Concurenta produselor ieftine din import, anularea facilitatilor acordate productiei de export si cresterea costurilor au dus la disparitia a 20% din firmele producatoare de ceramica. In piata au rezistat cu succes, doar firmele preluate de mari jucatori europeni, pentru care finantarea si piata, pentru export nu a fost o problema. Anul trecut grupul austriac Lasselsberger a achizitionat pe rand firmele Sanex Cluj-Napoca, in urma unei tranzactii de aproape 15 milioane de dolari si Zalakeramia, detinatorul Cesarom Bucuresti, pentru care a platit 25,6 milioane euro. Anul acesta, Romanceram, liderul local al productiei de obiecte sanitare, a investit intr-o noua linie de productie 6,2 milioane de euro.

Potrivit estimarilor grupului Lasselsberger, principalul producator intern de gresie si faianta din Romania, piata va creste in acest an cu circa 10 -12%, pana la un volum de circa 27 de milioane de metri patrati. Directorul comercial al Lasselberger, Mihail Cristea, considera ca piata romaneasca are un potential ridicat. El a dat exemplul Poloniei, unde sunt vandute anual produse de 80 de milioane de metri patrati de placi ceramice.

Anul acesta va fi anul cresterii importurilor, sustin reprezentantii grupului austriac. Lasselsberger are de gand sa creasca volumul acestora. "Circa jumatate din vanzarile totale de pe piata romaneasca vor fi reprezentate, in acest an, de importuri", a spus Cristea. "Aprecierea monedei nationale in raport cu moneda euro a favorizat importurile de placi pe piata romaneasca. Acest fenomen a influentat puternic nivelul vanzarilor si, implicit, al cifrei de afaceri", arata, intr-un raport, conducerea Sanex, care face parte din grupul Lasselsberger.

Unele companii de ceramica fina si sticla au ajuns in situatia sa faca disponibilizari de personal si sa inchida unitati de productie din pricina costurilor la energie si a devalorizarii monedei euro, sustine directorul general executiv al Uniunii Ceramistilor din Romania (UCR), Tudor Surdeanu. In industria ceramica din intreaga tara lucreaza aproximativ 25.000 de persoane, iar actuala situatie cu care se confrunta companiile ar putea conduce la disponibilizari insemnate de personal, a adaugat Surdeanu.

Importurile de ceramica ieftima provin din China si Turcia, iar cele de calitate superioara se importa din Spania, spune Cristea. "Din cauza importurilor din China, au disparut de pe piata aproximativ 20% din firme in ultimii 2 ani. Cel mai mult a avut de suferit piata ceramicii de menaj. De asemenea, exporturile s-au diminuat cu aproximativ 30%", a completat acesta. In plus, daca pana in prezent aceste fabrici beneficiau din partea statului de subventii de 50% la creditele pentru productia de export, acum bancile refuza sa mai acorde credite.

Citeste si:

Anul trecut, importurile au fost de 10 milioane de metri patrati, iar acum asistam la o crestere importanta a acestora. Totusi, in ciuda acestor probleme, marilor firme le merge bine in Romania. "Noi am vandut in primele sase luni cu peste 10% peste realizarile de anul trecut, in timp ce piata a crescut cu circa 7,5 - 8%" a spus Cristea. Producatorul de gresie si faianta Sanex Cluj-Napoca, care apartine de Lasselsberger, a inregistrat in primul semestru o cifra de afaceri de 39,4 milioane lei, cu 10,3% mai putin fata de valoarea bugetata, si un profit brut de 4,2 milioane lei, redus aproape la jumatate fata de perioada similara din 2004.

Lasselsberger vor acoperi, anul acesta, aproximativ 50% din livrarile de placi ceramice produse in Romania. Grupul austriac a preluat, anul trecut, principalii producatori de gresie si faianta de pe piata interna, companiile Sanex Cluj Napoca si Cesarom Bucuresti, dupa ce ultima societate achizitionase sectia de placi ceramice din cadrul Mondial Lugoj, al treilea jucator de pe piata. Cifra de afaceri a grupului a depasit anul trecut valoarea de 700 de milioane de euro, din care vanzarile de gresie si faianta au contribuit cu peste 300 de milioane de euro. Cele trei fabrici au o capacitate de productie de peste 13 milioane de metri patrati, din care 6,6 milioane metri patrati la Sanex, 4,5 milioane metri patrati la fabrica din Bucuresti si 2,1 milioane metri patrati la Lugoj.

De faptul ca piata din Romania are un potential ridicat este constient si cel mai mare producator de obiecte sanitare, Romanceram, care a lansat o noua linie de productie, in urma unei investitii de aproximativ 6,2 milioane de euro. "Modernizarea liniei de productie face parte dintr-un program ale carui costuri se ridica la 12,4 milioane de euro", a declarat Valentin Almasan, administratorul Industrial Proiect Consult. "1,5 milioane de euro sunt din surse proprii, iar restul de 4,7 milioane de euro au fost obtinuti printr-un credit la Banca Comerciala Romana", a adaugat directorul financiar la Romanceram, Petru Boglis. Compania a produs in 2004 circa 6.000 de tone de obiecte sanitare si circa 39.000 de sobe de teracota.

"Ca urmare a introducerii unor noi linii tehnologice, estimam o crestere a productiei anuale cu 50%, o crestere la 25% a cotei de piata, fata de 15% cat era anul trecut si o reducere cu peste 25% a costurilor energetice", a spus directorul general al companiei, Iulian Sugaru.

De la inceputul acestui an, productia de obiecte sanitare a crescut la circa 800 de tone pe luna, adica aproximativ 750.000 de piese pe an, din care peste 70% este vanduta pe piete externe catre Franta, Italia, Cehia, Ungaria si Orientul Mijlociu. In Romania, produsele Romanceram sunt comercializate in 23 de judete din Moldova, Muntenia, Transilvania si Banat. "Estimam o cifra de afaceri de 10 milioane de euro si un profit net de 1,4 milioane de euro", a mai spus Sugaru.