Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au crescut cu 5,4% in moneda nationala in 2011 fata de anul 2010. Cresterea a fost generata in principal de nivelul inflatiei, in timp ce volumul scade cu aproximativ 1%.

Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% in valoare, influentata in special de cresterea preturilor. Se observa un trend ascendent si in cazul produselor de ingrijire personala si al produselor de intretinere a locuintei, cu o crestere de 7%, respectiv 6% fata de anul precedent.
Contrar tendintei generale, cheltuielile pentru bauturi (sucuri, cafea, bere, apa) au fost mai mici cu 2% fata de anul precedent. Chiar daca gospodariile achizitioneaza aceste produse cu o frecventa mai mare (in special apa minerala), valoarea medie pe act de cumparare este mai mica cu aproximativ 6%.

“Daca in 2010 consumatorii ocazionali renuntau sa mai cumpere anumite produse, anul 2011 a adus putina relaxare care s-a reflectat in cresterea numarului de cumparatori pentru majoritatea categoriilor de bunuri de larg consum”, declara Raluca Raschip, Consumer Goods Director GfK Romania.

Dintre alimente, bauturile racoritoare carbogazoase se numara printre categoriile cu cele mai mari scaderi in volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) si cafeaua macinata (-6%). Iaurtul isi mentine in continuare o rata de crestere ridicata (4-6%), insa doar produsele pentru ingrijirea locuintei ne mai “rasfata” cu cresteri de doua cifre (produse universale pentru curatenie +10%, produse pentru spalat geamuri +13%).

In ceea ce priveste marcile private, ele urmeaza un trend ascendent, acoperind 9% din piata in valoare in 2011, fata de 7% in 2010. 95% din gospodariile din Romania au cumparat cel putin o data o marca privata anul trecut. Aceasta arata potentialul mare de dezvoltare, cu atat mai mult cu cat ponderea acestora in totalul cheltuielilor de bunuri de larg consum este mai mica decat in Europa de Est (aproximativ 20%).
Categoriile cu cea mai mare pondere a marcilor private raman in continuare uleiul pentru gatit si produsele din hartie: prosoape de bucatarie, servetele, batiste.

Citeste si:
Lora și Ionuț Ghenu, planuri serioase pentru 2024: „Doamne ajută,...
Lora și Ionuț Ghenu, planuri...

Un fenomen interesant il constituie prezenta marcilor private in comertul traditional - peste 60% din gospodariile care si-au facut cumparaturile in acest tip de format in 2011 au cumparat cel putin o data si un produs marca privata.

  • Supermarket sau aprozat?

La nivelul intregii tari, comertul modern castiga teren in dauna celui traditional, fiind responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (fata de 45% in 2010). Cele mai dinamice tipuri de magazine in 2011 sunt hipermarketurile si supermarketurile care au inregistrat cresteri de 16%, respectiv 14% in valoare, in special datorita atragerii unui numar mai mare de cumparatori.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Citeste si:
Ziua Internațională a Ciocolatei. Cele mai tari curiozități despre...
Ziua Internațională a...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.