Crescatorii de pasari resimt deja consecintele economice ale descoperirii virusului gripei aviare atat in intreruperea exporturilor, dar mai ales in scaderea consumului intern. Se adauga cresterea costurilor cu masurile de securitate si cu preventia, dar toate acestea nu inseamna nimic fata de eventualitatea - intr-adevar catastrofala - a aparitiei unui focar de gripa langa gardul unui combinat de cresterea pasarilor. Gheorghe Antochi, presedintele Agricola International, spune ca asta ar insemna sacrificarea tuturor pasarilor de pe o raza de 3 km, iar Agricola creste 3 milioane de pasari pe o raza de 30-40 de km.

Prima masura, embargo pe exporturi

Prima reactie la virusul gripei a fost embargoul asupra exporturilor impus de Uniunea Europeana. Din punct de vedere economic, masura nu ar fi trebuit sa aiba reactii majore. Asta pentru ca exportul de produse agricole inseamna numai 5 la suta din productia interna. Romania a exportat in 2004 circa 4.000 tone de carne de pasare si aproximativ 5.000 tone de preparate din carne de pasare, in special in Olanda, Marea Britanie si Germania, valoarea exportului in Uniunea Europeana ridicandu-se la 20-25 milioane euro anual.

Pe primele opt luni ale acestui an, valoarea exporturilor se ridica la circa 18 milioane de euro. Normele europene spun ca embargoul asupra exporturilor se mentine cel putin sase luni de la stingerea ultimului focar, iar pentru stingerea focarului sunt prevazute cel putin 45 de zile, ne-a declarat Liliana Niculae, director general adjunct la Avicola Crevedia. Deci, in cazul cel mai fericit, in care nu mai apar noi focare, exporturile romanesti ar putea fi reluate in vara anului viitor. Daca embargoul nu ar trebui sa se reflecte prea mult in cifre, se pare ca efectul de imagine a avut un raspuns mult mai dur.

Dupa scaderi de 50 la suta, consumul intern isi revine lent

Dupa ce a inregistrat o scadere drastica de 50 la suta, consumul intern pare sa-si revina. Totusi, revenirea se produce foarte lent. Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania, ne-a declarat ca ultimele date arata o revenire a consumului intern la 55 la suta din ceea ce era inainte de descoperirea cazurilor de gripa. Despre valoarea pagubelor este greu sa avanseze o cifra. Dar acestea implica, pe langa eliminarea exporturilor si scaderea cotelor de piata si costuri suplimentare cu preventia si securitatea alimentara. Scaderea consumului de carne de pui a insemnat cresterea consumurilor de carne de porc si peste. Cel putin supermarketurile au raportat cresteri in vanzari - la aceste produse - cu procente de pana la 20 la suta. Patronatele spun ca, deocamdata, nu se asteapta la sprijin din partea guvernului, dar daca efectele pe piata ale gripei aviare continua, nu pot rezista singuri mai mult de doua luni.

Aproape jumatate din consumul intern inseamna importuri

In 2004 consumul intern de carne de pasare s-a ridicat la 315.000 tone, din care 129.000 de tone inseamna importuri. Deci aproape jumatate. Scaderea increderii consumatorilor in productia interna ar putea orienta romanii spre consumul de carne de pasare din import. Totusi, Ilie Van nu crede ca acest lucru s-ar putea intampla. Pentru ca "importurile care se fac acum nu respecta nici o lege" - nici cea a sigurantei alimentare, nici cea privind concurenta. Carnea de pasare din import intra la preturi de dumping, este decongelata si re-refrigerata samd.

Citeste si:

In Olanda, pagubele au fost de 500 de milioane euro

Desi unii afirma ca este prea devreme sa incepem sa contabilizam pierderile, aparitia, in 2003, a virusului H5N7 (mai slab) in Olanda poate da unele indicii despre dimensiunea pagubelor. Olanda era atunci cel mai mare producator de produse avicole, cu peste 100 de milioane de pui. Din cauza gripei au fost omorati 30 de milioane, ceea ce a insemnat costuri directe de 170 milioane euro, insa costurile totale pentru sectorul zootehnic olandez au fost evaluate la 500 milioane de euro.

Liliana Niculae - director general adjunct la Avicola Crevedia, spune ca, spre deosebire de olandezi, unde sunt multi producatori mai mici, care folosesc aceleasi abatoare, la noi marii producatori au abatoare proprii, riscul de raspandire a bolii fiind astfel mai redus. Statul olandez a intervenit, despagubind producatorii cu valoarea productiei pe un an. Uniunea Europeana produce 11 milioane tone de carne de pui pe an si exporta anual un milion de tone, in valoare de un miliard de euro, anul trecut. Desi virusul este inca undeva in afara Uniunii, consumatorul european a reactionat - vanzarile de produse avicole din Franta au scazut cu 20 la suta, la carne de pui chiar cu 30 la suta.

Grecia a raportat scaderi de 60 la suta, iar in Italia reducerea vanzarilor a fost de 30 - 40 la suta. Acelasi trend este inregistrat si in Marea Britanie, Ungaria si Elvetia. Federatia producatorilor francezi a decis sa puna culorile nationale pe eticheta produselor avicole nationale, pentru a spori sentimentul de siguranta al consumatorilor. In Asia, pagubele produse de gripa aviara au fost estimate de banca de investitii CLSA la peste 12 miliarde de dolari.

Firma-fantoma de dezinfectie de la Vama Siret castiga miliarde de lei de pe urma gripei aviare

SC Radu Market SRL este firma bucuresteana care se ocupa cu dezinfectia autoturismelor care trec prin punctul de frontiera Siret, din judetul Suceava. Directia Sanitar-Veterinara Suceava a concesionat activitatea de dezinfectie acestei firme, pe o perioada de doua luni, pana cand se va organiza o licitatie. Absolut toate vehiculele care intra sau ies din tara pe la acest punct de trecere sunt dezinfectate de SC Radu Market. Dezinfectarea unui TIR costa 500.000 de lei vechi, a unui microbuz, 385.000 de lei vechi, iar a unui autoturism, 230.000 de lei. Zilnic pe la Vama Siret trec 750 de automobile, ceea ce inseamna 172 milioane de lei vechi pe zi pentru firma de dezinfectie. Despre S.C. Radu Market SRL nu se stie decat ca a fost infiintata in 1992 si ca are doi asociati, Vasile Marin si Dan Radu. In 2004, Radu Market nu a avut nici un fel de activitate, cifra de afaceri a firmei este nula si nu are nici un angajat.

"In conditiile in care la o distanta de cateva sute de kilometri a fost descoperit virusul gripei aviare, nu ne puteam permite sa autorizam autovehiculele sa intre in tara fara a trece printr-un proces de dezinfectie. Noi am facut un anunt public pentru concesionarea activitatii de dezinfectie, in urma caruia s-au prezentat doar doua firme: una din Bucuresti si cealalta din Iasi", a declarat directorul DSV Suceava, Petru Dulgheru.