Intr-o lume dominata de barbati, femeile vin tare din urma

Intr-o lume dominata de barbati, cum e cea a afacerilor, vocea femeilor se face foarte greu auzita. Insa nu poate fi inabusita de tot. In Romania, primele povesti de succes care au in spate munca unor femei au inceput sa iasa la lumina inca de la sfarsitul anilor ‘90. Nu au stralucirea povestilor ai caror artizani sunt barbatii - cum ar fi cele din lumea informaticii si telecomunicatiilor. Si nici nu le-au permis intreprinzatoarelor sa stranga averi la fel de mari ca acelea ale primilor clasati in top 300. Majoritatea femeilor de succes din Romania identificate de EVZ lucreaza in domenii "umaniste" - medicina, comunicare, drept sau marketing. Sau, cel putin, din aceste industrii au plecat.

Am alcatuit topul femeilor cu afaceri de succes apeland la un juriu format din ziaristi specializati in domeniul economic, analisti economici si oameni de afaceri - barbati.

Criteriile EVZ

> Impactul asupra mediului de afaceri
> Marimea afacerii
> Notorietatea
> Etica
> Perspectivele

Au mai primit voturi

Veronica Savanciuc - Presedinte si CEO la Lowe&Partners

Este actionar fondator al Grupului Lowe&Partners, unul dintre primii antreprenori in industria publicitatii din Romania.
Pe langa domeniul publicitatii, s-a implicat activ in comunitatea de afaceri si in proiecte de responsabilizare sociala.

Iulia Dobrin - general manager ID Sarrieri

Femeia care a reusit sa transforme ID Sarrieri intr-un brand pe piata lenjeriei de lux, dominata de francezi si italieni, conduce cu fermitate compania de 13 ani.

Mihaela Mariana Belcin - general manager Fantasy Mod

Unic actionar si fondator, conduce cu succes o fabrica de confectii moderna, unde se croiesc si se finiseaza colectiile marilor case de moda de renume mondial.

Cristina Grigorescu - CEO Kasta Metal

A infiintat firma Kasta Metal impreuna cu sotul sau, diversificand de-a lungul timpului activitatea companiei. Astazi comercializeaza si construiesc piscine, reusind sa-si faca un nume prin rapiditatea realizarii lucrarilor.

Anca Maria Harasim - director executiv AmCham Romania

Se afla in fruntea Camerei de Comert Americane - AmCham Romania din 2000, iar din 2004 este presedintele Carpathian Foundation, o fundatie regionala, transfrontaliera care opereaza
in cinci tari est europene si se axeaza pe activitatide dezvoltare economica

Maria Grapini - Pasmatex Timisoara

Maria Grapini este cea mai auzita voce din Patronatul Industriei Usoare (FEPAIUS). A absolvit Institutul Politehnic Iasi, Facultatea de Textile, si lucreaza in industria de profil din 1978. Intentioneaza sa diversifice activitatea de productie a grupului de firme Pasmatex si doreste sa plaseze capital si in alte domenii. In 1994 a cumparat prima firma textila. Incepand din 1998 si pana in prezent este actionarul principal la Pasmatex (care produce panglici, benzi, elastice), Pasmatex Conf International (produce lenjerie pentru firma Triumph, din Austria), Pasmatex Nord International, Pasmatex Consulting si Pasmatex Fashion. Maria Grapini detine actiuni la fabrica de palarii Paltim si la o societate de asigurari. In 2002 a deschis Casa de moda Pasmatex, care creeaza tinute business pentru femei. Grupul Pasmatex are peste 750 de angajati si o cifra de afaceri anuala de aproximativ cinci milioane de euro. Maria Grapini conduce Federatia Patronala din Industria Usoara.

Anca Vlad - Grupul Fildas Trading

Grupul Fildas Trading este lider in Romania in ceea ce priveste importul si distributia de produse farmaceutice, cu 14 filiale in tara si peste 3.000 de clienti. La acestea se adauga si o retea de 60 de farmacii in Arges. Femeia care a reusit in 14 ani sa construiasca una dintre cele mai mari companii din industria medicamentelor se numeste Anca Vlad. Sub directa ei conducere, grupul a ajuns la o cifra de afaceri de peste 100 de milioane de dolari.

