Doua dintre cele mai mari site-uri de turism online de pe piata autohtona, RomanianTourism.ro si infoTurism.ro asteapta pentru acest an incasari totale ce depasesc 150.000 de euro.

Cresterea numarului de utilizatori ai Internetului si a puterii de cumparare constituie circumstante favorabile pentru dezvoltarea pietei de servicii de turism si transport vandute electronic.

In Romania insa, cresterea nu va fi la nivelul celei inregistrate in Statele Unite sau Uniunea Europeana, unde marile site-uri de turism sunt conectate direct la sistemele de rezervari si totul se face automat, inclusiv achitarea directa online prin carte de credit.

Astfel, site-ul cu cel mai mare numar de vizitatori din sectorul de turism al internetului romanesc, aproximativ 150.000 in fiecare luna, a devenit un business cu o cifra de afaceri ce depaseste anul acesta 50.000 de euro, conform lui Eugen Iacob, directorul general al portalului.

Desi se afla pe locul doi dupa numarul de vizitatori care il acceseaza, Infoturism.ro estimeaza incasari pentru 2005 de aproximativ 90.000 de euro, adica o dublare a veniturilor fata de anul anterior. Portalul gazduieste ofertele a mai mult de 300 de agentii de turism, iar, potrivit unei declaratii date de managerul general al site-ului, un numar de opt agentii au obtinut in vara acestui an venituri ce depasesc 1,5 milioane de euro numai prin intermediul rezervarilor facute pe site-ul respectiv.

Principala sursa de venit a acestui tip de afacere online este reprezentata de plata din partea agentiilor de turism a unui abonament anual (taxa de utilizator a serviciului). Valoarea acestui abonament este de aproximativ 200 de euro si nu depinde de numarul de oferte introduse si de comenzi primite din partea vizitatorilor.

De asemenea, existenta reclamelor pe site genereaza incasari pentru administratorii afacerii, iar numarul acestora depinde in mare masura de numarul de vizitatori care acceseaza paginile site-ului.

Citeste si:

In esenta, aceste site-uri reprezinta magazine virtuale care sunt vizitate saptamanal de sute de mii de potentiali clienti. "Evolutia acestui segment se afla pe un trend ascendent. Ponderea tranzactiilor care se efectueaza prin sistemul electronic depaseste 5% din totalul de rezervari turistice", a declarat proprietarul RomanianTourism.ro.

Internetul reprezinta o directie prioritara a investitiilor si pentru companiile de turism din tara. Atat agentia de turism Marshall, cat si Eximtur au lansat de curand noi site-uri care includ facilitati pentru rezervarea pachetelor turistice, insa acestea atrag un numar mult mai redus de utilizatori. Astfel, principalul site detinut de o agentie de turism (marshal.ro) primeste lunar doar 33.000 de vizitatori, de cinci ori mai putin decat un portal specializat. Totusi, marii jucatori de pe piata turismului din Romania prefera sa colaboreze in sectorul online si cu cele mai importante portaluri de profil de la noi.

Piata online din Romania reprezinta o tinta interesanta pentru investitorii straini, iar segmentul online al turismului este un target concret pentru fondurile de investitii. Astfel, fondul polonez de investitii in tehnologie MCI Management a anuntat intentia de a investi aproximativ cinci milioane de euro in site-urile web, companiile de comert online si furnizorii de servicii pentru utilizatorii de telefonie mobila.

Operatorii de turism online din Romania se afla in centrul atentiei investitorilor polonezi. Acest lucru este demonstrat si de un exemplu relevant din sectorul online din Polonia, travelplan.pl in care au fost investiti circa un milion de euro si care s-a listat la bursa din Varsovia, ajungand la o valoare de piata de peste 10 milioane de euro.

Atat reprezentantii site-ului Romaniantourism.ro cat si cei ai infoTurism.ro au confirmat faptul ca in cei patru ani de cand exista pe piata online au primit oferte de preluare din partea unor fonduri straine de investitii, iar in ultimul timp acestea au fost tot mai interesante. Deocamdata, nu exista nici o intentie de a vinde afacerea, iar acest tip de business, fiind in continua crestere, este putin probabil ca o vor face in curand.

Datorita cresterii comertului online, pe plan global, valoarea afacerilor de acest gen pe internet atinge sume de ordinul miliardelor de dolari. Astfel, Expedia.com, Hotels.com, Travelocity.com si Orbitz.com sunt cele mai populare si profitabile site-uri de turism din lume, ultimul fiind achizitionat in schimbul sumei de un miliard de euro. Lansat in 2000, Orbitz.com a fost pus la punct de marile companii aviatice americane, fiind preluat anul trecut de compania Cendant Corp.

In schimb, pe piata online din Romania, "un site de turism bine pozitionat si care are posibilitati de crestere poate valora aproximativ 100.000 de euro", conform lui Catalin Patrasescu, manager general al companiei de consultanta IT SmartPoint.