Este Skype initiativa care va aduce moartea companiilor clasice de telefonie? Sau este doar o alta creatie a unei echipe de specialisti in marketing? Atunci cand un utilizator obisnuit aude pentru prima data de Skype si de oferta sa - "telefonie gratuita prin Internet, de o calitate foarte buna" - isi spune ca este subiectul nedorit al unei farse

Utilizatorul respectiv, care se considera un fan al noilor tehnologii, a mai incercat probabil inainte astfel de servicii si a "reusit" de fiecare data sa ramana dezamagit de calitatea lor. Asta pentru ca rezultatele au insemnat de multe ori convorbiri intrerupte, pierdere de timp si rasete batjocoritoare din partea celor carora a dorit sa le faca o demonstratie a noilor solutii de comunicatie. Nu are deci nici un fel de motiv pentru care sa considere noua propunere mai mult decat un balon de sapun. Priveste chiar cu suspiciune stirile care circula de aproape un an si care anunta un sistem revolutionar de telefonie directa intre utilizatori, sistem ce poate falimenta companiile de telefonie traditionala.

2 centi minutul pentru convorbiri europene

Fondata in 2002 de Niklas Zennström si Janus Friis, Skype este o companie care ofera servicii gratuite de comunicatie-voce, de inalta calitate, catre orice utilizator care are o conexiune la Internet. La inceput, perspectivele Skype pareau legate strans de contestarea sistemelor clasice de telefonie.

Programul poate fi descarcat si instalat extrem de usor pe aproape orice computer din lume. Skype mai ofera, pentru cei interesati, servicii de telefonie catre destinatii fixe ori mobile din toata lumea, la preturi modice - tarifele incep de la 2 centi minutul pentru convorbirile cu destinatii fixe in tarile europene. Utilizatorii care platesc o anumita suma de bani pot opta pentru servicii de voicemail (similar robotului telefonic), instant messaging, apel in asteptare sau apel in conferinta. In viitor, Skype isi propune sa ofere si comunicatii video intre utilizatori.

Atunci cand incearca programul pentru prima data, utilizatorul ramane surprins de calitatea buna a sunetului. E ca si cum ai vorbi la un telefon digital. Si calitatea se pastreaza indiferent ca vorbesti in Romania sau in Australia. Skype spune ca aproape trei milioane de utilizatori folosesc simultan programul la fiecare ora a zilei. Noua comunitate e extinsa deja in peste 225 de tari. Unde o sa se opreasca oare noul copil teribil al Internetului?

150.000 de noi utilizatori zilnic

Datorita arhitecturii peer-to-peer (utilizator-la-utilizator), programul nu are nevoie de o infrastructura pe care sa functioneze, iar efortul de intretinere al retelei este infim in comparatie cu avalansa de costuri pe care trebuie sa le suporte o companie traditionala de telefonie. In acelasi timp, cei 150.000 de utilizatori care descarca zilnic programul au marele rol de a crea o comunitate din ce in ce mai numeroasa a consumatorilor de co-municatie prin Skype.

Fiecare dintre ei devine ulterior pion al strategiei de marketing pe care compania a reusit sa o puna la punct. Mesajul Skype se propaga astfel simplu, cu mare viteza: "Incearca Skype! S-ar putea sa nu mai ai nevoie de vechiul tau telefon fix!". Utilizatorul poate da telefoane fara a "atinge" reteaua traditionala de telefonie. Se evita astfel costurile de interconectare, indiferent de destinatia apelului, sub conditia ca atat apelantul, cat si cel apelat sa aiba instalat pe computere programul Skype.

Michael Powell, directorul Federal Communications Commission din SUA, spunea, intr-un interviu acordat "Wall Street Journal": "Am stiut ca totul s-a terminat atunci cand am descarcat pentru prima data Skype. Atunci cand inventatorii distribuie gratuit un program care iti permite sa vorbesti cu oricine, in biroul vecin sau pe alt continent, la o calitate fantastica a sunetului, este semnul ca totul s-a terminat. Lumea se va schimba acum in mod inevitabil".