Anul trecut, ea a mai achizitionat pachetul majoritar al grupului KLTC, cel care publica revistele "Tonica", "Farmacia Ta" si "Slab sau Gras" si canalul de televiziune Pax TV, pe care l-a rebotezat Senso TV. Datorita performantelor obtinute a primit medalia de aur pentru excelenta in practica afacerilor, la Geneva in 2004, iar in 2005 a castigat locul I in topul femeilor de succes realizat de "Capital". A fost singura femeie care a spart monopolul barbatilor in topul celor mai buni 10 oameni de afaceri.

Camelia Sucu - Class Mobexpert

Camelia Sucu este femeia din spatele Class, divizia de mobila de lux a Mobexpert. Designul este romanesc, dar in conformitate cu tendintele europene. Camelia Sucu detine 60a din actiuni la Class, iar in restul firmelor Mobexpert 40a din actiuni. Managerul considera ca fiecare client este unic si ii acorda toata atentia. Multe persoane nu sunt sau poate nu vor deveni niciodata cumparatori, dar insasi prezenta lor fizica in magazinele Class inseamna curiozitate, care aduce un plus imaginii Class.

De altfel, este si unul dintre principiile Cameliei Sucu. Magazinele Class gazduiesc si expozitii de arta contemporana, prezentari ale unor publicatii de specialitate (design, arhitectura de interior). Prima manifestare de acest gen a fost "Class Art Collection", organizata in decembrie 2004, unde, alaturi de mobila Class, au fost expuse tablouri din patrimoniul national. Camelia Sucu se implica in activitati de caritate si sponsorizari. Pretul succesului in afaceri: divortul de sotul ei, cu care a pornit la drum si in construirea afacerii Mobexpert.

Violeta Ciurel - ING Group Amsterdam

Cea mai mare realizare a anului trecut a Violetei Ciurel este promovarea intr-o pozitie globala, de management, in cadrul ING Group Amsterdam. Inainte a ocupat functia de director general al companiei ING Nederlanden Asigurari de viata, precum si pe aceea de director executiv Retail Distribution ING Romania. Noua titulatura implica o multime de responsabilitati, printre care si consultanta acordata guvernelor tarilor preocupate de reforme ale sistemelor nationale de pensii si privatizarea acestora, precum si participarea la proiectele de cercetare in colaborare cu alte institutii. In plus, va pastra o legatura directa cu companiile ING de pe toate continentele si multe organizatii internationale, cum sunt Banca Mondiala sau Uniunea Europeana. Meseria de care se declara indragostita este aceea de profesor, pe care a urmat-o in paralel inainte sa se mute in Olanda. De atunci insa a inceput sa invete olandeza.

Gabriela Tudor - CEC

"Am vrut mereu sa fiu prima", spune femeia-bancher absolventa a liceului de muzica. Prezenta feminina care a razbit intr-o lume a barbatilor este licentiata a Facultatii de Comert Exterior, din cadrul ASE, si si-a inceput cariera de bancher la Londra, in cadrul Bancii Anglo-Romane. Inainte sa ajunga la pozitia de vicepresedinte al Casei de Economii si Consemnatiuni a detinut, de-a lungul timpului, functii care erau ocupate de obicei doar de barbati: vicepresedinte si prim-vicepresedinte al Bancii Comerciale RoBank, director general adjunct in cadrul aceleiasi banci, consilier al guvernatorului BNR si director general in BNR. Veritabila femeie de succes, este si vicepresedinte al Consiliului de Administratie al Asociatiei Romane a Bancilor, membru fondator al Forex Club Romania, vicepresedinte al Consiliului de Administratie si patron al Asociatiei "Prietenii Muzeului de Arta al Romaniei", care ii ocupa mare parte din timpul liber.

Cristina Angela Simion - Edipresse AS Romania

Este o femeie care a urcat in 14 ani toate treptele ierarhice, de la corector de texte la directorul general al uneia dintre cele mai mari edituri prezente pe piata romaneasca, ce editeaza, printre altele, revistele "Avantaje", "Viva!", "Elle", "Look", "Sana" si "Joy". A inceput sa lucreze in presa dintr-o intamplare. Primul loc de munca a fost la un ziar local, care avea nevoie de un corector. Directorul i-au propus sa scrie si articole.

