Tarile in curs de dezvoltare, unde se fac auzite cele mai puternice proteste la adresa asa-numitului "imperialism american", inregistreaza cel mai mare volum de crestere a cheltuielilor pe publicitate, potrivit unui ultim studiu pe aceasta tema. Acest fapt este interpretat de specialisti drept o dovada ca "spiritul consumator", dupa model american, infloreste, in pofida tendintelor politice care se manifesta in lume.

Statele Unite raman fruntase in lume atunci cand vine vorba despre sumele vehiculate pe piata publicitatii. Insa cresterea cea mai spectaculoasa este inregistrata in tari in curs de dezvoltare, precum Rusia, Brazilia, Arabia Saudita si Indonezia. Aceasta este concluzia unui raport dat publicitatii la inceputul lunii trecute de compania ZenithOptimedia, document potrivit caruia cheltuielile mondiale pe publicitate vor creste cu 5,2% in 2005, adica pana la 406 miliarde dolari. Tendinta va continua anul viitor, cu o crestere estimata la 6,2%, urmata de o incetinire relativa in 2007 - o crestere de 6,1%.

Cifrele sunt cu atat mai surprinzatoare, cu cat ele intrec evaluarile precedente, facute in urma cu doar cateva luni de aceeasi reputata agentie. Potrivit acestora, cresterea din acest an nu ar fi trebuit sa depaseasca 4,7% fata de cea din 2004, cand banii cheltuiti pentru materiale publicitare au atins 386 de miliarde dolari.

Sporul cel mai puternic se inregistreaza si in acest an in SUA unde, la sfarsitul anului in curs, fondurile cheltuite pe publicitate vor fi crescut cu 5,9 miliarde comparativ cu 2004. Dar ZenithOptimedia refuza sa puna aceasta evolutie pe seama dinamismului pietei de profil din Statele Unite, subliniind in schimb ca ea se datoreaza, pur si simplu, detasarii absolute a acestei tari fata de restul lumii, din punctul de vedere al cheltuielilor pe publicitate.

Unde dai si unde crapa consumismul

Mult mai relevanta li se pare autorilor acestui studiu lista urmatorilor clasati - Brazilia, Rusia, India, China, Arabia Saudita si Indonezia. Toate tari in curs de dezvoltare, intre care doua foste rivale declarate - si una nedeclarata - ale SUA, plus doua state apartinand lumii arabe unde, in urma cu un deceniu si jumatate, nimeni nu ar fi crezut ca un fenomen tipic consumismului de tip american va lua o asemenea amploare.

Datele oferite de ZenithOptimedia arata ca aceste sase tari isi revendica o treime din totalul cresterii de pe piata mondiala a publicitatii. Si aceasta intr-un moment in care numeroase rapoarte, unele dintre ele venind chiar din partea unor institutii guvernamentale de la Washington, argumenteaza ca opozitia mondiala fata de politica promovata de SUA in general si administratia Bush in particular risca sa determine, in randul consumatorilor din intreaga lume, tentatia de a respinge produsele americane si modelul american de consum.

Citeste si:

Cheltuieli-record in Brazilia

Potrivit unei analize a datelor ZenithOptimedia, facuta de "Financial Times", regiunea care a inregistrat cea mai mare crestere a cheltuielilor pe publicitate este America Latina, unde sumele au crescut cu 19,3% in 2005 fata de numai 12,9% in 2004 si 3,5% in 2003. Aici, Brazilia se detaseaza cu o crestere de 1,9 miliarde dolari, fenomen pus pe seama introducerii recente a creditului de consum.

In regiunea Africa-Orientul Mijlociu, cresterea va fi de 17,1%, sustinuta de Arabia Saudita si de celelalte state din zona Golfului Persic. Pe fondul cresterii preturilor la produsele petroliere, este de asteptat ca in Arabia Saudita piata publicitatii sa atinga 4 miliarde dolari in 2006, dupa o crestere de 26,6% in 2005, urmata de 26,7% anul viitor.

Internetul - cea mai sustinuta crestere

Desi isi contrazice datele generale din raportul precedent, publicat in iunie a.c., in privinta cheltuielilor pe publicitatea televizata ZenithOptimedia isi mentine perspectiva de atunci. Respectiv ca felia de piata detinuta de publicitatea TV va scadea la 3,1% in 2005, comparativ cu 37,4% in 2004, pe fondul cresterii volumului de publicitate online, care va spori de la 3,7% anul trecut la 4,3%.

Pana in 2007, piata publicitatii pe Internet va creste pana la 5% din total, pe fondul dezvoltarii operatiunilor online in China si India, unde printre cele mai cautate site-uri sunt tot cele care incurajeaza consumul de tip eBay.

In cursul urmatorilor doi ani, este de asteptat ca aceasta piata sa afecteze mai putin publicitatea televizata si sa "rupa" din portia alocata presei scrise si din cea a radioului - asa-numitele mijloace de exprimare locale, cel mai putin afectate de globalizare.