In cei patru ani dinainte de privatizare, Petrom a anuntat profituri cumulate de aproape zece mii de miliarde de lei vechi, pentru ca acum sa aflam ca, de fapt, este vorba despre pierderi de trei ori mai mari. Smecheria tine de contabilitatea romaneasca: timp de trei ani, aceste pierderi puteau sa nu fie luate in calcul si compania anunta, astfel, profit. Acum insa, austriecii s-au obligat sa le recunoasca si spun ca le vor acoperi. Asta pentru ca statul asteapta la anul dividende de la Petrom, pe care nu le poate obtine de la o companie cu pierderi.

Pierderile ascunse, de un miliard de dolari, ale companiei Petrom, acumulate inainte de privatizare, erau cunoscute de OMV, iar compania austriaca a luat acum decizia acoperirii lor, pentru ca statul a cerut dividende aferente exercitiului financiar 2005, ne-au declarat surse din companie.

Acum trei zile, Petrom a informat bursa ca va acoperi pierderi de 3,04 miliarde de lei noi (peste un miliard de dolari), prin "restructurarea contabila a capitalurilor proprii", iar acest lucru va avea ca rezultat "o imagine imbunatatita si justa a bilantului". Anuntul a socat lumea financiara, stiut fiind din datele Ministerului Finantelor ca societatea a obtinut profit intre 2000 si 2003, iar anul trecut pierderea raportata de Petrom a fost de doar 973,7 miliarde de lei noi.

Cu pierderi, Petrom putea raporta profit

"Stiam de aceste pierderi, dar nu le-am putut spune. Am prezentat aceasta restructurare financiara Ministerului Finantelor, care solicita dividende de acum incolo, si ei au fost de acord cu ea", ne-au spus sursele noastre.

Insa cum este posibil ca, dupa trei ani in care a anuntat profit (1.440 de miliarde lei vechi in 2003, 2.300 de miliarde in 2002, 2.700 de miliarde in 2001, 2.228 de miliarde in 2000), compania sa anunte, brusc, pierderi de trei ori mai mari decit profitul adunat al acestor trei ani? "In contabilitatea romaneasca, exista pe linga venituri, cheltuieli si profit si un asa-numit rezultat reportat. Acest lucru inseamna, de fapt, pierderi. Dar compania poate sa-si reporteze aceste pierderi timp de trei ani, si cum acestea nu se iau in calcul, ea poate sa raporteze profit", ne-au declarat sursele noastre.

Asadar, in cei patru ani dinainte de privatizare, "perla coroanei" era de fapt o societate indatorata pina peste cap, iar acest lucru a fost ascuns, la adapostul regulilor contabile romanesti.

Bani de dividende

Citeste si:

Oficialii companiei nu vor inca sa dea o explicatie oficiala acestor pierderi din trecut. Nici in raportul catre bursa nu s-a mentionat din ce exercitiu financiar provin pierderile, specificind-se doar ca, in urma "restructurarii financiare" (a acoperirii gaurii, adica), pierderea va fi diminuata pina la 290 de milioane de lei noi.

Operatiunea va fi reflectata in situatiile financiare auditate pentru anul 2005, care vor fi supuse aprobarii Adunarii Generale a Actionarilor. Conducerea Petrom recunoaste insa implicit ca a facut acest lucru pentru a putea acorda dividendele solicitate mai ales de stat, care mai detine 40% din capitalul companiei.

"Aceasta masura confera companiei avantajul suplimentar de a se plasa intr-o situatie mult mai favorabila pentru a reincepe distribuirea de dividende actionarilor sai intr-un viitor apropiat", se mai arata in raport.

Motorina a ajuns mai scumpa decit benzina

Petrom ieftineste, incepind de azi, benzina cu 8 bani (800 de lei vechi) pe litru - benzina vinduta in statiile proprii de distributie -, prima consecinta a acestui fapt fiind ca, in premiera in Romania, pretul motorinei este mai mare decit al benzinei.

Astfel, potrivit unui comunicat al companiei, cea mai ieftina benzina de la Petrom, cea fara plumb, costa, incepind de azi, 3,25 lei noi (32.500 de lei vechi) pe litru. Unul dintre sortimentele de motorina vindute de Petrom, Euro Diesel, ajuns acum mai scump decit benzina fara plumb - un litru de Euro Diesel costa 3,23 lei noi (32.300 lei vechi). Este adevarat ca, de la 27 septembrie, Petrom nu a ieftinit nici un sortiment de motorina, dar a ieftinit, in mai mult rinduri, toate sortimentele de benzina. Astfel, la acea data, benzina Premium fara plumb costa 3,49 lei noi (34.900 de lei vechi litrul).

Totusi, la sortimentele de top, lucrurile nu se schimba: un litru de benzina top premium 99+ costa dupa ieftinirea de ieri 3,58 de lei noi, mai mult decit un litru de motorina Super Euro, care costa 3,3 lei noi.