Romanii au in prezent putine solutii pentru a calatori ieftin cu avionul in tara si in strainatate. Putine companii din categoria low cost au considerat ca piata din Romania poate oferi oportunitatea unor cistiguri. In prezent, majoritatea curselor existente sint spre Italia, si din cauza ca numarul romanilor care muncesc in aceasta tara este foarte mare. Numarul operatorilor ieftini ar putea creste chiar de anul viitor daca Romania va semna Open Sky Agreement. Astfel, va creste numarul celor care vor putea calatori cu avionul la un tarif comparabil cu cel al autocarelor.

Putini operatori

In prezent, in Romania opereaza doar 3 companii aeriene low cost: Blue Air, MyAir, Alpi Eagle. Exista semnale ca si Volare, primul venit pe piata romaneasca, va relua zborurile spre Romania, dupa ce a depasit momentul falimenului. Mai mult, a aparut prima companie romaneasca low cost, Blue Air. Numarul destinatiilor este limitat. „Asiguram 3 zboruri pe saptamina spre Lyon, 4 zboruri pina la Reus-Barcelona, 5 spre Bergamo, dar si doua zboruri zilnic spre Timisoara", spune Mariana Ion, PR&marketing manager Blue Air. Tarifele pe aceste curse sint mici. Astfel, in aceasta perioada, un drum Bucuresti-Bergamo costa intre 62 si 288 de euro (dus-intors, cu toate taxele incluse), Barcelona-Reus - intre 56 si 362 de euro si Lyon- intre 73 si 339 de euro. De aceste tarife nu pot beneficia prea multi romani deoarece, in prezent, nici o alta companie nu si-a manifestat interesul pentru a intra pe piata din Romania. Companiile aeriene nu-si pot alege destinatiile deoarece multe piste sint inchise prin acordurile bilaterale. De exemplu, daca un operator ar dori sa zboare pina la Roma, ar trebui sa aiba girul companiilor aeriene italiene. In cazul Romaniei, un cuvint greu de spus il are compania Tarom. „Fiindca nu sint acceptate pe anumite rute, acestea trebuie sa identifice destinatii spre care sa zboare cu acordul companiilor nationale si al autoritatilor aeronautice", ne-a declarat Nicolae Demetriade, directorul agentiei Happy Tour. Lucrurile s-ar putea schimba chiar din 2005.

Citeste si:

Open sky

Numerosi operatori cunoscuti din aceasta categorie si-au manifestat intentia de a efectua zboruri din Romania, insa numai dupa semnarea Open Sky Agreement. Acest lucru s-ar putea intimpla chiar in 2005, nu neaparat dupa intrarea in Uniunea Europeana. Dupa acest pas, fiecare companie va putea sa zboare pe ce ruta va dori. Piata va creste. „In Ungaria au aparut 9 operatori low cost dupa intrarea in UE", mai spune Nicolae Demetriade. Evident, concurenta ar fi mai dura pentru companiile mari, printre care si Tarom. Multe s-au adaptat si si-au creat subsidiare low cost. Exemplul Lufthansa si Eurowings nu este singular.