Societatile in leasing au inceput sa introduca optiunea contractelor in lei. Acestea inseamna o dobinda mai mare perceputa de creditori, precum si simplificarea operatiunilor. Clientii, in schimb, nu au nici un avantaj. Ei va trebui sa scoata mai multi bani din buzunar. Acest tip de contract este mai dezavantajos, desi cumparatorul este tentat, pentru ca orice contract in lei pare mai usor de calculat, recunoaste un oficial din sectorul leasingului. Dobinda este in prezent variabila, astfel ca rata de leasing scade odata cu infiatia. Unele societati propun insa introducerea dobinzii fixe, care le-ar aduce profituri si mai mari pe termen lung.

Ce inseamna introducerea leasingului auto in lei? O crestere a valorii ratei ce trebuie achitata lunar din cauza dobinzii de referinta, care este mult mai mare decit dobinda la valuta si care este variabila in functie de inflatie. "Contractele de leasing in lei vor avea dobinda variabila, ceea ce automat nu ii va mai permite cumparatorului sa-si faca un calcul limpede", a declarat Adriana Ahciarliu, secretar general la Asociatia de Leasing Bancar. Alt dezavantaj al creditului in lei este faptul ca nu mai sint acoperite costurile aferente inflatiei, cum se intimpla in cazul contractelor in valuta, a adaugat Adriana Ahciarliu.
Una dintre bancile ce acorda acest tip de contract in lei este Volksbank.

Aceasta a lansat o promotie in decembrie, in care o Dacia este contractata cu un avans de 10%, pe o perioada de maximum 3 ani, rata lunara fiind de 4.600.000 de lei cu rata dobinzii de 20% pe an. Rata fluctueaza de la o luna la alta in functie de dobinda de referinta a bancii. "Avind in vedere ca dobinda in lei este mult mai mare ca la valuta, acest tip de contract este mai dezavantajos, desi cumparatorul este tentat, pentru ca orice contract in lei pare mai usor accesibil de calculat, fiindca nu se mai transfera asupra utilizatorului de credit diferenta de curs si de inflatie. Singurul cistigator este firma de leasing", a declarat Alin Merer, directorul de marketing al Volksbank. Totusi, exista citeva avantaje ale acestor contracte.
"Un avantaj al contractului de leasing in lei este ca sistemul este mai operational si faptul ca nu mai trebuie calculate intirzierile de curs pentru a fi refacute facturile", a spus Adriana Ahciarliu.

Care ar fi solutia

Potrivit Adrianei Ahciarliu, solutia ar fi ca BNR sa vina cu o dobinda de referinta atractiva pentru institutiile ce acorda acest tip de credit. Alta solutie este data de Dan Stoica, cel vicepresedinte al APIA care afirma ca introducerea leului, ce va genera o dobinda variabila, va atrage noi surse de finantare.

Alta alternativa ce se ia in considerare este introducerea dobinzii variabile, ce va stabili o rata lunara raportata la inflatia din luna respectiva. De exemplu, daca achizitionam o masina in leasing la pretul de 14.000 de euro, societatea de leasing finanteaza cu 12.600 de euro, iar rata lunara fixa calculata cu o dobinda de 12% este de 300 de euro. La aceasta se adauga comision de management, impozite si taxele aferente ce pot fi incluse in ratele lunare sau pot fi platite dupa ce se incheie contractul o data cu valoarea reziduala. Asfel, in momentul achizitionarii masinii, pretul platit este de 3 ori si jumatate mai mare decit cel real in cazul dobinzii fixe. Avantajul dobinzii variabile este ca nu se mai plateste de 3 ori pretul masinii respective, rata lunara fiind calculata luna de luna in functie de inflatie, care de regula nu creste, ci scade.

Citeste si:

Parerile sint impartite

Potrivit companiei Romexterra Leasing, creditul in lei cu o dobinda fixa este binevenit, deoarece clientul poate sa-si faca un calcul aproximativ al contractului. Dezavantajul este variatia cursului, clientul platind aceeasi suma chiar daca valutele se ieftinesc.
Adriana Ahciarliu este de parere ca leul greu va aduce o dobinda de referinta buna pentru banci. Dar nu este de acord cu o dobinda fixa. "Avind in vedere ca anul acesta valoarea leului a crescut, nu cred ca o dobinda fixa ar fi avantajoasa pentru cumparator. El va avea dublu de platit fata de un credit in valuta daca nu se va impune o dobinda variabila", a spus Adriana Ahciarliu.
Institutiile de leasing din Romania sint de parere ca introducerea leului este benefica societatii. "Din introducerea leului si a dobinzii variabile, societatea de leasing are de cistigat, avind in vedere ca dobinda este mai mare la leu", spune un reprezentant al Romexterra.

Romanii cumpara masini de lux

Anul 2005 va fi unul al masinilor noi. Romanii se vor orienta spre cumpararea in leasing a masinilor cu zero kilometri la bord. Totodata, se preconizeaza o crestere a vinzarilor auto autohtone, care vor ajunge sa detina 60% din piata romaneasca de leasing la anul, potrivit studiului realizat de Institutul National de Statistica.

Anul acesta, si vinzarea masinilor de lux a luat o amploare foarte mare. Potrivit importatorilor, anul acesta numarul masinilor de lux vindute in leasing in Romania a depasit numarul total de masini vindute in toata regiunea din jurul tarii, potrivit raportului APIA. La moda au fost Land Rover - 158 de unitati vindute, Maseratti - 15 de unitati. Hummer-ul nu s-a lasat mai prejos, romanii cumparind 9 unitati.