La Romanian Publishing Group - devenita anul acesta Edipresse - s-a dus ca director de marketing in urma cu opt ani si nu s-a lasat pana nu a ajuns in varf. Este primul absolvent din Romania al Stanford Professional Publishing Course - magazine publishing, la Universitatea Stanford si unul dintre fondatorii concursului "Tanarul jurnalist al anului", impreuna cu Freedom House. In prezent, Cristina Simion preda si management, si marketing media la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi.

Gilda Lazar - Director Corporate Affairs JT Romania

Una dintre cele mai bine platite femei director dintr-o companie multinationala este si unul dintre putinii romani specializati in Corporate Community Relations, certificata de Boston College. Povestea de succes a inceput in urma cu opt ani, cand a fost selectata pentru postul de External Relations Director la RJ Reynolds Tabacco Romania SRL. Doi ani mai tarziu divizia internationala a fost achizitionata de Japan Tabacco, iar Gilda Lazar a fost promovata.

In prezent este si membru in comitetul executiv al companiei. Meritul i-a fost recunoscut public, fiind invitata sa vorbeasca studentilor in cadrul conferintelor "Try Success" si sa faca parte din juriul pentru premiile "PR Award". Cu un an inainte de a se angaja la compania multinationala a avut de-a face si cu politica, lucrand o perioada scurta ca purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe, consilier al ministrului de stat. Inainte de aceasta, a fost o jurnalista apreciata, la cotidienele "Dreptatea"
si "Romania libera".

Crenguta Rosu - DC Comunication

Este unul dintre pionierii industriei comunicarii in Romania. Experienta de circa 15 ani in domeniu este unul dintre atuuri. Imediat dupa Revolutie a inceput sa lucreze in acest domeniu. A fost sefa Biroului de Presa al Guvernului in perioada 1991-1993. In 1994 a coordonat sectia politica a ziarului "Tinerama". Si-a pornit propria afacere in 1995, DC Communication. In prezent, firma pe care o conduce reprezinta Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti. Unul dintre principiile Crengutei: pentru a-ti face bine treaba in domeniul comunicarii iti trebuie anumite calitati, cu totul altele decat cele necesare unui bun manager. Un manager trebuie sa stie sa conduca o echipa, sa aiba o viziune, sa fie inovator. Dupa rezultatele firmei, se pare ca doamna Rosu le face bine pe amandoua. Firma a crescut an de an, in 2003 raportand o cifra de afaceri de 2,2 milioane euro.

Mihaela Mitroi - PWC

Lucreaza la firma de consultanta PricewaterhouseCoopers din 1997. In 2004 a fost promovata in conducerea de top, fiind responsabila
cu activitatea de consultanta in domeniul fiscal.
Primul contact cu domeniul fiscalitatii a fost direct la sursa - in Ministerul Finantelor, abia apoi mutandu-se in sectorul privat.

Spune ca unei femei nu-i este deloc usor sa-si croiasca o cariera de succes. Insa ea considera ca se numara printre norocoasele care s-au bucurat de sprijinul familiei - al sotului si al baietelului de 11 ani. Chiar daca munceste mult in zilele saptamanii, weekendul este dedicat exclusiv familiei. De baza in reteta succesului - varianta Mihaela Mitroi - este sa nu te lasi batut din cauza unui esec. Si nu in ultimul rand foarte importanta este munca in echipa. Ea considera ca sustinerea colegilor a ajutat-o sa ajunga atat de departe.

Liderul: Denisa Mateescu, country manager Mastercard pentru Romania si Bulgaria

Peste 3,3 milioane de romani poarta in buzunar carduri cu sigla companiei la care lucreaza - Mastercard. A intrat in lumea cardurilor in 2001. Pe calea clasica: CV-uri, interviuri si apoi selectia. Ea a fost cea aleasa. Si-a facut bine treaba. Dovada: in Romania, Mastercard bate Visa la numar de carduri emise, lucru care se intampla in putine tari din lume. Atributiile managerului intr-o firma de carduri: relatia cu bancile, pe care incearca sa le convinga sa emita cardurile companiei. La care se adauga campanii de marketing si publicitare, care sa-i convinga pe romani sa plateasca cu cardul in magazine. Spune ca nu si-a dorit niciodata sa iasa in fata din punct de vedere profesional. Dar ca i-a placut sa-si faca bine treaba, fapt care a propulsat-o in top management.

