Guvernul si banca centrala spun ca blocarea voita a acordului cu FMI este o oportunitate pentru ca Romania sa demonstreze ca se poate gestiona singura. Insa abordarea este oarecum diferita de a FMI.

Consumul, motorul economiei, e supraincalzit
FMI. Cererea mai mare decat oferta s-a tradus printr-un deficit al balantei de plati, care risca sa creeze presiuni inflationiste si o supraincalzire a economiei, reproseaza reprezentantii FMI. Exporturile nu mai cresc cu aceeasi rapiditate ca importurile si accentueaza deficitul de cont curent.
Romania. Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, a declarat ieri intr-o conferinta de presa ca in privinta deficitului de cont curent Romania are o alta abordare decat Fondul. El a explicat ca majorarea consumului din import nu este atat de ingrijoratoare deoarece mare parte din sumele cheltuite provin de la romanii care muncesc in strainatate.

Bugetul pe 2006

FMI. Bugetul pe 2006 e nerealist. Este probabil ca deficitul sa depaseasca cu mult tinta de 0,5% din PIB, estimarile indicand mai degraba un deficit de 1%.

Romania. "Guvernul, BNR si parlamentul considera ca actualele politici sunt sustenabile. Recunoastem ca exista un echilibru fragil, insa suntem increzatori ca poate fi pastrat", a declarat Mugur Isarescu, guvernatorul BNR.

Pericol la preturi

FMI. "Riscul continuarii actualelor politici este un puseu inflationist. In loc de o reducere a inflatiei, e posibil sa asistam la o majorare a acesteia", a declarat luni seful echipei de negocieri a FMI, Emmanuel van der Mensbrugghe.
Romania. Oficialii BNR recunosc ca este posibil ca tinta de 5-5,5% anuntata pentru 2006 sa fie prea optimista. "Consideram ca o tinta de inflatie pentru 2006 de 6,5%, nivelul estimat de FMI, este nerealista in conditiile majorarii preturilor administrate. Dupa nivelul actual al preturilor internationale, preturile la energie ar trebui sa se dubleze", avertizeaza Isarescu.

Cresterea salariilor bugetarilor

FMI. Oficialii fondului au cerut un angajament al autoritatilor ca nu vor creste salariile in 2006 decat o singura data si cu un procent apropiat de rata inflatiei. Ei au criticat cele patru majorari salariale din sectorul bugetar operate in ultimele 12 luni, care "au umflat" salariile functionarilor cu 50%.
Romania. Ministrul finantelor s-a ferit sa faca vreun comentariu cu privire la majorarile de salarii in sectorul bugetar - principala ingrijorare a FMI. Singura declaratie: "Este un buget care sa ne permita sa functionam normal". Insa bugetul prevede majorarea cu 20% a cheltuielilor salariale.

Optimisti

Citeste si:

Dragos Paslaru, analist economic GEA. "Sunt de acord cu blocarea acordului atata timp cat guvernul transmite un semnal de asumare a unor responsabilitati din partea executivului, care sa fie documentate. In momentul de fata, Romania are doua alternative: sa intre pe un fagas mai riscant, care sa-i permita sa recupereze decalajele fata de alte tari mai repede, sau sa fie mai prudenta, recuperand decalajele mai incet. Miza este sa existe un plan de politici economice bine gandit. Daca exista, nu vad niciun motiv pentru cresterea dobanzilor la imprumuturile externe sau descurajarea investitiilor straine".
Florian Libocor, analist.

"Mai devreme sau mai tarziu, acordul cu FMI trebuia sa inceteze. Cred ca incheierea lui ar fi putut sa aiba loc in termeni mai amiabili. Capacitatea de gestiune a politicilor economice exista in Romania, depinde cum va fi administrata. A te descurca singur inseamna sa pornesti de la ideea ca vei respecta cu sfintenie doua lucruri: iti vei asuma responsabilitatea si vei fi disciplinat. In mod cert, intreruperea acordului nu va determina majorarea dobanzilor sau scaderea ratingurilor."

Pesimisti

Matei Paun, analist BAC Investment. "In mainile unui guvern disciplinat si bine intentionat, s-ar putea ca blocarea acordului sa fie o idee buna. Insa nu am aceasta siguranta in ce priveste Romania. Pe termen mediu si lung, blocarea negocierilor cu FMI nu face decat sa creasca impredictibilitatea si riscul sa derapeze ceva in economie. E o masura populista. Nu cred ca in Romania nu s-au construit decat 100-200 kilometri de autostrada in ultimii 15 ani din cauza restrictiilor de cheltuieli impuse de Fond, ci, mai degraba, din cauza lipsei capacitatii de absortie".
Daniel Daianu, profesor de economie, fost ministru de finante.

"Raportul de tara are multe puncte in comun cu prezentarea facuta de FMI. Nu trebuie sa lasam derapajele sa ne copleseasca. Sa faci acum rectificare bugetara si sa te duci la un deficit de 1a din PIB, nu e bine pentru inflatie si deficitul de cont curent. In 2004, totul s-a bizuit pe consum. Ne putem intreba daca aceasta evolutie e sustenabila. In ce priveste suspendarea negocierilor, marea intrebare este daca intre Romania si FMI exista diferente de filosofie economica sau o citire foarte diferita a evolutiei economiei".

Ce castigam

> nu mai creste TVA
> posibilitatea sa investim mai mult in construirea de drumuri, intr-un timp mai scurt
> mai multi bani de cheltuit pentru educatie, cercetare, sanatate si infrastructura
> amanarea scumpirii preturilor la gaze
> mai multa valuta in tara, din

Ce riscam

> o evaluare negativa a economiei Romaniei in raportul decisiv al Comisiei Europene din primavara
> majorarea dobanzilor la care ne imprumutam pe pietele externe
> cresterea preturilor
> "sperierea" celor care se gandeau sa investeasca in Romania
> cheltuirea irationala a banilor publici pe masuri populiste - majorari de salarii si de pensii