Atunci va trebui sa obtineti maximul de performanta din metoda de marketing care are cel mai mare impact la momentul actual: marketingul unui website prin intermediul unor metode de optimizare a prezentei acestuia in listele de rezultate furnizate de motoarele de cautare ("search engine optimization" - pe scurt, SEO).
Incepeti printr-un experiment. Va uitati la ecranul computerului si introduceti termeni in casuta de cautare de la www.google.com. Rezultatele cautarii sunt prezentate sub forma unor liste de website-uri care contin cuvantul ori sintagma dorita de dumneavoastra.

Pe masura ce parcurgeti pagina, regasiti website-uri care sunt plasate mai jos sau mai sus in rezultatele cautarii. Sa fie aceasta plasare una aleatorie? Nici gand! Google a devenit unul dintre marii jucatori ai lumii IT pentru ca a inteles ca oamenii doresc sa gaseasca rezultate relevante atunci cand cauta un cuvant pe Internet. Experienta Google se traduce in mai multe brevete de inventie care au revolutionat lumea motoarelor de cautare si care ne permit sa folosim rezultatele cautarii Google ca pe o pagina de intrare in website-ul nostru.

Brevetele Google

Potrivit brevetului de inventie ce dateaza din 2003, Google (uneori si prin intermediul Google Toolbar) tine seama de cuvintele-cheie continute de pagina web, de legaturile catre aceasta, de traficul inregistrat de pagina, de schimbarile survenite in organizarea acesteia si de frecventa acestor schimbari, de designul paginii web, titlul, descrierea acesteia si asa mai departe.

Brevetul s-a adaugat celor pe care compania le detinea deja, vizand furnizarea unor rezultate pentru cautarile care au ca obiect cuvinte ambigue. In plus, Larry Page, unul dintre co-fondatorii Google, a inventat un algoritm intitulat PageRank, care a fost brevetat in 2001. Prin intermediul algoritmului, Google poate calcula popularitatea si relevanta unei pagini in functie de numarul paginilor care contin legaturi la aceasta.

Sfaturi pentru entry level

Citeste si:

Atunci cand va referiti la SEO, trebuie sa intelegeti ca vorbim despre o adevarata stiinta, cu propriile axiome, teoreme, variabile si constante. Daca doriti sa va ocupati chiar dumneavoastra de optimizarea SEO, ar fi bine sa acordati cateva saptamani bune cititului. Iata cateva reguli de inceput:

1. Cand construiti un website, imaginati-va care ar fi cuvintele-cheie, definitorii pentru afacerea dumneavoastra online, prin care utilizatorii motoarelor de cautare va pot accesa website-ul. Apoi construiti pagini web al caror continut este centrat pe respectivele cuvinte-cheie. Va sfatuim sa le cereti dezvoltatorilor website-ului sa tina seama de cuvintele-cheie de mai sus atunci cand scriu titlul fiecarei pagini web si descrierea acesteia.

2. Incercati sa obtineti cat mai multe legaturi de la pagini web relevante pentru lista de cuvinte-cheie pe care ati realizat-o. Fiecare legatura catre paginile website-ului dumneavoastra, venind de la website-uri considerate de motoarele de cautare ca fiind relevante pentru cuvintele-cheie pe care le-ati definit, poate insemna un loc mai sus in lista de rezultate furni-zate de motorul de cautare.

3. Nu exagerati cu folosirea tehnicilor de SEO, pentru ca, din cand in cand, Google si alte motoare de cautare creeaza noi tehnici prin care sunt depunctate anumite metode de promovare. Au fost vremuri in care multi webmasteri ascundeau cuvinte-cheie in interiorul propriilor pagini web, folosind un text de aceeasi culoare cu fundalul. Ulterior, folosirea "textului invizibil" a devenit sursa a multor caderi spectaculoase in ochii motoarelor de cautare. Chiar in aceasta saptamana, Google a decis sa-i depuncteze pe toti acei webmasteri care se foloseau de layere CSS (Cascading Style Sheets), pentru a ascunde informatie in pagina. CSS-ul este o modalitate practica prin care un designer poate adauga stil unei pagini web (spre exemplu: fonturi, culori, metode de spatiere).

4. Va sfatuim, de asemenea, sa discutati cu echipele care se ocupa de designul si marketingul website-ului dumneavoastra. O intelegere, chiar primara, a metodelor de marketing prin intermediul motoarelor de cautare este mai mult decat necesara pentru dezvoltarea unei afaceri web durabile. Puteti incredinta explicarea sau aplicarea acestor concepte unor specialisti din afara companiei. Cu cat website-ul devine vizibil mai repede in listele de rezultate ale motoarelor de cautare, cu atat utilizatorii de Internet vor putea deveni viitori clienti ai afacerii dumneavoastra.

Abuzuri ale "specialistilor" SEO

SEO poate fi si o tehnica de convingere, aplicata din ce in ce mai des si in Romania, atunci cand li se vand unor clienti nepriceputi servicii ale unor specialisti nepriceputi. Una dintre metodele cele mai folosite era, pana deunazi, crearea de "pagini de intrare" (doorways), incarcate cu liste ale cuvintelor-cheie furnizate de client. Furnizorul de servicii SEO promite ca, astfel, website-ul clientului va deveni cu mult mai atractiv in ochii motoarelor de cautare. Din pacate, aceasta afirmatie este mai mult decat falsa, din moment ce o singura pagina web nu poate fi relevanta pentru un numar foarte mare de cuvinte-cheie.

Au fost si situatii in care clientii au regasit mai tarziu, la incheierea colaborarii cu specialistii SEO, link-uri catre website-uri concurente, ascunse in textul propriilor pagini. Retineti deci ca, atunci cand vi se propune construirea unei pagini de intrare atractive pentru Google, rezultatul va fi, in cele mai multe cazuri, pierderea popularitatii website-ului in ochii motoarelor de cautare.

Orice tehnica SEO este vizibila numai dupa cateva luni de la aplicarea ei. In cazul google.com, orice schimbare in strategia SEO a site-ului dumneavoastra va fi vizibila numai dupa urmatoarea actualizare a bazelor de date ale Google. Cum actualizarile sunt impredictibile, iar Google nu are de gand sa impartaseasca nimic din orarul sau continutul acestora, SEO ajunge sa semene foarte mult cu un joc de noroc.