Pentru a face fata concurentei, compania ar putea sa vanda 30% din actuni unui partener strain. La inceputul anului viitor, Nelu Iordache, proprietarul Blue Air, trebuie sa ia o decizie grea: ar putea fie sa vanda 30% din actuni unui fond de investti britanic, fie sa incheie un parteneriat strategic cu Wizzair, una din cele mai mari companii low-cost din Europa.

Anuntul facut de compania low-cost Sky Europe din Slovacia, ca din decembrie 2005 va zbura din Bucuresti si Sofia spre Bratislava si Katowice, a fost ca un gol de aer pentru Blue Air. Ceea ce era pana atunci doar o banuiala s-a transformat intr-o certitudine, urmata de trista anulare a cursei Bucuresti-Bratislava, planificata pentru decembrie si intens solicitata de vizitatorii site-ului Blue Air. Motivul? Bratislava se afla la numai 40 de kilometri de Viena, destinatie pe care tarifele transportatorilor nationali ating aproape 350 de euro.

Evident, un bilet de 100 de euro ar fi atras numerosi pasageri. si tocmai cand era aproape de obtinerea aprobarilor, Nelu Iordache si-a vazut visele spulberate de concurenta dura a celei ce se intituleaza cea mai mare companie low-cost din Europa Centrala, adica Sky Europe. "Abia asteptam sa oferim pasagerilor din Bulgaria si Romania tarife low-cost, si sa pozitionam Bucurestiul si Sofia pe harta destinatiilor la moda pentru vacanta. Suntem foarte multumiti ca lansam aceste rute noi chiar inainte de Craciun, pentru a permite romanilor si bulgarilor care traiesc in strainatate sa revada persoanele iubite", a declarat Christian Mandl, CEO Sky Europe.

Asa ca Blue Air s-a repliat rapid si, urmand exemplul concurentei sale in materie de finantare rapida, s-a orientat catre un fond de investitii.

"Mi-am dat seama ca e foarte greu sa ma lupt singur cu marile companii low-cost din Europa, asa ca de cateva luni negociem cu un fond de investitii britanic vanzarea unui pachet de actiuni. Acesta va decide cati bani va pune la bataie la inceputul lui 2006, dupa ce va vedea rezultatele financiare pe acest an", spune Nelu Iordache, adaugand ca, pana acum, compania este pe plus si estimeaza o cifra de afaceri de 18 milioane euro pe 2005. Bineinteles, fondurile vor fi folosite pentru achizitia de noi aeronave si deschiderea de noi destinatii. Blue Air a transportat pana acum 180.000 de pasageri si, deocamdata, cea mai profitabila ruta este Roma, cu sapte curse pe saptamana. De ce ar fi interesat un fond de investitii de Blue Air? Datorita potentialului afacerii si pozitiei pe care o ocupa deja pe piata romaneasca.

Mai exact, Blue Air vrea sa procedeze exact precum rivala Sky Europe. Aceasta a reusit sa vanda actiuni de 27 milioane de euro mai multor fonduri de investitii, bani cu care compania si-a dezvoltat cele patru baze din Polonia, Ungaria si Slovacia. Urmatorul pas facut de Sky Europe, din care ar avea de castigat si Blue Air, a fost listarea la bursele din Viena si Varsovia la inceputul lunii septembrie. Cele zce milioane de titluri noi scoase pe bursa au fost emise la pretul de sase euro per actiune, ceea ce a adus companiei un capital de 60 de milioane euro, suma care va fi folosita pentru achizitia de noi aeronave.

Ceea ce s-a intamplat in tarile in care a intrat Sky Europe ar trebui sa fie o lectie pentru operatorii din Romania. Companiile nationale nu au rezistat in fata concurentei Sky Europe: drept urmare, Austrian Airlines a renuntat la rutele Bratislava-Londra si Bratislava-Paris, iar compania poloneza LOT a anulat cursa Varsovia-Bratislava.

Ce-i mai asteapta pe jucatorii din piata turistica romaneasca? Mai devreme sau mai tarziu, Sky Europe va introduce comision zero pentru agentiile care vand biletele sale, pas pe care l-a facut deja din aprilie 2005 in tarile in care opereaza. Compania a recomandat in schimb introducerea unei taxe de cinci euro pe segment, adica zece euro pe un zbor dus-intors.Wizzair, o alta optiune

Proprietarul Blue Air este un om prevazator. Asa ca varianta de rezerva - in cazul in care fondul de investitii stramba din nas la vederea rezultatelor financiare ale companiei sale - se numeste Wizzair.

Wizzair, o companie polonezo-maghiara finantata de un grup de investitori persoane fizice prin firma de consultanta Indigo Partners, a inceput operatiunile in mai 2004, la 20 de zile dupa ce Polonia si Ungaria s-au integrat in UE. In primele 17 luni de la debut, Wizzair a transportat doua milioane de pasageri. Pentru cine nu stie, Wizzair este principalul concurent al Sky Europe si compania low-cost cu cea mai rapida crestere din Europa. Nu suna rau deloc, nu-i asa? Wizzair, pentru care Romania este la fel de apetisanta ca si pentru rivala sa Sky Europe, incearca acum sa obtina aprobarile necesare pentru a ateriza la Bucuresti. Intre timp, Wizzair a inaugurat deja ruta Budapesta-Sofia, anuntand ca vrea sa devina cea mai importanta companie low-cost din Bulgaria. Care va fi cea mai importanta companie low-cost din Romania? O decizie care, din pacate, nu tine doar de Blue Air.

Blue Air

• Nr. pasageri - 180.000 in intervalul dec. 2004 - oct. 2005

• Cifra de afaceri - 18 milioane euro (estimare pentru 2005)

• Flota - 3 Boeing 737, plus inca unul din dec. 2005

• Nr. destinatii - 9 (plus alte doua din dec. 2005)

• Load-factor mediu - 70%

Sky Europe

• Nr. pasageri - 1.727.611 persoane in intervalul oct. 2004 - sept. 2005

• Cifra de afaceri - 63 milioane euro in 2004

• Flota - 15 Boeing 737, plus 12 Boeing 737 care urmeaza sa vina in 2006-2007

• Nr. destinatii - 35

• Load-factor mediu - 77,7%


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.