Frate cu Kazaa

Citeste si:

Creatorii Skype sustin ca, de la momentul lansarii, peste 54 de milioane de utilizatori folosesc programul. Se aud chiar voci care compara modul in care Skype cucereste inimile utilizatorilor, cu istoria anterioara a Hotmail. Sau, mai recent, cu istoria Kazaa. Acesta din urma are chiar mai multe legaturi cu Skype decat ne-am putea imagina: aceiasi "parinti". Jan Friis si Niklas Zennstrom sunt programatorii care au dezvoltat ambele programe. Ca si Kazaa, Skype foloseste tehnologia de conectare utilizator-la-utilizator (peer-to-peer) si transforma computerele utilizatorilor intr-o retea colaborativa puternica, functionabila fara ajutorul unui creier central sau administrator de sistem.

Premisele sunt evidente pentru orice analist al pietelor de comunicatie. Numarul mare de noi adepti zilnici ai Skype, precum si calitatea comunicarii il transforma in inamicul principal al marilor "telcos". Un razboi pare iminent, iar pentru

Skype o astfel de perspectiva poate sa flateze. Dar, din pacate pentru compania din Luxembourg, acelasi razboi poate fi in mare masura fatal, intrucåt functionarea Skype este dependenta de cea a companiilor de telefonie.

Pacea e mai productiva

Spre deosebire de utilizatorul fanatic de Internet, omul obisnuit nu are de-a face intotdeauna cu un computer. Or, pentru a folosi Skype, chiar daca acesta este gratuit, atat apelantul, cat si apelatul trebuie sa aiba un computer dotat cu VoIP (Voice over Internet Protocol). Mai mult decat atat, utilizarea Skype implica acces la Internet. Un domeniu in care companiile traditionale de telefonie s-au extins extrem de mult in ultimii ani.

Astfel, nu trebuie sa surprinda deloc atitudinea fondatorilor Skype, care elimina din start ideea de falimentare a companiilor de telefonie. Dimpotriva, se vorbeste foarte clar despre modalitatile prin care cei doi ofertanti de comunicare pot colabora. In aceasta ecuatie, Skype ar juca rolul momelii prin furnizarea unei aplicatii de Internet extrem de tentante (convorbiri telefonice gratuite prin intermediul Internetului). In spatele scenei, companiile de telefonie isi pot vinde propriile servicii de conectare la Internet.

Se pare ca obiectivul Skype nu este acela de a inchide portile telefoniei clasice. In ultima luna, perspectivele Skype par sa devina tot mai mult legate de contestarea pietei clasice a tranzactiilor online, precum si a modului in care functioneaza publicitatea pe Internet.

Oferta Ebay

La inceputul lunii septembrie, gigantul Ebay, lider mondial in domeniul licitatiilor online, anunta ca trateaza achizitionarea Skype pentru suma aparent gigantica de 2,6 miliarde dolari, plus alte avantaje conditionate de atingerea unor obiective comerciale viitoare. De la momentul acestui anunt, speculatiile au inceput sa "curga", Skype fiind mereu in centrul atentiei.

Potrivit unui comunicat oficial al Ebay, "comertul electronic isi bazeaza functionarea pe o serie de factori. Comunicatiile, ca si plata ori livrarea produsului, sunt parte critica a procesului de comert electronic. Politica Ebay plaseaza Skype in rolul de furnizor de incredere in procesul de comunicare intre cumparator si vanzator. Ca rezultat, Skype poate creste viteza tranzactiilor care au loc zilnic prin intermediul Ebay, mai ales in acele situatii in care este necesara o mai buna comunicare intre utilizatori: masini second-hand, echipament industrial sau de afaceri. In viitor, Skype va permite advertiserilor sa vanda spatii publicitare in sistemul pay-per-call, in special in domenii precum serviciile de turism ori serviciile imobiliare".

In realitate, oferta Ebay poate sa aiba doua tinte. Daca se doreste "preluarea" comunitatii de utilizatori a Skype, se poate comenta faptul ca pretul platit este unul extrem de piperat. In cazul in care se doreste preluarea tehnologiei Skype, atunci probabil ca Ebay are un plan stralucit prin care isi va recupera investitia intr-un timp rezonabil. Una peste alta, "preluarea anului" are inca indeajuns de multe necunoscute, care o pot transforma in "dezamagirea anului".