Romanii care apelau la credite in valuta pentru a-si cumpara masina sunt nevoiti acum sa se orienteze spre credite in lei si sa achite rate mai mari din cauza dobanzilor. Astfel, un roman care doreste sa cumpere o masina in valoare de 25.000 de euro dintr-un credit pe 5 ani va plati o rata de 543 de euro, plus un comision de deschidere dosar de circa 1000 de euro. Daca acelasi roman se va orienta, fortat de BNR, spre lei, el va trebui sa imprumute circa 90.000 RON. Pentru aceasta suma, luata tot pe 5 ani, rata va fi de circa 2.100 RON, adica de aproape 600 de euro lunar. La sfarsit, totalul ratelor platite bancii acopera, pe langa suma imprumutata, valoarea inca a unei masini.

Operatorii din piata spun ca nu numai creditele de tip auto sunt influentate, ci si piata leasingului. "Normele Bancii Nationale, de limitare a accesului la creditele in valuta, au in mod evident implicatii puternice pe piata auto. In ceea ce priveste de pilda leasingul auto, conditiile comerciale in care se vor incheia de acum contractele de leasing vor fi modificate, dar asta si dupa ce vedem cum se pozitioneaza bancile comerciale in fata masurilor BNR", ne-a declarat ieri Dan Stoica, vicepresedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).

La randul sau, presedintele ASLR, Cornel Constantinescu, confirma ca in leasingul auto nu a mai ramas prea mult loc pentru extindere. "Jucatorii din piata vor incepe sa se orienteze mai mult catre leasingul operational, pentru ca pe piata de leasing auto nu mai exista mari oportunitati de extindere. In plus, promulgarea noii legislatii a leasingului va incuraja aceasta evolutie", a declarat Constantinescu in cadrul Forumului Roman de Leasing.

Citeste si:

In privinta implicatiilor directe ale restrictionarii creditelor valutare pe piata auto, Dan Stoica spune ca, practic, romanii care voiau sa-si cumpere o masina cu valuta imprumutata de la banci vor fi nevoiti sa renunte. "In primul rand, accesul la valuta a fost limitat drastic. Probabil ca cei care au salariile in euro sau dolari vor mai putea lua credite. Dar romanul obisnuit are de ales intre a amana cumpararea masinii sau a se imprumuta in lei". Stoica a mai precizat ca se poate vorbi de o contractie a pietei auto, insa e greu de facut in acest moment o estimare in cifre. "Sa vedem daca bancile vor sti sa jongleze cu noile norme si abia pe urma vom putea masura efectele negative pe care BNR le-a indus pe piata auto", a mai spus vicepresedintele ASLR.

In ceea ce priveste reglementarea activitatii societatilor de leasing, Ion Dragulin, directorul Directiei de Stabilitate Financiara a BNR, a anuntat ca banca centrala va finaliza, saptamana viitoare, un proiect de lege privind societatile de leasing, regulile propuse fiind apropiate de cele ale bancilor. "Nu exista un anumit model de reglementare pe leasing in Europa si nici UE nu impune un anumit sistem de reglementare, lasand la latitudinea fiecarei tari sa isi configureze propriul sistem juridic in acest domeniu. Autoritatile romane vor cauta ca noul sistem sa creeze conditii uniforme pentru toti jucatorii de pe piata financiara nebancara", a spus Dragulin.