In ciuda falimentului recent al producatorului britanic de automobile MG Rover, marca Rover nu va disparea. Nu este vorba de masinile de teren care poarta acest nume, ci de autoturismele de oras. Chinezii de la Nanjing Automobile au cumparat fabrica din Marea Britanie si au anuntat recent ca repornesc productia modelelor Rover. Ele insa vor avea motoare fabricate in China.

Peste doi ani, compania chineza Nanjing Automobile intentioneaza sa reia activitatile de productie la fabrica MG Rover de la Longbridge si sa creeze 1.200 de locuri de munca, transmite Reuters. Nanjing intentioneaza sa pastreze doua din cele trei linii de asamblare existente la Longbridge, iar productia va fi reluata in 2007, desi doua modele ar putea intra in fabricatie mai devreme.

In primul comunicat emis de companie in luna iulie, Nanjing a mai informat ca preconizeaza sa produca patru, cinci modele la fabrica britanica, in functie de conditiile de pe piata si detaliile planului de afaceri, care ar putea fi finalizat in doua, trei luni. Nanjing vrea sa produca 100.000 de autoturisme pe an la aceasta fabrica. Planurile chinezilor sunt facute pe 5 ani.

Motoarele noilor modele vor fi fabricate in China, iar asamblarea finala va avea loc in Marea Britanie

Pentru Nanjing, acest anunt creeaza si mari probleme. Una este aceea a modelelor care se vor produce. Aceasta deoarece Honda (unul din fostii proprietari) detine o parte din tehnologiile de producere a msinilor sport MG, precum si o parte din detaliile tehnice de fabricatie ale modelului Rover 45 (derivat din Honda Civic). Pe de alta parte, compania chineza SAIC, cei care au luptat cu Nanjing pentru preluarea MG Rover, au dreptul exclusiv de a vinde modelele 25 si 75 pe piata chinezeasca.

Producatorul chinez Nanjing Automobile a castigat licitatia organizata pentru activele companiei britanice in fata conationalilor de la Shanghai Automotive Corp (SAIC). O sursa apropiata discutiilor a declarat ca pretul de achizitie ar fi fost cuprins intre 50 si 100 de milioane de lire sterline. SAIC a anuntat ca va actiona in justitie aceasta decizie, dar pana la urma a renuntat.

Citeste si:

Nanjing - cel mai vechi producator chinez de masini

SAIC este cea mai importanta companie de automobile din China, iar Nanjing cea mai veche. Ambele sunt detinute de statul chinez. Nanjing Automobile a fost infiintata in 1947. Produce masini, camioane, autobuze. Numarul de angajati este de 16.000. Spera ca in 2006 sa vanda peste 300.000 de autovehicule. Intentioneaza sa creeze un parteneriat cu producatorul european de automobile Fiat.

Cronica unui esec

Firma are o vechime de 100 de ani, iar de pe portile sale au iesit nume de legenda, precum Mini, Morris Oxford, Austin Seven si masinile sport MG. In anii ’80, compania a avut primele mari probleme financiare. Rover a fost salvata prin cumpararea a 20% de actiuni de catre constructorul japonez Honda. In anii ’90, Rover a fost vanduta constructorului german BMW. BMW a pastrat marcile Land Rover si Range Rover, Mini, cele mai profitabile, Rover ramanand cu limuzinele si masinile de sport MG.

In urma marilor probleme de productivitate, in anul 2000, BMW s-a hotarat sa scape de fabrica de la Longbridge, vanzand-o pentru suma de 10 (zece) lire sterline firmei Phoenix Venture, lasandu-i acesteia o mostenire de circa 500 de milioane de euro. BMW dorea sa inchida initial fabrica, dar mandria britanica nu a acceptat acest lucru si a aparut un consortiu care a cumparat Rover. Dificultatile s-au tinut lant, iar Rover s-a indreptat treptat spre faliment. Gama de automobile nu a mai fost modernizata. Aceasta cu toate ca in 2003,MG Rover a incheiat un parteneriat cu Tata Motors pentru a construi si comercializa o masina indiana redenumita City Rover. Masina a fost un esec. Falimentul companiei britanice a avut loc in luna aprilie, pe fondul datoriilor de 1,4 miliarde de lire sterline. Aceasta in ciuda faptului ca guvernul britanic a oferit fonduri de urgenta pentru a evita acest deznodamant. In urma falimentului, 5.000 de angajati ai MG Rover si-au pierdut locurile de munca, iar productia de la uzina din Longbridge, in centrul Angliei, a fost sistata. Oficialitatile britanice au demarat imediat o ancheta. S-a ajuns la concluzia ca principalul vinovat este compania care detine fabrica: Phoenix Venture. Nu datoriile Phoenix Venture ar fi fost problema majora, cat delapidarile care au avut loc dupa achizitionarea sa au condus fabrica la faliment. Din conturile companiei au disparut fara urma circa 290 de milioane de euro.