Societatea de distributie Electrica Muntenia Sud, cea care alimenteaza Bucurestiul, a pus la dispozitia consumatorilor mai multe sisteme moderne de plata a facturilor la electricitate, dar majoritatea covirsitoare a consumatorilor prefera sa plateasca in continuare factura la ghiseele societatii. Astfel, potrivit declaratiei directorului general al societatii, Ioan Turbatu, aproximativ 1.300 de abonati folosesc intr-o luna mijloacele alternative de plata a facturilor, in conditiile in care Electrica are in Bucuresti peste 830.000 de abonati. Adica, doar 0,001%, adica un abonat dintr-o mie.

Iar alternativele nu sint deloc putine: facturile se pot plati prin card, fie la bancomatele BCR, fie la POS-urile instalate in toate casieriile Electrica, prin sistemul Easy Payments, la sediul central al Citibank, prin sistemul UniKasa, la orice benzinarie Agip din Bucuresti sau prin „direct debit" daca abonatul are un cont de orice fel deschis la Raiffeisen Bank.

Turbatu spune ca oamenii nu sint informati suficient, desi au trecut citeva luni de cind produsele au fost lansate. „Nu am facut suficienta publicitate, pentru ca ne suprapuneam peste campania electorala. Pregatim campanii, atit prin media, cit si direct, prin mesaje trimise acasa, o data cu factura", spune Turbatu.

Cablu, gaz, telefon, apa

Citeste si:

Electrica nu este singurul furnizor de utilitati ce ofera posibilitatea platii cu cardul. Sergiu Cone, directorul No-Cash, spune ca si Apa Nova are instalate POS-uri in casierii, la fel ca si companiile de televiziune prin cablu sau operatorii de telefonie mobila. In ultimele doua cazuri, Astral si Connex au dezvoltat chiar un sistem de cobranding cu bancile: utilizatorul serviciului beneficiaza de anumite discounturi in cazul in care achita factura cu cardul la o banca agreata de furnizorul de servicii. Si Distrigaz ofera posibilitatea de plata a facturii cu cardul, prin Banc Post.

230.000 de platitori cu cardul

In ciuda generalizarii posibilitatii de a nu te mai calca in picioare la ghiseu, de a nu te duce doar intre anumite ore, de a nu mai avea parte de tratamentul casierului plictisit sau artagos, sint putin cei care prefera solutia cardului. Cone spune ca maximum 5% dintre posesorii de carduri prefera sa nu se mai duca la ghisee pentru a-si plati facturile. „Calculat la cei 4,5 milioane de posesori de carduri, reiese ca maximum 230.000 de persoane aleg aceasta cale", spune Cone.

Motivatia tine de saracie si, implicit, de educatie. „E putin, pentru ca salariul mediu e mic si, la 190 de dolari pe luna, dupa ce platesti tot ce ai de platit, ramii cu putini bani pe card. Persoanele cu mai multa educatie bancara sint cele cu venituri mari. Vorbim aici in principal de sectorul bancar, de cel al asigurarilor si de micii intreprinzatori, care sint mai dinamici si folosesc cardul peste tot", spune Cone.
El reitereaza si cealalta cauza, pomenita de directorul de la Electrica - lipsa informatiilor. „Mesajul nu ajunge sau nu e suficient inteles. E si o problema de strategie de comunicare, pentru ca sistemul trebuie promovat, cu toate avantajele pe care le presupune", precizeaza Cone.