In opinia specialistilor PwC, piata de retail si cea de bunuri de consum din Romania sunt in crestere, in timp ce contrangerile si riscurile de pe piata sunt clasificate drept nesemnificative. De asemenea, nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este de 630 de dolari in comparatie cu 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia.

In anul 2004, in Romania functionau cinci hypermarketuri, 80 de supermarketuri si 30 de magazine de tip discount. Cei mai importanti jucatori de pe piata erau Carrefour, cu patru hypermarketuri si cu vanzari nete in 2004 de 222 milioane de euro, Rewe cu 15 supermarketuri Billa si patru magazine XXL Mega Discount, Metro cu 21 de magazine cash and carry si vanzari nete, anul trecut, de 1,039 miliarde de euro. De asemenea, Metro mai detine si sapte magazine de bricolaj Praktiker, care au inregistrat anul trecut vanzari de 62 milioane de euro.

De remarcat ca 33% din populatia din Bucuresti prefera sa faca cumparaturi din hypermarket, supermarket, magazinele cash and carry sau cele de discount. Doar 10% dintre bucuresteni cumpara din magazinele traditionale, in timp ce 57% opteaza pentru combinatia dintre vechiul si noul concept de comert. Tendinta consumatorilor moderni este de a merge la cumparaturi o data pe saptamana sau chiar mai frecvent.

Citeste si:

Raportul PwC apreciaza ca in perioada urmatoare competitia va creste, pe fondul intrarii pe piata a operatorilor noi si a extinderii celor deja prezenti. O serie de lanturi internationale si-au anuntat intentiile de extindere pe piata romaneasca in acest an - Rewe cu magazinele Penny Markt, Tengelmann cu reteaua Plus, iar grupul Schwarz cu hypermarketurile Kaufland.

Principalele motoare pentru cresterea consumului sunt, in opinia PwC, cresterea salariului mediu, reducerea fiscalitatii si cresterea creditului de consum.