In ciuda interventiilor presedintelui Basescu si a disputelor purtate cu premierul Tariceanu, contractul de privatizare a Petrom va ramane intact. Autoritatile romane sunt constiente ca, daca s-ar umbla la contract, proprietarul austriac s-ar supara si ar actiona, pe loc, statul roman in instanta. In plus, si-ar pune in cap investitorii straini si organismele internationale. In conditiile date, pentru a-i proteja pe romani de scumpirile "mari si dese" ale carburantilor, Guvernul trebuie sa gaseasca alte solutii, fara sa umble la contractul de privatizare. Dupa mai multe intalniri cu austriecii de la OMV, reprezentantii Ministerului Economiei si ai Guvernului au gasit o cale comuna care sa multumeasca ambele parti.

Surse guvernamentale ne-au declarat ca reprezentantii OMV agreeaza propunerea ministrului Codrut Seres de modelare a preturilor la carburanti, in sensul nepreluarii varfurilor cotatiilor internationale. Saptamana aceasta va avea loc o intalnire a Grupului de lucru energetic, unde se va lua o decizie in acest sens. Daca OMV, proprietarul Petrom, va fi de acord cu "modelarea" preturilor, romanii nu vor mai asista la doua scumpiri majore intr-o saptamana, dau asigurari surse guvernamentale.

Pe de alta parte, desi deciziile privind politica de preturi la nivelul Petrom se iau de catre conducerea executiva a societatii, vor avea loc consultari, in prealabil, cu reprezentantii Ministerului Economiei si vor fi informati membrii Consiliului de Administratie. Aceasta este o alta solicitare expresa a autoritatilor romane adresata proprietarului Petrom, care potrivit acelorasi surse, a fost acceptata de austriecii de la OMV.

OMV isi umple buzunarele din exploatarea titeiului romanesc

Protejati de contractul de privatizare, construit de asa natura de fosta guvernare PSD, incat sa apere interesele proprietarului Petrom in defavoarea statului roman, austriecii de la OMV castiga cu varf si indesat din explozia pretului petrolului pe piata mondiala. Practic, diferenta dintre preturile internationale si costul de extractie a titeiului romanesc, care este mai ieftin, intra in totalitate in buzunarul companiei. Potrivit calculelor specialistilor, numai din comercializarea carburantilor, OMV va recupera banii investiti in Petrom in maximum 3 ani. Proprietarul Petrom castiga peste 20 de dolari pe baril pentru ca exploateaza titeiul romanesc cu doar 12 dolari pe baril si il comercializeaza cu circa 33 dolari pe baril, sustin specialistii din sectorul petrolier. Cum insa contractul de privatizare nu prevede clauze privind preturile sau anumite constrangeri pentru proprietarul Petrom care beneficiaza de resursele interne de titei, OMV are mana libera sa se joace cu preturile in interes personal.

Citeste si:

Proprietarul Petrom ar putea exploata titeiul romanesc in "alte conditii"

Saptamana trecuta, seful Executivului a cerut o analiza a preturilor la carburanti, practicate de Petrom, precum si o situatie a costurilor companiei. Desi nu are nici un as in maneca, premierul vrea sa se convinga cum stau lucrurile si daca se poate ajunge la o intelegere pe preturi cu OMV. Tariceanu are si o responsabilitate morala in gasirea unei solutii, el fiind cel care, in 1997, a decis infiintarea Petrom, companie care sa preia rezervele de titei si gaze ale statului, care ulterior sa fie vanduta cu drept de exploatare asupra petrolului romanesc. "A fost o solutie de compromis.

Practic, Petrom s-a creat prin unirea Regiei Autonome a Petrolului, Companiei Nationale a Petrolului si Rafirom, preluand datorii de mii de miliarde de lei, la acea vreme. Problema nu este ca Petrom, respectiv OMV, exploateaza titeiul romanesc, ci redeventa platita de societate, care este mai mica decat cea practicata in tarile europene", sustin surse guvernamentale. Cum insa redeventa ramane batuta in cuie, timp de 10 ani, Guvernul poate doar sa umble la conditiile de exploatare a titeiului romanesc de catre OMV. Desi trebuiau reinnoite dupa privatizarea Petrom, contractele de concesiune a perimetrelor petroliere nu au fost transferate proprietarului companiei.

Potrivit Legii petrolului, contractele de concesiune se transfera proprietarului privat numai daca are loc o reorganizare juridica a societatii. OMV nu a schimbat denumirea societatii, insa s-a modificat structura si proprietarul, ceea ce inseamna ca transferul poate fi realizat, considera reprezentantii Ministerului Economiei. In conditiile date, autoritatile romane pot face unele modificari in ce priveste conditiile de exploatare ale resurselor interne, in favoarea statului roman, sustin aceleasi surse.