La baza este informatician, absolvind Facultatea de Automatica. Insa n-a lucrat niciodata in acest domeniu. Ci in marketing si relatii internationale. In studentie a fost ghid ONT si se plimba cu turistii straini prin tara.

Desi este angajata uneia dintre cele mai mari companii americane, Denisa Mateescu nu beneficiaza deloc de conditiile de lucru "luxoase" din multinationale. Din contra, a fost nevoita sa-si amenajeze un birou acasa, pana cand Mastercard va deschide o reprezentanta in Romania. Insa, atunci cand poarta o discutie cu un partener de afaceri, simte ca are in spate munca a mii de angajati ai companiei.

Interviu : "Nu stiu daca un barbat ar fi reusit mai bine"

u Cum ati ajuns la Mastercard?
w Am candidat pe un post. Aflasem din afara ca Mastercard are planuri de dezvoltare, am urmarit businessul o perioada si am candidat prin divizia regionala. La vremea respectiva, Romania era coordonata de Biroul din Italia. Au mai fost alti 10-15 aplicanti, dar m-au ales pe mine. Asta se intampla in 2001.

u Ce responsabilitati aveti acum la Mastercard?
w Pana acum am avut responsabilitati de country manager pentru Romania si Bulgaria, iar din toamna preiau Bosnia, Macedonia si Albania.

u Cum va simtiti ca femeie in lumea financiara, care este dominata de barbati?
w Am lucrat intotdeauna intr-un mediu dominat de barbati. Nici nu stiu cum e sa lucrezi intr-un mediu de femei. Mi-am vazut de treaba si intotdeauna am facut lucrurile cat mai bine cu putinta.

u Cum se impaca viata de familie cu cariera?
w Lucrez 10-12 ore pe zi. In anii precedenti, cateva zile erau dedicate biroului de la Roma, cateva celui din Budapesta. In Bucuresti am un birou acasa.
Suntem doar cativa angajati in tara, dar in spate avem o structura de mii de oameni care lucreaza si pentru Romania. De exemplu, procesarea tranzactiilor se face in SUA. Noi suntem, practic, interfata cu piata din Romania, intelegand ce se intampla pe plan local si care sunt oportunitatile de afaceri ale companiei noastre pe piata din Romania. Am o fetita de 13 ani si un baiat de 11 ani.
Incerc acum sa le imprim un set de valori morale, intelectuale pe care sa le aiba mai tarziu. Am grija sa invete, sa aiba note mari. Evident, vreau sa aiba studii superioare, sa-si trateze cariera cu seriozitate. Se vor indrepta spre domeniul pe care il aleg ei, spre ce cred ei ca le face placere.

u Cum va petreceti weekend-urile?
w In timpul scolii ne ocupam de problemele la matematica. Mergem la munte cand vremea e frumoasa. Iarna mergem la schi. Mergem si in strainatate o data pe an.

u Cum se impaca modelul femeii de cariera cu cel al femeii casnice?
w Nu sunt o specialista in materie de gatit. Incerc sa gatesc ceva comestibil. Mai mancam o pizza, mai iesim la restaurant.

u Aveti timp pentru familie?
w In medie, doua-trei zile la doua saptamani sunt plecata in delegatii in strainatate. Avand in vedere ca am familie, este relativ dificil. Dar mie imi place sa calatoresc.

u Daca aceasta functie ar fi fost ocupata de un barbat, credeti ca ar fi avut un salariu mai mare?
w Nu. Categoric nu. Salariul depinde de responsabilitatile pe care le ai, de performante. Nu stiu daca un barbat, la acelasi volum de munca, ar fi reusit mai bine. Intotdeauna e loc si de mai bine si de mai rau. Fiecare in organizatie isi face treaba cat poate mai bine.

u Ce le recomandati tinerelor care doresc sa intre in afaceri?
w In primul rand, seriozitate si sa-si urmareasca visul. Pentru mine a fost un vis sa lucrez intr-o organizatie internationala. Un vis care s-a realizat.

