Anul 2004 ar fi trebuit sa fie un motiv general de fericire pentru toti producatorii de bere din Romania. Piata a crescut spectaculos, de la 12,8 la 14,4 milioane de hectolitri, chiar daca vara a fost destul de racoroasa si plina de precipitatii. In bani, volumul pietei de bere din tara noastra a depasit 600 de milioane de euro, cu 10% mai mult decat in urma cu un an.

Fericirea insa nu a fost generala. Au aparut reasezari in randul producatorilor, s-au mai inchis unele fabrici, iar debutul anului a marcat scindarea patronatului de profil. De fapt, inceputul lui 2004 a marcat simbolic falia care a aparut intre cele patru multinationale prezente pe piata autohtona a berii si producatorii independenti mai mari sau mai mici.
Ciudata a fost si evolutia consumului de bere in cursul intregului an. Primele patru luni ale anului, cu cresteri puternice pentru toti producatorii, au facut pe mai toata lumea sa creada ca 2004 va fi un an record. A venit insa vara rece si ploioasa, consumul s-a diminuat si perspectiva trista a unor rezultate finale slabe s-a conturat tot mai ferm. Toamna lunga si insorita a rasturnat din nou situatia, facand ca 2004 sa doboare recordul consumului de bere in tara noastra. Toata aceasta dinamica pune usor sub semnul intrebarii teza consumului sezonier accentuat al acestui produs in Romania.

Cifrele de productie ale marilor jucatori, indicate de specialistii din piata, arata si ele tendinte neasteptate. Dupa ce si-a inchis o a doua fabrica, productia Brau Union s-a diminuat cu cateva sute de mii de hectolitri fata de cele 4 milioane de hectolitri obtinuti in 2003, ducand la o usoara scadere a cotei de piata. Deocamdata acest producator, aflat pe locul intai in topul fabricantilor de bere din Romania, pare sa copieze tendinta marilor jucatori din Occident de a-si concentra productia in cateva fabrici moderne, de mare capacitate, renuntand la unitatile neviabile.
Dupa ce a reusit una dintre cele mai interesante achizitii cumparand Aurora Brasov, un producator independent puternic, Compania de Bere Romana si-a crescut productia de la 2,4 la 3 milioane hectolitri (adica un plus de 18,4%), ajungand pe locul doi in topul fabricantilor de bere. Pe locul al treilea se afla compania Interbrew Romania, care si-a crescut si ea productia, de la 1,8 la 2 milioane hectolitri.

Batalia pentru locul patru in topul producatorilor de bere a fost apriga, detinatorul traditional al acestei pozitii, Tuborg, cazand pe a sasea pozitie, chiar daca si-a crescut productia de la 800.000 la 900.000 de hectolitri. Pe pozitia a patra a urcat un productor care anul trecut nu aparea in nici un clasament, European Drinks, cu 1,6 milioane hectolitri. Faptul ca acest producator s-a axat pe o zona de bere preponderent populara, ambalata la PET, unde specialistii in domeniu cred ca potentialul de crestere este mare, arata ca European Drinks va ataca anul viitor pozitiile din fata ale topului producatorilor. Pe pozitia a cincea a clasamentului, cu o crestere puternica de 22%, de la 700.000 la un milion de hectolitri, stationeaza Bere Mures, un producator specializat tot in berea populara ambalata la PET.