GM lasa uzinele Daewoo sa traiasca pana la privatizare

General Motors a prelungit pana in ianuarie acordul de livrare de componente auto pentru Daewoo Craiova. Daca acest lucru nu s-ar fi intamplat, fabrica, legata ombilical de furnizor, si-ar fi intrerupt activitatea. "Clementa" aratata de General Motors confirma interesul pe care, potrivit vicepremierului George Copos, corporatia l-ar fi aratat fata de fabrica de la Craiova. Aceasta este acum un competitor puternic al GM, pentru ca produce generatiile mai vechi ale modelelor care se vand acum in Romania sub marca GM Chevrolet. Practic, optiunile pentru GM sunt fie sa preia fabrica, fie sa o lase sa moara. Deocamdata, americanii au amanat aceasta din urma optiune.

Pentru constructorii de la Craiova, varianta GM este buna din punct de vedere ingineresc, dar proasta financiar. "La originile tehnologiei Daewoo se afla GM. Gradul mare de compatibilitate in ce priveste tehnologia pare a fi un avantaj in conditiile in care, daca GM ar prelua compania, continuarea activitatii ar putea parea mai lejera. Pe de alta parte, acest avantaj se poate transforma intr-o bila neagra, deoarece tehnologiile compatibile nu ar mai necesita investitii", a explicat Valeriu Garlea, director de comunicare la Daewoo Romania.

Pana acum, pentru preluarea fabricii de la Craiova si-au aratat interesul Nissan, Ford si General Motors.

GM: Concurenta pe low-cost

Chiar daca GM a refuzat initial sa preia, odata cu falimentara companie coreeana Daewoo, si fabrica de la Craiova, contextul de piata s-a schimbat intre timp. Modelele vandute sub marca Chevrolet au succes in Europa Centrala si de Est ca urmare a preturilor mici. Insa acest avantaj este contrabalansat de taxele vamale de 30%, impuse de faptul ca masinile sunt produse in Coreea. Principala oportunitate pe care ar oferi-o General Motors ar fi o concurenta interna pe segmentul autoturismelor ieftine.

Ford: valoare adaugata mare

Ford are, la randul sau, sanse la cumpararea fabricii. In cazul Ford, avantajul este ca Romania va produce si masini cu valoare adaugata mai mare. Reversul acestei situatii este ca producatorul nu va concura Dacia Logan din punct de vedere al pretului. De asemenea, rolul fabricii s-ar putea rezuma doar la asamblarea de kituri.

Nissan: Renault cu alta palarie

O eventuala preluare de catre Nissan, pe de alta parte, ar intari pozitia Renault, cu care japonezii se afla intr-o alianta comerciala. Initial, Renault ar fi vrut sa cumpere direct fabrica pentru a-si extinde productia de Logan, insa i-ar fi fost foarte greu sa convinga Consiliul Concurentei sa accepte tranzactia. Chiar si sub conducerea Nissan este insa posibil ca Loganul de Pitesti sa ajunga sa fie concurat de Loganul de Craiova.

Romania, competitor in privatizarea coreeana

Pentru a putea vinde fabrica, statul roman trebuie sa cumpere mai intai pachetul majoritar, de 51%, de la statul coreean. "Avem timp pana la inceputul lunii ianuarie sa privatizam compania", a apreciat oficialul. Referitor la stadiul negocierilor privind preluarea de catre statul roman a pachetului de 51% din actiuni detinut de partea sud-coreeana, Seres a precizat ca mai trebuie lamurita o singura clauza. "Asteptam acceptul Kamco (n.r. - institutie coreeana care se ocupa inclusiv de recuperarea datoriilor catre stat) cu privire la faptul ca pretul oferit de statul roman pentru pachetul majoritar de la Daewoo reliefeaza toate datoriile companiei. Trebuie sa ne asiguram ca dupa ce preluam acest pachet nu ne vom trezi cu pretentii financiare din partea lor", a mai spus Seres.

Ce ar putea produce General Motors in Romania

Spark: Urmasul "micului gigant" Matiz se bate cu modelul inca produs la Daewoo Craiova. Daca n-ar avea taxe vamale, masina s-ar vinde incepand de la putin peste 5.000 de euro, pretul pe care si-l propusese initial Logan. In Romania, Daewoo Matiz este cel mai bine vanduta masina autohtona dupa Dacia.

Kalos: Modelul este mai mic decat Dacia Logan, dar in aceeasi categorie de pret daca excludem taxele vamale. Este versiunea imbunatatita a lui Daewoo Lanos, care n-a fost niciodata produs in Romania, dar care a inlocuit pe pietele vestice modelul Cielo. Fara vama, pretul incepe la 6.000 de euro.

Lacetti: Masina este urmasul direct al Nubirei. Face parte din aceeasi clasa ca si Logan, dar pretul este mai mare. Insa, cu un minimum de 9.000 de euro, excluzand taxele vamale, modelul este mai ieftin decat Renault Megane, Peugeot 307 sau Volkswagen Golf, care la randul lor apartin acestei clase.

Evanda: Este noua forma a fostului Daewoo Leganza, masina care a fost si ea asamblata la Craiova si care a avut succes mai ales printre institutiile statului. Pretul fara vama incepe de la 15.000 de euro, adica putin sub concurentii din clasa ei: Skoda Octavia, Volkswagen Passat sau Renault Laguna.


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.