Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va fi un proces cu dus-intors pentru piata autovehiculelor. Partea buna e ca vom avea mai multe masini pe cap de locuitor. Partea proasta: multe dintre autoturismele importate vor fi rable.

Perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana i-a determinat pe marii actori ai pietei auto locale sa se intrebe ce se va intimpla dupa momentul 1 ianuarie 2007.

Pe plan intern, piata autovehiculelor a atins anul acesta un nou record: 188.000 de unitati vindute dupa primele noua luni. Cifra ar putea urca pina la 210.000 de unitati la sfirsitul lui 2005. Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), Brent Valmar, spune ca se asteapta pentru urmatorii ani la o crestere moderata a pietei auto in Romania. Daca, dupa primele noua luni din acest an, vinzarile de autoturisme au urcat cu 60%, pentru 2006 APIA se asteapta la o majorare de doar 5 puncte procentuale.

Jean Michel Sicre, director comercial al Automobile Dacia, a apreciat ca, dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, vom avea mai multe masini pe cap de locuitor. Sicre a dat exemplul Poloniei, care a ajuns, in doar opt luni dupa aderarea la UE, la 120 de masini pe cap de locuitor. In prezent, Romania are o masina noua la 100 de locuitori.

Per total, datele APIA arata ca avem inregistrate peste 3,4 milioane de autoturisme noi si vechi. Prin comparatie, Marea Britanie are 23 de masini noi la 100 de locuitori, Germania - 26, Franta - 30, Ungaria - 47, Cehia - 78. Reversul acestei medalii, a spus Sicre, va face ca o proportie covirsitoare din autoturismele importate la mina a doua sa fie rable. "In Polonia s-au importat peste 1,3 milioane de masini second-hand, peste 70% fiind mai vechi de 10 ani", a precizat oficialul Dacia.

Citeste si:

Vinzarile Dacia s-ar putea injumatati

Sicre s-a aratat ingrijorat de perspectiva vinzarilor Dacia, cel mai important producator de automobile din Romania. "Cea mai afectata va fi piata masinilor ieftine, sub 8.000 de euro", a spus oficialul Dacia. "Intr-un scenariu pesimist, daca se ajunge sa se repete ce s-a intimplat in Polonia, atunci vinzarile noastre s-ar putea injumatati", a sustinut Sicre. In prezent, in Romania se pot importa doar autovehicule care indeplinesc normele Euro 3, ceea ce corespunde unui an de fabricatie incepind cu 2000. Dupa integrare, aceste restrictii vor fi retrase, ceea ce va duce la posibilitatea de a importa autoturisme chiar mai vechi de 10 ani. Pentru a evita aceasta explozie, spune Sicre, Cehia a restrictionat importurile pentru masini mai vechi de 8 ani, iar Ungaria a impus minimum normele Euro 2, ceea ce corespunde unui an de fabricatie incepind cu 1996.

Dobinzile vor continua sa scada

Potrivit lui Jean Paul Decrock, director general BRD Sogealease - divizia de leasing a BRD - Groupe Société Générale - dobinzile pentru achizitionarea de autoturisme vor continua sa scada. "Nu stim pina unde vor cobori, dar trendul descendent este evident", a declarat Decrock. Dobinzile au ajuns sa scada de la 45% in 1995 la 30% in 1999, apoi la 14% in 2002. Pentru acest an, nivelul dobinzilor este de 8,5%, cu doua puncte procentuale sub nivelul anului trecut. Autoturismele noi de import achizitionate in leasing pe piata romaneasca au totalizat, in luna septembrie, 5.281 de unitati, potrivit statisticii APIA. Cifra este aproape dubla fata de perioada similara a anului 2004. Leasingul de masini importate a inregistrat o crestere de 15% fata de luna august, desi numarul de autoturisme comercializate a scazut cu 1,5%, la 8.938 de unitati.