Firmele din Romania vor avea probleme mari de competitivitate odata cu integrarea in Uniunea Europeana, daca nu se aplica din timp o strategie nationala de promovare, ne-a declarat Jack Trout (foto), un "guru" al marketingului care a ajutat circa cinci tari sa-si croiasca o strategie de promovare a produselor si imaginii proprii.

"Intrarea in UE va ridica standardul de concurenta intre tarile cu economii aflate in tranzitie", spune Trout. "Cand vine vorba de imaginea Romaniei, apare un mare semn de intrebare. Romania e un mare zero, porneste cu o farfurie curata, in schimb, si e bine ca nu are o imagine negativa", spune Trout.

"Tara trebuie tratata ca si cum ai trata o afacere sau o marca. Trebuie identificate directiile de dezvoltare ale afacerilor, si zonele de interes. Romania are nevoie de o strategie la nivel national, si asta e treaba Guvernului, care trebuie sa identifice ce este Romania si ce reprezinta," spune Trout. "Am fost in Ucraina si le-am spus ca trebuie sa accentueze imaginea si numele de "Europa de mijloc". Incep sa inteleaga unde se afla, si cum trebuie sa se promoveze. In fond, nimeni nu stie unde se afla Ucraina, si nici unde e Bucuresti, si de aceea apare confuzia atat de des intalnita intre Bucuresti si Budapesta", sustine Trout. "Trebuie vazut mai intai cine este Romania, ce o diferentiaza de alte tari, ce strategie are si apoi creat un program in jurul acestora. E ca o marca".

Firma Trout & Partners dezvolta in prezent in Turcia programul de dezvoltare a marcilor locale "Campionii marcilor". "Ajutam cele mai bune companii din Turcia sa-si dezvolte strategiile locale, intocmai cum sunt antrenati sportivii olimpici. Luam cele mai bune marci, iar noi lucram impreuna cu ei in directia dezvoltarii strategiilor de marketing, a rezolvarii problemelor si datelor financiare, sau a lanturilor de distributie. Guvernul cheltuieste banii", spune Trout. "Nu costa mult sa pui la punct o strategie- circa 100-200.000 de dolari. Ce e mai costisitor e implementarea ei - construirea imaginii, prin publicitate si promovare," spune Trout. Trout a mai ajutat guvernele din Belgia, Noua Zeelanda, Grenada si Sri Lanka in identificarea unor strategii de vanzare a imaginii proprii.