Ai un credit, platesti ratele conform graficului de restituire, dar te trezesti raportat la Biroul de Credit ca restantier. Explicatia este simpla. Dobanda a crescut intre timp, iar banca nu te-a avertizat. Nici nu era obligata. Legea 289 din 24 iulie 2004, privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, contine o formulare stranie.

"Consumatorul trebuie sa fie informat, in scris, despre orice modificare survenita pe durata contractului de credit asupra dobanzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnarii contractului de credit, in momentul in care intervine aceasta modificare", spune articolul 9 al legii. "Aceasta informare se face prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin intermediul unui extras de cont, ce se furnizeaza consumatorului in mod gratuit", se specifica in lege.

VARIANTE

Asadar, aceeasi reglementare prevede doua modalitati: una foarte stricta - scrisoare recomandata, iar alta foarte permisiva - extrasul de cont. Bancile au citit legea asa cum le-a fost mai simplu. Prin urmare, cel mai adesea clientul primeste extrasul de cont doar daca se prezinta la banca si il solicita. "Banca noastra si-a asumat, prin contractul de credit, obligatia de a informa clientii despre modificarile aduse nivelului dobanzii si prin punerea la dispozitie, in mod gratuit si la cererea clientului, a extraselor de cont. Este deci foarte important ca toti clientii sa fie constienti de faptul ca au dreptul sa ceara in mod gratuit, in fiecare luna, un extras de cont in care sunt evidentiate si eventualele modificari de dobanda", spune Traian Traicu, sef serviciu Relatii Media, Directia Comunicare a BRD.

In viitorul apropiat, banca va introduce un alt mod de avertizare a clientilor despre modificarile de dobanzi. Raiffeisen Bank anunta scaderea dobanzilor la credite prin extrase de cont si afisare. In cazul cresterilor, acestea sunt insa anuntate prin scrisori recomandate, pentru a nu crea probleme clientilor, ne spun reprezentantii bancii.

Citeste si:

VALORI MICI

In prezent, exista peste 6.000 de persoane inregistrate cu restante curente mai mici de 20 de lei (200.000 de lei vechi), afirma Serban Epure, directorul Biroului de Credit. Chiar si dupa ce vor fi achitate, acestea vor ramane in arhiva biroului timp de cinci ani si vor crea dificultati solicitantilor de credite atunci cand vor dori sa se imprumute din nou. Cum restantele mici pot proveni din cauza unor situatii de genul celor amintite, Epure are in vedere discutarea cu bancherii despre adoptarea unui prag peste care sa se faca raportarea restantierilor.

Numarul celor care s-au plans la Banca Nationala a Romaniei cu probleme de acest gen a fost de 15-20 de cazuri dupa aparitia legii, in urma cu un an. Cele mai multe se refereau la contracte incheiate anterior aparitiei legii. "In 99% din cazurile pe care le-am verificat a fost vina clientului. Intr-un singur caz a fost vina bancii. Este necesara o perioada de educatie", considera Nicolae Cinteza, director in Directia Supraveghere in Banca Nationala a Romaniei. "Din pacate, pentru unii clienti, consecintele sunt dramatice", apreciaza acesta. Chiar si pentru 3.000 de lei vechi, clientul figureaza cu restanta, completeaza Cinteza.

SOLUTIE

Atunci cand concurenta din domeniul bancar va creste, eforturile de marketing facute de banci din plin pentru atragerea clientului vor continua si pentru multumirea lui pe parcursul derularii contractului. Deocamdata, daca aveti un credit cu dobanda variabila trebuie fie sa virati mai multi bani decat stiti ca aveti de platit, fie sa solicitati un extras de cont, de preferinta chiar inaintea scadentei, astfel incat sa nu mai apara schimbari de dobanda.