Pentru proprietarii de masini cu venituri mici, o scumpire cu 35% a politelor obligatorii auto este greu de suportat. In cazul asiguratorilor, care trebuie sa plateasca daune tot mai mari, cresterea tarifelor este prea mica. Un nivel de echilibru intre suportabilitatea tarifelor pentru asigurati si nivelul acoperitor al primei de care asiguratorii au nevoie este tot mai greu de gasit. Publicate cu intarziere de o saptamana in Monitorul Oficial, fata de data la care au fost aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, normele care reglementeaza asigurarile RCA pentru 2005 stabilesc o crestere de circa 35% a primelor de referinta.

Astfel, proprietarul unei Dacii vechi va plati anul viitor o prima de 1.680.000 lei, iar detinatorul uneia noi, aproape doua milioane de lei. Fata de aceste tarife, in premiera anul viitor, companiile de asigurari vor putea decide o scumpire sau o ieftinire de 10%. "Chiar si cu scumpirea de anul viitor, tot avem unele dintre cele mai mici tarife RCA din lume. In Ungaria, spre exemplu, sunt de circa zece ori mai mari", spune presedintele Unita, Dan Odobescu. Potrivit afirmatiilor sale, rata daunei a crescut puternic la asigurarile auto in ultimii ani, in conditiile in care structura parcului auto s-a schimbat radical.

"Tarifele au fost doar indexate anual, desi lucrurile s-au schimbat mult fata de acum zece ani, cand la 100 de masini, 60 erau Dacii", afirma Viorel Vasilascu, director la Interamerican. El spune ca la autoturismele cu capacitate cilindrica de 1.800 cmc rata daunei ajunge la aproape 120%. O alta problema vine dinspre parcurile auto ale companiilor. "Majoritatea firmelor de distributie folosesc masini Tico sau Matiz, pentru care primele de asigurare sunt foarte mici, iar rata daunei tinde sa se apropie de 160%", arata Vasilascu. In plus, un grad mai mare de cuprindere in asigurare exista pentru masinile din mediul urban, unde si rata daunei este mai mare. Asiguratorii se plang de tarifele mici, in conditiile in care si limitele de raspundere au fost majorate, acestea trebuind sa se apropie treptat de nivelurile din Uniunea Europeana. Pentru pagube materiale, asiguratorii vor trebui sa plateasca anul viitor pana la trei miliarde de lei, iar din 2006, pana la patru miliarde de lei. In cazul vatamarilor corporale, despagubirile pot ajunge, in 2005, la un miliard de lei de persoana sau la cinci miliarde de lei indiferent de numarul victimelor, niveluri care se vor dubla in anul urmator.

Citeste si:

Astfel de sume pot motiva victimele accidentelor sa solicite in instanta inclusiv despagubiri pentru daune morale. Aprobarea valorii acestora este la latitudinea judecatorului, iar asiguratorii trebuie sa blocheze rezerve echivalente sumelor cerute. Chiar inainte de publicarea normelor, reprezentantii societatilor de asigurari au purtat discutii pe marginea deciziei ce va trebui luata de fiecare in sensul cresterii sau reducerii tarifelor cu pana la 10%. Chiar daca majoritatea inclina catre majorarea primelor cu acest procent, data fiind cresterea ratei daunei, la nivelul pietei nu exista unanimitate in aceasta privinta. De altfel, decizia stabilirii tarifelor in fiecare companie va fi foarte dificila, in conditiile in care impartirea pietei anul acesta va influenta si cotele din anii urmatori. Cum, din 2007, politele RCA si Carte Verde se vor unifica, pierderea cotei de piata pe primul segment poate afecta si cota detinuta pe cel de-al doilea.

Tarife anuale noi la polita RCA

Autoturisme cu capacitate cilindrica sub 1.201 cmc: persoane fizice - 1.524.000 lei, persoane juridice - 1.812.000 lei
1.201-1.400 cmc: persoane fizice - 1.680.000 lei, persoane juridice - 2.244.000 lei
1.401-1.600 cmc: persoane fizice - 1.920.000 lei, persoane juridice - 3.036.000 lei
1.601-1.800 cmc: persoane fizice - 2.160.000 lei, persoane juridice - 3.288.000 lei.
1.801-2.000 cmc: persoane fizice - 2.916.000 lei, persoane juridice - 3.972.000 lei
Peste 2.000 cmc: persoane fizice - 3.480.000 lei, persoane juridice - 4.800.000 lei
La aceste tarife de referinta asiguratorii pot adauga sau scadea 10%