Vanzarile din august au fost mai mici cu 41,4% fata de luna anterioara. Asa cum era de asteptat, vanzarile din luna august au fost mai mici decat cele din iulie, motivele invocate de fiecare data de analisti fiind concediile potentialilor clienti si cheltuielile corespunzatoare acestora.

Cu toate acestea, este interesant de observat faptul ca in timp ce anul trecut scaderea vanzarilor intre iulie si august a fost de numai 4.845 de unitati, in 2005, aceasta se situeaza la o cota mult mai mare - 7.318 unitati. De asemenea, se remarca foarte clar incetinirea cresterii pietei. Daca in martie procentul prezentat de APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile) era de 62,6% si tendinta era de crestere, din iulie situatia s-a modificat substantial, cresterea dupa sapte luni fiind de numai 59,3%, pentru ca la sfarsitul lunii august sa atinga doar 58,7%. Este posibil insa ca SIAB sa readuca procentele de crestere in zona in care se aflau la jumatatea anului.

Din totalul celor 167.996 de masini vandute in primele opt luni, 45,2% poarta marca Dacia, insa producatorul autohton poate fi considerat atat campion la vanzarilor, cat si principal factor al "destabilizarii" pietei. Motivul este simplu. In rezultatele lunii iulie, Dacia aparea cu o cota de 43,5% din totalul celor 24.214 unitati comercializate, adica vanduse 10.539 de vehicule. Ei bine, in august, aceeasi companie a avut vanzari de doar 2.641 de masini ceea ce corespunde unei cote de numai 18,6% din piata. Chiar daca in august, numai 622 de unitati o distantau de principalul urmaritor, Renault, pe totalul primelor opt luni din 2005, Dacia se afla inca in pozitia de lider autoritar cu 75.943 de unitati vandute.

Pentru al doilea producator autohton, Daewoo, companie aflata intr-o situatie dificila, luna august a fost foarte neplacuta. In iulie, producatorul din Craiova se afla inca pe pozitia a doua in topul marcilor insa la sfarsitul celei de-a opta luni a cazut pe pozitia a treia, fiind depasita de Renault, care a comercializat in total 16.069 de unitati, cu 337 mai multe decat Daewoo.

Importatorii o duc bine

Incetinirea cresterii pietei nu a avut un efect atat de dramatic si asupra companiilor importatoare. Cele 9.078 de autoturisme comercializate de acestia in august reprezinta aproape o dublare a vanzarilor (+99,7%) fata de aceeasi perioada a anului trecut. Avansul total al acestei piete dupa primele opt luni este de 82,2%.

Campioana pietei de import este, asa cum era de asteptat, marca Renault. Importatorul Renault-Nissan Romania a vandut in august 1.849 de autoturisme, iar in perioada ianuarie-august, 14.343. Acest rezultat asigura francezilor o cota de 20,4% din piata de import si 9,6% din piata totala. Pe locul secund s-a aflat in august Volkswagen, companie care a comercializat 1.237 de autoturisme, depasind astfel Skoda. Pentru totalul vanzarilor din primele opt luni insa, locul doi este ocupat de cehii de la Skoda care au livrat clientilor romani 8.901 masini. Aceste rezultate asigura marcii cehe 10,6% din piata de import. Daca luam in calcul perioada ianuarie-august, pozitia a treia in ceea ce priveste autoturismele importate este ocupata de Volkswagen cu 7.076 de unitati, iar pe locurile urmatoare se afla in ordine, Peugeot (6.133 de unitati) si, la mare distanta, Ford (3.177 de unitati).

64,2% mai multe comerciale usoare

Piata vehiculelor de transport sub 3,5 tone este una dintre cele mai efervescente. Patru marci isi disputa de ceva timp pozitia de lider, fara ca cineva sa poata da verdicte definitive. In august, Ford ocupa prima pozitie cu 212 masini vandute, acelasi loc fiind ocupat de aceasta firma si pe totalul primelor opt luni cu 1.383 de unitati. Diferenta dintre aceasta marca si principalii urmaritori este infima. Fiat ocupa pozitia a doua cu 1.331 de unitati comercializate, depasind Peugeot cu doar 21 de masini. Al patrulea competitor serios in acest segment de piata este Renault, francezii livrand clientilor 1.261 de vehicule.

Scade ponderea dieselurilor

Daca in ceea ce priveste vehiculele autohtone, piata este clar orientata catre motorizarile pe benzina in primul rand din cauza lipsei unor alternative, cel putin pana la primele livrari ale noului Logan 1.5 DCI, piata de import are o structura mult diferita. In opt luni, in ansamblul pietei auto romanesti, 75,5% dintre masinile vandute au fost propulsate de motoare alimentate cu benzina.

La masinile importate, cota de piata a dieselurilor scade destul de accentuat in acest an. Daca in ianuarie 2005, 59,6% dintre autoturismele aduse de peste hotare aveau motoare alimentate cu motorina, iar la sfarsitul trimestrului 1 cota era de 55,1%, in august situatia s-a stabilizat la exact 50%. Totusi, in perioada ianuarie-august, 34.142 de romani au preferat sa cumpere masini diesel fata de numai 18.241 in primele opt luni din 2004.

Topul vanzarilor de masini in Romania ian.-aug. (marci)

Pozitie Marca vanzari august vanzari 8 luni cotas piata
1. Dacia 2.641 75.943 45,2%
2. Renault 2.019 16.069 9,6%
3. Daewoo 1.035 15.732 9,4%
4. Skoda 966 8.901 5,3%
5. Volkswagen 1.368 8.053 4,8%
6. Peugeot 1.001 7.443 4,4%
7. Ford 763 4.598 2,7%
8. Fiat 556 4.183 2,5%
9. Opel 465 3.227 1,9%
10. Chevrolet 473 2.465 1,5%

Vanzari autoturisme import august (modele)

Renault Clio 11,1%
Renault Megane 7,7%
Skoda Fabia 4,8%
VW Passat 4,4%
Chevrolet Kalos 4,3%
Peugeot 206 4,0%
VW Bora 3,4%
Skoda Octavia 3,2%
Ford Fiesta 2,9%
Citroen C3 2,8%
Rest 51,4%
Sursa: APIA

Vanzari comerciale sub3,5 tone import august modele)(

Ford Tranzit 13,9%
Peugeot Boxer 8,5%
Renault Master 8,3%
Fiat Doblo Cargo 8,3%
Fiat Ducato 7,6%
Mercedes Sprinter 4,9%
Renault Kangoo Express 4,9%
VW Transporter 3,7%
VW Caddy 3,4%
Ford Tranzit Connect 2,3%
Rest 34,2%
Sursa: APIA


Despre autor:

Banii Nostri

Sursa: Banii Nostri


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.