Un radio si un ventilator cu incalzire. Acestea erau dotarile masinilor bunicilor nostri. Astazi, privirile si degetele ratacesc adesea printre comenzile vehiculelor, chiar si simplul stergator devenind pentru unii mult prea complicat de folosit. Climatizare, navigatie, comenzile computerului de bord, telefon mobil incorporat, mp3 player si lucrurile nu se opresc aici. Daca elementele de baza necesare bunei functionari a automobilului au ramas cam aceleasi (motor, cutie de viteze, roti etc.), interiorul colcaie de tehnologie din ce in ce mai sofisticata. Si mai scumpa.

Cercetatorii de la ATX Telematics din Texas au pus la punct si sunt pe cale sa introduca in fabricatia de serie telefonul care tine legatura cu masina. Cum adica? Ei bine, daca vom dori sa dam diverse comenzi automobilului, nu trebuie sa ne mai facem probleme cu telecomanda care bate sau nu bate pana acolo si care, oricum, nu stie sa faca mare lucru. Desi suna ca o gluma proasta, un apel de pe mobil, catre numarul trecut in agenda MASINA, va fi suficient pentru a porni motorul, climatizarea, muzica sau, de ce nu, claxonul (poate nu mai tineti minte unde ati parcat-o). Chiar si ridicarea acoperisului decapotabilei, daca intre timp a inceput ploaia si va e lene sa iesiti din restaurant, va fi posibila. Ar putea fi insa aceasta ultima tehnologie incorporata in vehiculele secolului 21, si cea din urma? Cu siguranta nu.

Masina care stie drumul

In urma cu vreo 20 ani, echiparea automobilelor cu sistem de navigatie prin satelit era doar un subiect SF, potrivit mai degraba pentru pustii cu minti infierbantate. Prin 1993, americanii lansasera prima retea de sateliti avand ca scop localizarea la nivelul terestru a oamenilor si obiectelor. Era un moment istoric, dar tehnologia prea scumpa la acea vreme nu permitea dotarea vehiculelor personale cu astfel de aparatura. Nu s-au rotit bine satelitii, simultan cu Pamantul pe care il vegheaza, ca deja aproape orice masina noua are printre optiuni si sistemul de navigatie GPS. Pretul a ajuns la cateva sute de euro, iar hartile electronice acopera jumatate din suprafata civilizata a Planetei (mai putin Romania, evident). Despre utilitatea reala a navigatiei, atata vreme cat trei sferturi din drumurile facute la volan se desfasoara in locuri cunoscute, familiare, ramane sa discutam peste ani. Deocamdata, cei care au un astfel de sistem pe masina obisnuiesc sa-l tina inchis, dar pentru circulatia in orase mari, aglomerate si greu de "descifrat" GPS-ul cu harta digitala este o adevarata binefacere.

Masina care ne protejeaza

Dispozitivele de supraveghere si control al comportamentului masinilor au o istorie mai lunga. Probabil ca distribuitorul mecanic al presiunii de franare este, pe undeva, precursorul. Cei care au condus o Dacie veche isi amintesc, probabil, de "robinetul" de lichid de frana destinat rotilor din spate, care se deschidea in momentul in care puntea spate era incarcata. Acum tehnologia ABS + EBD asigura, electronic, o distribuire uniforma a presiunii din instalatia de franare, in functie de aderenta mai mica sau mai mare a fiecarei roti, concomitent cu impiedicarea patinajului acestora. Dar mai importante sunt sistemele ce urmaresc tractiunea si stabilitatea in viraje. O armata de biti stau secunda de secunda cu ochii pe dinamica vehiculului pentru a interveni instantaneu daca traiectoria masinii nu mai are legatura cu directia de deplasare a rotilor. Creierul electronic franeaza singur, taie benzina din injectoare, face si desface activitatea din diferential, totul pentru ca lucrurile sa mearga ceas.

Citeste si:

Sistemele de siguranta nu se opresc aici. Tehnologia de ultima ora a adus pe masini (deocamdata doar pe modelele de varf, dar nu va trece mult pana vor deveni standard) dispozitive care supravegheaza automobilul in caz de accident. Forta impactului si gradul de deformare a sasiului actioneaza imediat alte sisteme ce au ca scop protejarea pasagerilor, cele mai importante fiind airbagurile, acele pungi cu aer care nu se mai multumesc sa se umfle la primul impact, rupand nasul soferului, ci isi dozeaza presiunea in functie de gravitatea accidentului. Prevenirea face insa pasi si mai importanti. Camerele video amplasate pe spoilere sau chiar in locul oglinzilor retrovizoare vor face uitati senzorii de parcare, iar cele care urmaresc linia de demarcatie dintre sensurile soselelor (si care declanseaza vibratii ale scaunului sau volanului) vor deveni in cativa ani tehnologie de rutina.

Masina care vede

Display-ul proiectat direct pe parbriz este o alta inovatie prezenta deja pe unele modele de serie. Necesitatea acestor dispozitive a fost argumentata de lipsa de concentrare a soferilor la viteze mari, atunci cand o secunda alocata unei priviri fugare pe bord poate provoca dezastre. Unele modele activeaza automat display-ul atunci cand viteza depaseste o anumita limita. Altele pornesc doar la dorinta soferului, dar in toate cazurile masina este din ce in ce mai sofisticata.

Lipsa de vizibilitate pe timp de noapte a adus alte minuni ale tehnicii in viata de zi cu zi a soferilor. Daca farurile mobile, numite si adaptabile (sau "adaptative", dupa cum au tradus unii din engleza fara un efort minim de a filtra prin vocabularul limbii romane) - pentru ca isi modifica unghiul de actiune simultan cu actionarea directiei -, sunt deja banale, Mercedes ne propune, cu ultratehnologizatul S Klasse, sistemul de vedere pe timp de noapte, similar celui folosit de cyber-soldatii americani. Razele infrarosii fac din noapte zi, iar daca nici asa nu suntem multumiti, exista si senzorii termici. In acest fel, obstacolele si eventualii pietoni nu vor mai fi invizibili, mai ales ca distanta pe care sistemul este eficient este cu mult mai mare decat oricare far cu xenon sau nu.

Poveste fara sfarsit

Lista "jucariilor" care isi fac loc pe automobilul nostru este lunga si, cu siguranta, va deveni nesfarsita. Bluetooth, radio prin satelit, comenzile vocale, ca sa nu mai vorbim despre ultima inventie: pornirea unor dispozitive doar privind catre ele, toate acestea si multe altele vor face intr-o buna zi (nu chiar indepartata) ca valoarea masinii sa fie alcatuita intr-o proportie de doua treimi din pretul acestor tehnologii. Va fi, probabil, o zi in care Dacia va zbura in sfarsit pentru a depasi ambuteiajul de la Universitate, iar pretul hidrogenului la pompa va creste ca urmare a secetelor prelungite.