Lider mondial
De sapte ani in topuri

Meg Whitman nu a ratat un an fara sa intre in topurile americane, din 1998, cand a preluat functia de director executiv la eBay: cea mai puternica femeie manager (Fortune, 2004), unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri din SUA.
Principalele merite: a adus eBay in randul companiilor de varf din America. eBay este cel mai mare site internet de licitatii din lume. Anul trecut, a inregistrat o cifra de afaceri de 3,27 miliarde euro, numarul de utilizatori ai site-ului ajungand la 135 de milioane.

Ultima realizare: eBay a cumparat compania de telefonie prin internet Skype cu peste 2,6 miliarde de dolari. Cat cere pentru a-si face bine meseria: peste 42 de milioane de dolari, potrivit datelor din 2003.

Mentorul
Bancher si corist la Madrigal

Elena Petculescu este prima femeie presedinte de banca din Romania. Dupa 50 de ani de cariera a optat pentru o pensionare activa, urmand sa sustina si sa promoveze imaginea bancii in relatia cu organismele financiare si postale din tara si strainatate. Elena Petculescu a infiintat si a condus timp de 14 ani Bancpost. Datorita reputatiei a fost numita presedinte de onoare al bancii pe o perioada nedeterminata. Din 1991 pana in 2004 a fost presedinte si director executiv la Bancpost, iar din luna septembrie 2004 a ocupat functia de presedinte al Consiliului de Administratie al Bancpost. "Am inceput sa fac o banca atunci cand aveam deja 52 de ani", declara Elena Petculescu. Fosta directoare a bancii a cantat in tinerete in corul Madrigal si tine la pasiunile pe care le avea inca din tinerete: asculta muzica clasica si merge la Opera.

Pariul nostru
Lider si om de echipa

La 30 de ani, Cosmina Noaghea a fost omul care a mutat "Evenimentul zilei" din ograda Expres in cea a Ringier - cel mai mare trust media de pe piata romaneasca. Cosmina a intrat in lumea presei in 2000, in Departamentul de resurse umane al Ringier, unde, in scurt timp, a ajuns manager.
In 2003, Cosmina Noaghea a fost prima femeie care a intrat in conducerea executiva a filialei Ringier din Romania. I s-a dat pe mana proiectul integrarii EVZ in Ringier.

Desi n-a iesit niciodata in fata, Cosmina a atras respectul oamenilor cu care a lucrat deoarece a reusit sa impuna criterii de management "capitaliste" acolo unde organizarea lipsea cu desavarsire. Si, in acelasi timp, a incercat sa ramana aproape de subordonati.

Inainte de a face parte din echipa MasterCard Europe, Denisa a lucrat in publicitate, specializandu-se pe media. Intre anii 1998 si 2001 a fost Media Director la D’Arcy. Cariera sa in publicitate a inceput in 1994, cand s-a alaturat Departamentului de Media al agentiei Bates Centrade Saatchi&Saatchi, prima oara ca Junior Media Executive si apoi ca Media Executive. Dupa numai doi ani, Denisa este numita Senior Media Executive. In aceasta pozitie a lucrat pentru clienti importanti, cum ar fi: Master Foods, Procter&Gamble, CPC, Germanos, Lucky Goldstar, Warner Lambert.

Mastercard isi va infiinta primul birou la Bucuresti, pana la sfarsitul anului, un birou care va coordona tarile din Europa de Sud-Est. Deocamdata, Denisa Mateescu are un birou acasa, insa respecta strict cateva reguli. Niciodata nu lucreaza in gradina sau in alt spatiu in afara biroului.

"Denisa Mateescu face onoare brandului pe care-l administreaza cu succes in Romania. Trasaturile care o caracterizeaza sunt seriozitatea si competenta. Era firesc sa obtina locul intai."
(Alin Iacob, redactor-sef adjunct "Piata Financiara"


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.